Televisie★★★★★
Bezwering, geflirt en rijzende sterren: ‘VPRO On Stage’ op NPO 2 is een feest dat veel te vroeg stopt
Het is een cliché van heb-ik-jou-daar, en toch is het zo: de simpelste ideeën zijn doorgaans de beste. Neem nu VPRO’s ‘On Stage’, dat ons de laatste twee maanden trakteerde op een programma tjokvol alternatieve livemuziek. Het concept: je nodigt een gast uit, en die mag vijf of zes acts kiezen die allemaal een liedje komen spelen. Een soort ‘u vraagt, wij draaien’-variant op ‘Later…with Jools Holland’. De kwaliteit van ‘On Stage’ vond ik zó hoog dat die vergelijking niet mank gaat. Helaas komt er wel meteen een einde aan ‘On Stage’ – deze eerste reeks is meteen de allerlaatste. Maar daarover later meer.
Het programma eindigt vanavond met de Amsterdamse dj Joost van Bellen. Een mens die zowel paradijsvogels uit de voormalige Roxy als hippe millennials, De Jeugd Van Tegenwoordig én de Soulwax-broertjes in zijn rolodex heeft staan. Dat wordt ongetwijfeld weer genieten, en niet in de laatste plaats zijn dankzij Nadia Moussaid, één van de prettigste interviewers van de Nederlandse televisie. Ze verstaat de kunst een veilige bubbel om haar gast te creëren en haar grenzeloze nieuwsgierigheid op een prettige manier in het gesprek te mengen. Dat heeft ‘On Stage’ alvast voor op ‘Jools Holland’ – want hoe graag ik die Engelse Kermit de Kikker ook zie, zijn interviews trekken doorgaans op geen kloten. En na zeven afleveringen ‘On Stage’ heb ik het idee dat ik mensen als Henny Vrienten of actrice Romana Vrede béter heb leren kennen.
Het fijne aan ‘On Stage’ is dat de VPRO alle optredens verzamelt heeft op een vrij toegankelijk YouTube-kanaal – de zoekterm ‘On Stage | VPRO’ volstaat om meer dan 40 topperformances on demand je wereld in te laten. Om de reikwijdte van het programma te illustreren, ga ik er twee absolute hoogtepunten uit kiezen. Het zal misschien geen verbazing wekken dat een programma met een sterke vrouw aan het roer, het best tot zijn recht kwam met twee andere vrouwen als hoofdgast.
De aflevering van Eefje de Visser leek wel een bezwering. Een uur lang tingeltangelde het van de ene top-elektronica-act (Weval!) naar de andere: de prachtige lagelanden-r&b van Gaidaa zal ik alvast niet licht vergeten. De ontdekking van een toekomstige ster, dat kan niet anders. En dan hadden we die jongens van Balthazar nog niet gehad. Hun laatste plaat klinkt een beetje als de begeerte die we denk ik allemaal momenteel voelen: konden we maar weer flaneren en flirten dat het een lieve lust heeft! Voorlopig doen we het met ‘Losers’, een voortreffelijke sexy single.
De gaafste aflevering van ‘On Stage’ was wat mij betreft die met Ryanne van Dorst, frontvrouw van stonermetalgroep DOOL. Zij gaf ons acht minuten Jozef van Wissem: de Nederlandse luitspeler uit New York, die als een soort mix tussen een middeleeuwse monnik en een satanistische Raspoetin zijn kunst brengt. Muziek die even cool als geleerd is, en dat op een zondagavond op primetime: bijzonder. Nog leuker werd het toen de Utrechtse blackmetaljongens van Verwoed hun kunsten kwamen vertonen. Diepe grunts en heerlijke zwartgalligheid, uitgezonden op de dag des Heren: De Val van Verwoed moet wel één van de hoogtepunten uit de Nederlandse cultuurtelevisie zijn.
En dus is het nogal jammer dat het feestje nu alweer ophoudt. Toen dat bekend werd afgelopen week, leverde dat nog enige ophef op. Ook ik twitterde: ‘Grof schandaal’. Dat was voordat ik me realiseerde dat het programma alleen mogelijk kon worden gemaakt met een eenmalige steunmaatregel – bedoeld om artiesten uit de Lage Landen door de moeilijke coronatijd te halen. In die zin moeten we de NPO dus dankbaar zijn. En gelukkig blijven de optredens online staan, voor de eeuwigheid, naar ik mag hopen. Geen grof schandaal dus, maar evengoed: eeuwig zonde.
‘On Stage’: vanavond om 19.25 op NPO 2