Big Mouth Beeld Netflix
Big MouthBeeld Netflix

televisie★★★★☆

‘Big Mouth - seizoen 4’ op Netflix: ‘De vulgairste, grappigste en intelligentste animatiereeks van het moment’

Zingende penissen, een verwijzing naar anale seks en een tiener die zijn glockenspiel laat zien aan een andere jongen, en dat allemaal nog voor titelsong ‘Changes’ voor het eerst weerklinkt. ‘Welcome back bitches’ bij ‘Big Mouth’, de vulgairste, grappigste en bij momenten intelligentste animatiereeks van het moment.

‘Niemand houdt van de puberteit, daarom hebben ze deze serie ook gemaakt’, zegt een personage in het vierde seizoen van ‘Big Mouth’, en veel beter kun je het niet samenvatten. Al sinds 2017 toont ‘Big Mouth’ aan de hand van de ervaringen van enkele jongens en meisjes die de baard in de keel en de kriebel in de broek krijgen wat voor mijnenveld de periode van pakweg elf tot zeventien in een mensenleven kan zijn. Alleen worden de donkere kantjes van de puberteit - de wurgende onzekerheid, de schaamte over je veranderende lichaam, de op hol slaande hormonen en tomeloze geilheid, de stemmingswisselingen - zodanig uitvergroot dat het resultaat niet alleen herkenbaar is voor jong en oud, maar ook bijzonder grappig wordt.

Terughoudendheid kennen de schrijvers weliswaar niet, en ook het vierde seizoen bevat weer erg veel scènes die alle grenzen van het fatsoen overschrijden. Als Jessi moet afrekenen met ‘de grootste menstruatie uit de geschiedenis’ propt ze haar zwempak zo vol met maandverband dat er een heel meer wordt leeggezogen en enkel nog een gigantische homp bebloed materiaal overblijft, waartegen een vliegtuig te pletter slaat. Ook Nick moet zijn kruis dragen op het zomerkamp waar de eerste afleveringen van seizoen 4 zich afspelen: omdat hij er wekenlang niet in slaagt om naar het toilet te gaan, komt er uiteindelijk een drol uit zijn anus die hem de huid vol scheldt en begint hij tijdens een op Alice in Wonderland-geïnspireerd muzikaal intermezzo te hallucineren over een ‘carnaval van constipatie’.

Het lijkt allemaal smakeloos en overdreven absurd, maar onder alle vulgariteiten zit nog steeds een verrassend subtiele en intelligente serie. Niets au sérieux nemen en heilige huisjes met bijzonder veel genoegen met de grond gelijk maken blijkt ook nu weer de perfecte manier om lastige thema’s een plek te geven. De populairste jongen van het kamp een jaar eerder is nu bijvoorbeeld een meisje geworden, wat wel voor opschudding zorgt maar uiteindelijk vrij geruisloos passeert. Ook de hele discussie over diversiteit en de ‘Black Lives Matter’-beweging komt aan bod, via het verhaal van Missy, dochter van een zwarte vader en witte moeder. Zij ontdekt dit seizoen, niet toevallig op het moment dat de stem van het personage voor het eerst ook effectief wordt ingesproken door een gekleurde actrice, dat haar raciaal gemengde achtergrond nog steeds een probleem kan vormen in het Amerika van vandaag, .

Maar zeker als het gaat over seks, relaties en de eerste keer in al zijn vormen zit ‘Big Mouth’ vol levenslessen die je als puber had willen krijgen, of waarvan je als ouder wil dat je kinderen ze zien - zij het niet per se wanneer je er zelf naast zit in de zetel. De zevende aflevering, getiteld ‘Four Stories About Hand Stuff’, is op dat vlak een klein meesterwerk: een verhaal over alles wat je met je handen kunt doen, over hoe jongens hun liefjes onder druk kunnen zetten om ‘handjobs’ te geven maar zij niet verplicht zijn daarop in te gaan, en over hoe meisjes zelf aan hun vriendjes tips kunnen geven over wat zij graag hebben. Eigenlijk zou die aflevering - samen met vele andere - perfect getoond kunnen worden tijdens de lessen seksuele opvoeding op school, alleen valt te vrezen dat de pratende vagijnen en tampons of de zeeën aan sperma en menstruatiebloed in de serie voor onderwijsminister Ben Weyts toch een brug te ver zullen zijn.

Bekijk hier de trailer:

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234