Big Shot Beeld Disney
Big ShotBeeld Disney

Televisie★★★½☆

‘Big Shot’ op Disney+ bevat een nog meliger moment dan Django die een gedicht voordraagt aan Elke Clijsters

Nadat hij een stoel richting het hoofd van een scheidsrechter heeft gekeild, valt de gevierde maar opvliegende coach Marvyn Korn – zeg maar: de Michel Preud’homme van het Amerikaanse basketbal – uit de gratie. Hij moet onder aan de ladder opnieuw beginnen, als trainer van een team in een middelbare school. Een meisjesteam dan nog, alsof de emmer der vernederingen niet vol genoeg was.

Iedereen die ooit een film of een serie zag waarin een coach tegen zijn zin een niet al te best presterende ploeg onder zijn hoede moet nemen, weet wat er in ‘Big Shot' op Disney+ zal gebeuren: eerst staan de trainer en het team met getrokken messen tegenover elkaar, maar na verloop van tijd trekt de spanning weg, ontdekken de spelers onverhoopte talenten in zichzelf en beginnen ze dankzij de nieuwe inzichten van hun baas de ene wedstrijd na de andere te winnen. Bovendien beseft de coach, die aan de taak is begonnen met minder enthousiasme dan Georges-Louis Bouchez die in ‘De Container Cup' op een hometrainer kruipt, gaandeweg dat hij evenveel kan leren van zijn pupillen als zij van hem, en wordt hij dankzij de ervaring een beter mens.

Zelfs al is het één van de weinige Disney+-reeksen waarin – vooralsnog – geen superhelden of stormtroopers opduiken, veel punten voor originaliteit verdient ‘Big Shot’ dus niet. En aangezien deze familieserie voor het Huis van de Muis werd gemaakt, krijg je op tijd en stond ook een dosis door strijkorkesten begeleide schmalz over je heen: de groepsknuffel tegen het einde van de derde aflevering is alvast het meligste dat ik de afgelopen tijd heb gezien, en ik heb elk moment in ‘De Bachelorette’ waar Django een zelfgeschreven gedichtje aan Elke Clijsters voordroeg uitgezeten. Maar: die minpunten wegen toch niet op tegen de vaardigheid waarmee de schrijvers van ‘Big Shot’ – onder wie David E. Kelley, de tv-veteraan die onder meer ‘Ally McBeal’, ‘Big Little Lies’ en ‘The Undoing' uit zijn pen wrong – van onder de berg clichés toch enkele personages naar boven halen met wie je meeleeft.

Dat een meisjesteam het decor van het verhaal vormt, is de sleutel tot het succes, en niet alleen omdat sportende vrouwen zelden of nooit een hoofdrol krijgen op tv. Marvyn Korn (John Stamos, vooral bekend als Uncle Jesse in ‘Full House’) is bij de start een typische mannetjesputter, die het gewoon is om zijn spelers uit te schelden en zijn gezag haalt uit zijn status. Maar hij merkt al snel dat zoiets niet werkt bij tienermeisjes die hun buik meer dan vol hebben van mannen die denken dat ze hun zomaar kunnen opdragen wat ze moeten doen. ‘Ik hou ervan als oude, witte kerels mijn gebreken benoemen,’ zegt één van hen sarcastisch nadat Korn bij zijn intrede een speech heeft gehouden over wat er allemaal beter moet. Er zit voor de coach weinig anders op dan om zijn masculiene aanpak te laten varen en meer empathie te tonen voor zijn speelsters, wat hem ook helpt in de relatie met zijn dochter.

Op zijn beste momenten doet alles wat denken aan ‘Ted Lasso’, die topper van Apple Tv+. Niet dat ‘Big Shot’ even grappig is of het lange wachten op het tweede seizoen van die serie draaglijker maakt: tenslotte staat 23 juli hier al een tijdje in het rood omcirkeld in de agenda en niet omdat er dan een vaccin wordt gezet. Maar de reeks straalt dezelfde warmte en positiviteit uit en slaagt er, met of zonder strijkorkest, in oprecht te ontroeren. Revolutionair is het allerminst, maar mocht u verlegen zitten om iets wat u met uw iets oudere kinderen kunt bekijken zonder dat u zich kapot zit te ergeren, komt ‘Big Shot’ als geroepen.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234