Love BirdsBeeld Netflix

Film★★☆☆☆

Bij ‘The Lovebirds’ op Netflix weet je al snel dat je naar een nogal lamlendige film aan het kijken bent

Wie een ijzersterk, aan de perfectie grenzend staaltje comedy wil zien, moet op YouTube eens het 1 minuut en 56 geniale seconden durende fragment opzoeken waarin Steve Coogan en Rob Brydon in een Spaans restaurant boven een plateau sint-jacobsschelpen spontaan losbarsten in een wedstrijdje wie-van-ons-twee-kan-het-beste-Roger Moore-imiteren (een duel dat na 51 seconden wordt beslecht in het voordeel van Coogan, waarna Brydon in een fractie van een seconde beslist om zijn compagnon te laten schitteren en in een magistrale vingerknip omschakelt naar de rol van Bondschurk Scaramanga: ‘Come come, Mr. Bond! You enjoy the scallops as much as I do!’). Wat Coogan en Brydon hier schijnbaar moeiteloos afleveren, is een briljante masterclass in improvisatie, komische timing én vonkende chemistry.

Waarom we het hier over dat lachkrampverwekkende fragment uit ‘The Trip to Spain’ hebben? Omdat het net díé fundamentele technieken zijn die zo node ontbreken in ‘The Lovebirds’, een oorspronkelijk voor de bioscopen bedoelde komedie die na het uitbreken van de coronacrisis door Paramount aan Netflix werd verpatst. De van ‘The Big Sick’ gekende Kumail Nanjiani en de opkomende comédienne Issa Rae vertolken twee geliefden die in hun relatie op het punt zijn gekomen dat ze elkaar alleen nog maar op de zenuwen werken: de volstrekt ongrappige, eindeloos lang aanslepende kibbelscène die duidelijk moet maken dat de twee elkaar na vier jaar zo moe zijn als kouwe pap, vormt meteen een eerste aanwijzing dat we in een nogal lamlendige film zijn aanbeland. Op de avond dat ze de stekker uit de relatie willen trekken, verzeilen ze samen in een (toch voor hén) spannend nachtelijk avontuur dat hen uiteráárd (hey, we zitten in een Amerikaanse romcom, niet in een Russisch relatiedrama!) weer dichter bij elkaar zal brengen: een schurk kaapt hun auto, ze worden onterecht beschuldigd van moord, iemand bedreigt hen met een pan vol kokendheet vet en Nanjiani krijgt een stamp van een paard.

Het scenario loopt niet bepaald over van hilarische situatiehumor, maar dat is het probleem eigenlijk niet: het script van ‘Dumb and Dumber’ was óók geen hoogvlieger, en tóch zat je je te bescheuren van het lachen met de capriolen van Jim Carrey en Jeff Daniels. Dit soort komedies staan of vallen immers niet zozeer met het script, maar met de humoristische wisselwerking, de verbale chemistry en de komische timing tussen de twee hoofdacteurs – ingrediënten die in ‘The Lovebirds’ dus volledig ontbreken. Scène na scène dient men vast te stellen dat Rae en Nujiani een mismatch vormen – ze hadden Coogan en Brydon moeten vragen! - al moeten we toegeven dat de twee acteurs van de schrijvers en van regisseur Michael Showalter (ook al van ‘The Big Sick’-faam) wel héél zwak materiaal krijgen aangereikt. ‘Bij ‘Who Let the Dogs Out’ denk ik altijd: maar wie laat die honden nou eigenlijk uit?’ horen we Rea op een gegeven moment verkondigen, waarna we gedurende één pijnlijke seconde het griezelige geluid horen van de zoveelste oneliner die op een ijskoude steen valt.

Misschien dat Emily Gordon, de scenariste die ‘The Big Sick’ zo mooi heen en weer deed wiegen tussen comedy en drama, aan de dialogen van ‘The Lovebirds’ een aanstekelijke touch had kunnen geven, maar zij maakte deze keer – hoor haar zucht van opluchting - geen deel uit van het team. ‘Jullie vormen een leuk, maar irritant stel,’ laat de booswicht zich naar het einde toe ontvallen. Hij heeft slechts voor de helft gelijk.

Hieronder de imitaties van Coogan en Brydon:

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234