'Black is King' - BeyoncéBeeld Disney+

televisie★★★½☆

‘Black Is King’ en Beyoncé is Queen (Disney+)

Al massaal bekeken in het buitenland, nu eindelijk beschikbaar in België: ‘Black Is King’ van Beyoncé, naast ‘The Mandalorian’ de meest opvallende eigen productie van Disney+. Een abstracte film gebaseerd op ‘The Lion King’, een aaneenschakeling van videoclips, een liefdesbrief aan blackness in al zijn vormen.

Beyoncé inspireerde zich voor ‘Black Is King’ op haar eigen plaat ‘The Gift’, die op haar beurt geïnspireerd is op de live action-film ‘The Lion King’ uit 2019, en dat is dan weer een bewerking van de gelijknamige Disney-klassieker uit 1994. De link tussen ‘Black Is King’ en het verhaal van Simba uit de film is wel dunnetjes, op het randje van krampachtig. Dat er een parallel is tussen Simba’s verbanning uit zijn thuisland en de Afrikaanse diaspora, dat kunnen we nog volgen. Maar toen Timon aan zijn beroemde ‘hakuna matata’-monoloog begon terwijl Jay-Z in een sportbak aan een luxueuze villa arriveerde, waar een vijftigtal vrouwen prompt een knap staaltje synchroonzwemmen inzetten, moesten we toch even in de haren krabben.

Beter is het om Simba te negeren en je te laten overweldigen door de cinematografie, dans en muziek van ‘Black Is King’. Van de azuurblauwe oceaan over het bruisende regenwoud tot de zonovergoten savanne: elk shot is adembenemend. De zwarte cultuur, geschiedenis en schoonheid staan centraal. ‘Brown skin girl / Your skin just like pearls / The best thing in the world / Never trade you for anybody else,’ zingt Beyoncé, waarna ze Kelly Rowland en Naomi Campbell haar stelling laat bewijzen. ‘De wereld zal je vertellen dat je anders bent. Te donker, te klein. Wij moeten tonen dat zwarte mannen en vrouwen emotioneel zijn, sterk zijn, slim zijn, intuïtief zijn. Laat zwart een synoniem zijn voor glorieus.’ Beyoncé preekt niet, ze troost. Ze raakt een snaar die, na de dood van George Floyd en de wereldwijde Black Lives Matter-protesten, alleen maar gevoeliger is geworden.

‘Black Is King’ zit vol symboliek en het opzoekwerk achteraf bleek al even interessant als de film zelf. Alles werd reeds tot in de puntjes geanalyseerd: de kleurrijke klederdracht – Vogue noemde ‘Black Is King’ ‘hét digitale mode-event van de zomer – de betekenis van de vaak fabuleuze songs (‘My Power’, ‘Mood 4 Eva’, en bovenal: ‘Black Parade’) en de verschillende cameo’s van beroemdheden als Pharrell Williams, Jessie Reyez, Thierra Wack, dochter Blue Ivy. Zelfs haarstylisten gingen, zo valt te lezen, uit hun dak door Beyoncés pruiken en haartooien – het bleek een welkome afwisseling van de dit jaar alomtegenwoordige borstels op de hoofden van Donald Trump en Boris Johnson.

The Beatles vonden het visuele album dan wel uit, in 1964 met ‘A Hard Day’s Night’, maar Beyoncé heeft het geperfectioneerd. Tegenover ‘Black Is King’ lijken de clips van haar collega-popsterren amateurvideo’s gemaakt door de zatte nonkel die toevallig een camera op zolder heeft gevonden. Black is King, ja, en Beyoncé is Queen.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234