'Blijf in uw kot' op VTMBeeld vtm

televisie★★★½ en ★½

‘Blijf in uw kot’ op VTM (★½) en ‘#Corona2020' op VIER (★★★½): ‘Na afloop verkeerde ik even in de waan Vlaanderen gezien te hebben’

Er gaat een interessante kijkervaring gepaard met ‘Blijf in uw kot’, de goeddeels geïmproviseerde dienstmededeling waarmee VTM zijn kijkers dezer dagen van dienst probeert te zijn. Hoewel het elke ochtend drie uur lang wanhopig speurt naar een bestaansreden, begint het namelijk elke nieuwe dag weer met lege handen. Door die tergend trage incubatieperiode ben ik er ook na drie pogingen nog geen enkele keer in geslaagd een volledige uitzending uit te zitten. ‘Jij bent op dit moment supergoed bezig’, complimenteerde Vincent Fierens me nochtans bij mijn eerste poging. Ik zat namelijk thuis, en stond niet in mijn plaatselijke Colruyt-filiaal oerend besmettelijk te wezen terwijl ik mijn buren naar het leven stond in een manhaftige strijd om de laatste rol dubbelgelaagd.

Fierens, die elke aflevering van ‘Blijf in uw kot’ voor zijn rekening neemt, werd die eerste aflevering vergezeld door Jens Dendoncker, die kijkers prompt opriep zoveel mogelijk tips en verhalen betreffende het coronavirus hun kant uit te sturen. Daarmee liet hij jammerlijk wel de kans onbenut om de kijker voor de verandering eens in te prenten om deze ene keer misschien z’n kop maar even te houden, geen halve waarheden of hele leugens de wereld in te sturen via sociale media, en voor de rest vooral op bevoegde instanties te vertrouwen als het neerkwam op nieuws en tips over virale infecties. Met simpele aanbevelingen als ‘Blijf binnen en probeer elkaar de harses niet in te slaan over een rol toiletpapier’ kwam je op dat vlak volgens mij al een heel eind.

‘Blijf in uw kot’ mikte duidelijk op de mens àchter het nieuws, waardoor elke aflevering al snel bol kwam te staan van de publieksparticipatie, wat het geheel deed lijken op een verzoekprogramma op de radio - zonder de muziek maar met behoud van de groetjes die bellers mogen doen aan hun brede omgeving. Al wie zonder vinger voor de lens een foto wist door te sturen van zoon- of dochterlief, kreeg z’n momentje, en wie van dichtbij ooit een Italiaan had gezien mocht zelfs live de uitzending in. Helemaal mooi werd het pas woensdag, toen je vanuit een aanpalend universum plots Ingeborg toegestraald kreeg per liveverbinding. Het Orakel van Menen schakelde gezwind over op haar geheel eigen vorm van kwakzalverij, waarbij ze de kijker ook ongehinderd de instructie gaf om linea recta te surfen naar haar eigen website, waar ze middels yoga-oefeningen soelaas zou brengen bij de oprukkende paniek die bij een pandemie hoort. ‘Ik vind je zo ernstig, Ingeborg’, bemerkte Kürt Rogiers, die die dag naast Fierens zat. ‘Ik heb al genoeg gelachen’, sprak Het Orakel strijdlustig, ‘En ze hebben genoeg gelachen met mìj.’ Het belette me er niet van om toch hoorbaar te gnuiven toen ‘r yogawebsite vervolgens live in beeld crashte, maar niettemin kon ik me niet van de indruk ontdoen dat Ingeborg een soort immanente rechtvaardigheid zag in het klotevirus dat ondertussen woedde. Bij die gedachte verging het lachen me inderdaad zienderogen, waarop ik me voornam geen tijd meer te verspillen aan ‘Blijf in uw kot’, dat te graag handelde in informatie uit tweede hand en onduidelijkheden en me zo exact het soort programma leek waar je in crisistijden net mee hoort op te passen. 

Eric GoensBeeld VIER

De lange adem van ‘Blijf in uw kot’ had gelukkig ook een voordeel: ermee vergeleken voelde de beknoptheid van ‘#Corona2020’ aan als een frisse bries. Ondanks die lelijke roepnaam en de heersende teneur, leek dit programmaatje vooral schoonheid aan te willen hangen, verpakt in een looptijd van welgeteld een kwartiertje: hapklaar, kon je zeggen. Het koos daarbij resoluut voor de details aan zo’n crisis die je nog niet tot in den treure kende: de schaarse momenten die een minister van Volksgezondheid bijvoorbeeld ‘s ochtends nog thuis doorbrengt voor ze buitenstapt, de wachtende pandemie in. Ook het rubriekje waarin gezinnen via allerhande telecommunicatie contact legden met de familiebejaarde, die telkens in een tehuis in afzondering zat maar daar niet zichtbaar onder leed, wist precies de juiste toon te raken. De verplichte BV nam je er dan maar bij.

Zulke vondsten werden in sneltempo aan elkaar geregen, zonder enige commentaar maar met olijke illustraties ertussenin - in ‘Blijf in uw kot’, ter vergelijking, zaten ze ook op dag vier nog met karton en alcoholstiften te klooien. Amper vijftien minuten duurde  ‘#Corona2020’, maar achteraf voelde ik me toch geïnformeerd, en meende ik ook nog eens iets gezien te hebben. Na afloop verkeerde ik even in de waan Vlaanderen gezien te hebben: tijdelijk gevangen in een vliedend moment, maar niets veranderd.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234