Ben stelt de vragen vanuit de studio aan twee beeldschermen.Beeld VRT

televisie★★★☆☆

‘Blokken’ op 
Eén: ‘Onze Plinius de Jongere heet Ben Crabbé’

Misschien was ik na vier weken rampretoriek al wat gewend als het op drama aankwam, maar ik voelde geen haast om Ben Crabbé tegen te spreken toen hij het woord ‘historisch’ in de mond nam om zijn nieuwe studio-inrichting te benoemen. Zelfs de neiging om in de lach te schieten bleef achterwege, ook al ben ik dezer dagen nog vatbaarder voor jool dan gewoonlijk. Het gewicht van het moment was dan ook voelbaar: wanneer antropologen zich over enkele eeuwen zullen buigen over hoe De Vlaming zich door de wereldwijde crisisperiode wist te slaan waarvan hij ooit tegen wil en dank deel uitmaakte, is het niet ondenkbaar dat ze daarbij ook ‘Blokken’ van het schap zullen halen ter ontleding. Onze Plinius de Jongere heet Ben Crabbé, bedacht ik daarbij. Het is zoals met je huisgenoten tegenwoordig: je moet ’t ermee doen.

Er is echter meer nodig dan een petieterige pandemie om een monument om te stoten, zullen ze vaststellen, want op maandag liep de tot in den treure beproefde formule achter ‘Blokken’ alvast weinig averij op. Misschien nog het opvallendste, naast de schermen waarop de kandidaten nu te zien waren, was het gebrek aan applaus toen Crabbé z’n studio binnenstoof. Je moest gelijk denken aan alle afwezige OKRA-leden: waarmee zouden ze zich in absentia onledig houden nu ze door het samenscholingsverbod even geen studiopubliek mogen vormen?

Dankzij allerhande technisch vernuft stonden de kandidaten Crabbé nu te woord vanuit de eigen huiskamer, wat natuurlijk betekende dat de presentator opmerkingen over die huiskamer niet kon laten liggen. ‘Jij woont in Berchem,’ zei hij tegen Charlotte. ‘Dat kun je ook zien achter jou,’ waarmee hij over haar schouder heen op haar interieur doelde. Met alle inkt die momenteel vloeit over privacyinbreuken van overheidswege is iedereen vergeten zich zorgen te maken over wat er gebeurt als de televisie naar jóú begint te kijken. Kandidaat Jeroen was wel al zover, en had strategisch postgevat in een hoek die inkijk verschafte in z’n boekenkast: een trucje dat vaker aftrek vindt tegenwoordig.

De ersatzaflevering van ‘Blokken’ die zich op je scherm ontvouwde, was nog eens een prima gelegenheid om je te verbazen over hoever de tengels der technologie tegenwoordig grijpen – voor je het weet sta je straks zélf gewoon in ‘Blokken’ vanuit je woonkamer, zonder dat je er erg in hebt – maar dat liveverbindingen naar televisiestudio’s tot op vandaag een merkbare vertraging met zich meeslepen, blijft desondanks vermakelijk. ‘Natuurpunt,’ antwoordde Jeroen toen er per quizvraag gehengeld werd naar die organisatie, om vervolgens, door Crabbés goedkeuring heen, z’n antwoord nog eens te herhalen, iets luider deze keer. ‘Natúúrpunt’. Veel gekker werd het die maandag eigenlijk niet meer – zelfs niet toen het auteurschap van ‘Sweet Caroline’ verkeerdelijk bij Neil Armstrong werd gelegd, wat een kleine moeite was voor Jeroen maar een gigantische stap achterwaarts voor Neil Diamond.

‘Néil Diámond’. In de toekomst, na doortastend archiefonderzoek door antropologen, zal hij dankzij ‘Blokken’ een standbeeld krijgen als eerste man op de maan. ‘Vroeger stelde dat nog heel wat voor,’ zullen ze er dan bij zeggen. Vroeger, toen er nog virussen waren. 

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234