Zodra Charlize Theron in beeld verschijnt als tv-anker annex klokkenluidster Megyn Kelly, schroefde onze blik zich vast op haar als fake news uitziende kin en jukbeenderen.Beeld Bombshell

FILM★★½☆☆

‘Bombshell’ is onbedoeld hilarisch door de lillende kinnen en hangkwabben

Op 9 februari is het weer Oscar time, en wees er maar zeker van dat talloze columnisten en opiniemakers de gelegenheid zullen aangrijpen om – niet onterecht! – een stukje te schrijven over het al dan niet ontbreken van inclusiviteit en diversiteit tijdens de ceremonie. 

Wij vinden het alvast een regelrechte schande dat er in de categorie van beste acteur geen enkele vrouw werd genomineerd, en vice versa! Maar zou het niet stukken interessanter zijn om vérder te kijken dan die ceremonie, om eens dieper te graven en na te gaan of er sinds de uitbarsting van #MeToo écht iets is veranderd op de werkvloer in Hollywood? Staan er nu meer vrouwen op de filmsets, en mogen ze ook echt creatief werk verrichten in plaats van alleen maar koffie naar de trailer van de hoofdacteur te brengen? Zijn werkzoekende actrices tijdens audities nog steeds het slachtoffer van seksueel grensoverschrijdend gedrag, zoals Jessica Chastain in haar beginjaren vaak is overkomen? Uiteindelijk is het vooral dáár, achter de coulissen, in de kleedkamers, in de auditiekamertjes en op de sets, kortom in de onderbuik van de filmindustrie, dat de echte veranderingen zich moeten voltrekken, en niet alleen op het Oscarpodium. 

En nu we toch bezig zijn: zou het er in de televisiestudio’s van Fox News vandaag al iets vrouw vriendelijker aan toegaan dan toen CEO Roger Ailes er de scepter zwaaide? Een medewerkster die onder zijn bewind hogerop wilde raken, kon maar beter over de juiste sexy benen en over een zekere gewilligheid beschikken, zo laat het drama ‘Bombshell’ zien. Het is goed dat dat soort ranzige praktijken op het witte doek aan de kaak wordt gesteld, maar een sterke film is ‘Bombshell’ niet geworden. 

Zodra Charlize Theron in beeld verschijnt als televisieanker annex klokkenluidster Megyn Kelly, schroefde onze blik zich onwrikbaar vast op Therons als fake news uitziende kin en jukbeenderen; een beetje zoals wij ook gefascineerd naar de wassen beelden in het museum van Madame Tussauds kunnen staren. En ziedaar wat er schort aan ‘Bombshell’: in een poging om u beter ín het verhaal te trekken, hebben de make­upartiesten van dienst een indrukwekkende poging ondernomen om Theron, Nicole Kidman (die presentatrice Gretchen Carlson vertolkt) en John Lithgow (die als de pafferige Ailes een indrukwekkend vetpak kreeg aangemeten en wiens smoel in een soort rubberen massa lijkt schuil te gaan) zo goed mogelijk op hun echt bestaande personages te laten lijken, maar het eindigt ermee dat al die valse kinnen, kaken, oogleden, neuzen en hangkwabben ons net úit de film wierpen. De scène waarin Margot Robbie op bevel van de hijgerige Ailes haar rokje centimeter voor centimeter optilt, vat ‘Bombshell’ goed samen: wat Robbies personage overkomt, is wraakroepend, maar door toedoen van dat hilarische vetpak leunt de hele scène dicht aan tegen de pure camp. 

O, ja: is het ergens niet wrang dat Megyn Kelly in ‘Bombshell’ wordt uitgeroepen tot feministische heldin, maar dat de film met geen woord rept over de racistische meningen die de dame eropna houdt? Aha! 

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234