Cath Luyten en Sien Eggers in 'Buurman, wat doet u nu?'. Beeld VRT
Cath Luyten en Sien Eggers in 'Buurman, wat doet u nu?'.Beeld VRT

Televisie★★½☆☆

‘Buurman, wat doet u nu?’ op Eén zal het wel nooit moeten hebben van de doortastende vraag

Deze jaargang van ‘Buurman, wat doet u nu?’, waarin Cath Luyten naar gewoonte bekende mensen tutoyeert en ’s avonds zelfs mee aanschuift, stond in het teken van ‘Vlaamse iconen uit ons collectief geheugen die we allemaal een beetje uit het oog verloren zijn’. Bij zo’n omschrijving denk ik vlugger aan Hendrik Conscience dan aan Sien Eggers, die mijns inziens dan ook een beetje tekortgedaan wordt door zo’n, zij het dan onbedoeld, toch vrij geringschattende categorisering. Nu, blijkbaar mogen ook Petra De Sutter, Sandra Kim en motorcrosser Stefan Everts tot diezelfde klasse van vergeten Vlaamse iconen gerekend worden. Je kunt je er dus maar beter niet op blindstaren, denk ik.

‘Zo licht!’ kreette Luyten toen ze de woning van Eggers binnenschreed. ‘’k Weet niet hoe gezellig! Mag ik een kleine rondleiding?’ De deurbel waarmee ze zich toegang verschaft had tot Eggers’ woonst had opvallend muzikaal geklonken, een monter pianomotiefje. Zo iemand moet wel graag bezoek krijgen. Eggers had voor elk seizoen een ander deuntje: het demonstreren verschafte haar zichtbaar lol. Te fiets, op gevaar van eigen leven, verplaatste het duo zich vervolgens naar een Brussels terras, waar Jan Eelen wachtte. Die werd door Luyten omschreven als huisvriend van Eggers, ‘en regisseur van ‘In de gloria’, ‘Het eiland’, en ‘Van vlees en bloed’’. Daarmee deed ze volgens mij dan weer Tom Van Dyck, Michiel Devlieger en Michel Vanhove tekort, in tegenstelling tot Eelen de werkelijke regisseurs van ‘Van vlees en bloed’. Bijna goed was goed genoeg.

Kijkers wier collectieve geheugen nog op punt stond en die zich ondanks alles Sien Eggers dus nog konden herinneren, vernamen onlangs nog dat de actrice 70 geworden was. Dat was ook Luyten niet ontgaan, want het viel me op dat een niet gering deel van haar vragen uitgingen van een zeker verval. Iemand herinneren aan z’n eigen sterfelijkheid wordt in bepaalde kringen dan ook graag verward met diepgang. ‘En je geheugen, heb je daar schrik voor?’, was er zo eentje: even tevoren had Eggers vermeld dat haar moeder in dementie verzonken was, maar aan een bruggetje waagde Luytten zich desondanks niet.

Ach, ‘Buurman, wat doet u nu?’ zal het wel nooit moeten hebben van de doortastende, door de juiste omstandigheden ingeblazen vraag. Wat bijvoorbeeld de ware natuur was van de ‘sluier van verdriet’ die Eggers’ leven bedekte, en waar ze langs de neus weg kond van deed, daar kwam je nooit achter. Eenzaamheid kwam ter sprake, maar leek me slechts één schakering in het duistere gewelf dat Eggers’ gemoed bijwijlen aan het licht dreigde te onttrekken. Wel kwam de volgende vraag in Luyten op: ‘Je bent een kind van de jaren 60, was het bij jou ook vrijheid blijheid?’ Waarmee Cath natuurlijk wou weten of Sien Eggers veel in de rondte gevogeld had. ‘Zeker in de artistieke sector.’ Dat leek al bij al nog mee te vallen, zelfs voor de artistieke sector, al verdenk ik Eggers stiekem van genoeg klasse om zelfs na zo’n vraag voorrang te geven aan een zekere pudeur. De leeftijd, vast.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234