Camille Dhont Beeld RV
Camille DhontBeeld RV

MKetnet

Camille is het zoveelste bewijs: als je een carrière in de showbizz wil, moet je bij Ketnet beginnen

#LikeMe-ster Camille Dhont lijkt permanent in de Ultratop te verblijven, terwijl ze de jongste Vlaamse artiest ooit wordt met een headlineshow in de Lotto Arena. Ze is het zoveelste talent dat de oversteek maakt van Ketnet naar de grotemensenwereld. Waarom passeren entertainers zo vaak via de jeugdzender?

Sinds de start in 1997 is Ketnet een raketlanceerbasis voor jonge mediamakers. Sven Ornelis, Peter Van de Veire en Steven Van Herreweghe zijn de OG’s, of pioniers, van de zender. Friedl’ Lesage, Erika Van Tielen en Britt Van Marsenille hebben er een verleden. Voor Staf Coppens een Zweedse campinguitbater werd, ging hij op Ketnet door het leven als dierenvriend in Stafari.

Niels Destadsbader maakte zijn acteerdebuut op tv in Amika. Ook Tinne Oltmans, momenteel actief als Lisa in de gelijknamige VTM-telenovelle, maalde kilometers bij de jeugdzender alvorens door te breken bij het grote publiek. Oltmans acteerde in Ghost Rockers naast onder meer Marie Verhulst, wie door die ervaring als actrice en zangeres de gedroomde adoptieouder werd van Samson. En dus niet (per se) dankzij haar DNA.

Intussen zijn Camille Dhont, Pommelien Thijs en Maksim Stojanac, bekend van de door kinderlevens bulderende musicalmachine #LikeMe, de volgenden die klaar zijn om op eigen benen te staan. Pommelien Thijs leent haar stem uit aan Nederlandse artiesten als Jaap Reesema, Kris Kross Amsterdam en Kraantje Pappie, wat haar al enkele Ultratopnoteringen opleverde. Stojanac heeft dan weer een platendeal bij een bekend label op zak, maar vooral het parcours van Camille Dhont is opvallend: sinds Regi de West-Vlaamse zangeres heeft opgepikt, gaat er geen dag voorbij dat ze niet op de radio te horen is.

Camille brengt vandaag haar eerste soloalbum uit. Dat was zonder duw in de rug van Ketnet wellicht anders geweest. En dat terwijl ze in eerste instantie naast een rol in #LikeMe had gegrepen. “Ik heb auditie gedaan voor de rol van Camille Van Beem, maar die ging naar iemand anders. Wat enorm balen was, want zo’n musicalreeks à la High School Musical was iets groots. Dat wílde ik doen.”

Al van kinds af aan droomt ze ervan om op een podium te staan. Maar de klassieke kinderdroom kreeg een kleine knauw na de afwijzing. Ze volgde vervolgens een musicalopleiding, waar ze te horen kreeg dat Ketnet nu #LikeMe zou produceren, nadat de eerdere plannen elders niet van de grond kwamen. Meer nog: ze kwam te weten dat de rol van Camille was vrijgekomen, waarna ze opnieuw auditie deed. “Dat was enkele jaren na mijn eerste auditie. Ik heb opnieuw mijn kans gewaagd, maar ik heb die keer mijn verwachtingen serieus getemperd. Dat Ketnet mij uiteindelijk een kans heeft gegeven, heeft alles voor mij veranderd. Ik ben de zender enorm dankbaar.”

Bij #LikeMe ontwikkelde Camille haar zang- en dansskills. En ze leerde er acteren. “Als kind acteerde ik weleens voor de badkamerspiegel, maar het is dankzij Ketnet dat ik heb ontdekt dat ook dat soort entertainment mij ligt, terwijl ik er vroeger nooit van droomde om actrice te worden. Hetzelfde met make-up: vroeger was ik zelden geschminkt, maar doordat mijn personage veel make-up gebruikt, wil ik later misschien wel een eigen make-uplijn lanceren.” Dat is eigen aan de aanpak van de jeugdzender: Ketnet wekt slapende talenten van jongeren.

Elke bekende kop met een verleden als wrapper of acteur op Ketnet beaamt hoe belangrijk de zender was in de ontwikkeling van zijn mediatalenten. Steven Van Herreweghe was als tiener zoekende. Hij had een moeilijke relatie met zijn lichaam en voelde zich eenzaam, vertelde de presentator in Het Nieuwsblad. “Ik heb daar lang mee geworsteld. Tot ik kon zeggen: oké, dit is wat ik te bieden heb. Te nemen of te laten. Ketnet heeft daar erg bij geholpen. Omdat ik mijn ding deed en mensen vonden het tof. In die zin heeft het mij gered.”

Ook Peter Van de Veire ontbolsterde als mens én tv-persoonlijkheid dankzij de positieve laksheid waarmee geboren entertainers ondersteund worden aan de Reyerslaan. “Vóór ik bij Ketnet terechtkwam, had ik voor de regionale zender AVS ernstige reportages gemaakt over justitie en zo, waar ik altijd veel stress van kreeg. Bij Ketnet heb ik nooit stress gehad: mijn onnozelheid werd er alleen maar versterkt en bevestigd. Ik zocht dus naar mogelijkheden om die onnozelheid gestalte te geven. Een serieuze zeveraar mogen zijn: dat is heel plezant en bevrijdend”, zei hij daarover in Humo.

Bij Camille Dhont klinkt een gelijkaardig verhaal: “Je kan zoveel zingen en dansen in je kamer als je wil, maar op de werkvloer leer je alles. Vroeger was ik helemaal anders. Ik was een bange wezel, ik durfde zelfs niet te zingen voor mijn eigen familie. Door op te treden met #LikeMe heb ik geleerd hoe ik mij comfortabel kan voelen op een podium. Ik ben een stuk zelfverzekerder geworden. Zonder die ervaring had ik de stap naar een solocarrière misschien niet durven zetten.”

De veelheid Ketnetgezichten die doorbreken bij het grote publiek verbaast Maarten Janssen niet. Als gewezen netmanager van Ketnet en de huidige channelmanager van VTM heeft hij het ontbolsteren van Camille vanop de eerste rij meegemaakt. “Ketnet is dé zender in het Vlaamse medialandschap waar talent een eerste kans krijgt. Ze moeten het niet hebben van vedetten, waardoor ze nieuwe namen kunnen introduceren bij een publiek dat van nature openstaat om nieuwigheden te ontdekken.”

Ketnet plukt mensen uit de onbekendheid. Dankzij audities voor fictiereeksen en door talentenjachten als Ketnet Musical en Wie wordt wrapper? te organiseren. Het is een heuse talentenfabriek. “Als je een kans krijgt bij Ketnet kun je met alles experimenteren. Kijk naar het takenpakket van wrappers: ze acteren, zingen, dansen, improviseren, werken met een autocue en presenteren zelfs een galashow in het Sportpaleis voor 15.000 bezoekers. Je krijgt er de kans om vlieguren op te doen in de luwte, terwijl je onderweg van verschillende disciplines proeft. Er is geen betere voorbereiding om nadien je vleugels te spreiden”, stelt Janssen.

Wat je bij Ketnet leert, is zo’n groot palet “dat je professioneel véél aankunt”, vertelde Radio 2-stem Karolien Debecker in het verleden. Het is een cocktail van een betaalde stage en een droomfabriek. Maar vooral: op je bek gaan is er toegestaan. “Ik vind het belangrijk om dat vertrouwen te kunnen geven”, zegt huidig netmanager Annemie Gulickx. “Als je nooit met je kop tegen de muur loopt, kun je niet groeien. Er komt altijd een moment dat je iets tegenkomt dat minder je ding is. Je moet ontdekken wat je ligt en wat niet. Daar bestaat geen handleiding voor, ik ben blij dat wij op Ketnet de ruimte kunnen geven om te experimenteren.”

Tot midden jaren 2010 waren ook JIM en TMF tv-zenders die een kickstart van jong mediatalent forceerden. Vandaag blijft op de lineaire televisie enkel Ketnet over, dat een 360°-merk is geworden. Wil dat zeggen dat Ketnet een onvermijdelijke tussenstap is voor wie jong is en een carrière in de Vlaamse media ambieert? Annemie Gulickx denkt van niet. “Julie Van den Steen is bijvoorbeeld nooit langs Ketnet gepasseerd. Ik ben er ook van overtuigd dat internetreeks wtFOCK een generatie acteurs en mediamakers zal voortbrengen. Het is dus zeker geen noodzakelijkheid, maar het is wel mooi meegenomen dat je hier een veelheid aan informatie oppikt.” Met je smoel op Ketnet komen, is in elk geval geen garantie op succes. “Je zal het niet in de schoot geworpen krijgen. Je moet er vooral hard voor werken en in een latere fase de juiste keuzes maken.”

Bij VTM ervaart Maarten Janssen dat wie een palmares heeft, een streepje voor heeft. “Als wij een grote vrijdagavondshow lanceren, verwacht de kijker een presentator wiens naam hen iets zegt. Je kunt daar geen compleet onbekende zetten, waardoor het veel minder gemakkelijk is om iemand out of the blue te lanceren.” Met enkel Ketnet als lanceerbasis verloopt de doorstroom van jonge talenten naar de mainstreammedia daarom doorgaans moeizaam.

Annemie Gulickx wil met Ketnet ook in de toekomst blijven inzetten op de ontwikkeling van jonge entertainers. “Elk talent dat hier binnenkomt, dompelen wij onder in een mediabad. In het geval van #LikeMe gaat dat van dansopleidingen over mediatraining tot cursussen logopedie. Maar we bieden hun ook psychologische ondersteuning. Je wordt van de ene dag op de andere een publiek figuur, en hoewel kinderen het mooiste publiek ter wereld zijn, kunnen ze erg kritisch zijn. We beseffen dat we ze ergens ingooien waarvan ze de omvang niet kennen. Daarom is het belangrijk er ook op psychologisch vlak voor hen te zijn.”

Door met een psychologe te praten, heeft Camille zich kunnen klaarstomen voor het echte werk. “Ik dacht altijd dat kinderen rechtuit waren. Ze deinzen er niet voor terug om iets minder positiefs te zeggen, maar volwassenen op sociale media zijn soms erg verbitterd. Daar ben ik hard van verschoten”, zegt ze. “Bij Ketnet leer je met kritiek omgaan. Als je het moeilijk hebt, kan je je hart luchten bij de psychologe. Er rust nog steeds een taboe rond dat thema, maar ik vind het positief dat Ketnet benadrukt dat als je een mindere dag hebt, je erover kan praten. Dat helpt om dingen in perspectief te plaatsen.”

Voorlopig draait Camille het derde seizoen van #LikeMe, in september 2022 wacht de Lotto Arena, waar ze als jongste Vlaamse artiest ooit een headlineshow zal spelen. Blijft ze voor de rest van haar leven Camille van #LikeMe of wil ze gewoon Camille zijn? “Ik hoor soms van anderen dat ze zich willen losrukken van de Ketnetstempel. Dan denk ik: waarom? Dankzij Ketnet ben ik een artiest kunnen worden. Ik zal die stempel altijd met trots dragen.”

Vuurwerk van Camille is uit bij CNR Records.

(DM)

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234