'Ik ben vaak in een taxi gestapt met tassen vol kleding, en kreeg dan het gevoel dat ik wel kon kotsen van mezelf ' Beeld AMRITA PANDAY PHOTOGRAPHY
'Ik ben vaak in een taxi gestapt met tassen vol kleding, en kreeg dan het gevoel dat ik wel kon kotsen van mezelf 'Beeld AMRITA PANDAY PHOTOGRAPHY

de 7 hoofdzonden

Carice van Houten: ‘Ik worstel met het botoxdilemma’

De Nederlandse actrice Carice van Houten (44) krijgt het zwaar te verduren: maandag nam ze plaats in de talkshow ‘Jinek’ om te praten over de serie ‘Red Light’, maar kijkers hadden het op sociale media vooral over haar ‘verbouwde gezicht’. Niets van aan, zegt Van Houten nu zelf op Twitter. Toen Humo eind 2020 haar De 7 Hoofdzonden afnam, sprak ze al over onder meer haar ‘botoxdilemma’. ‘Ik vind het verdrietig als meisjes op hun 16de al voor botox sparen.’

(Verschenen in Humo op 15 december 2020)

Carice van Houten is bekroond voor haar rol als Melisandre in ‘Game of Thrones’ en heeft vijf Gouden Kalveren in de kast staan, maar ze is zalig nuchter gebleven. Twee jaar geleden had ze er genoeg van om ‘de circusbeer te spelen in films van anderen’ – lees: ‘mannen’ – en begon ze met haar vriendin Halina Reijn het productiehuis Man Up. In hun eerste serie, de VTM-reeks ‘Red Light’, met Reijn, Van Houten en Maaike Neuville in de hoofdrollen, vertellen ze een verhaal over prostitutie en vrouwenhandel, gezien door de ogen van vrouwen. Razend spannend, verwarrend én confronterend, want erg post-#MeToo: ‘De vrouw is vaak niet alleen slachtoffer, maar ook dader.’ Beginnen met dé hoofdzonde der 7 Hoofdzonden valt niet te vermijden.

ONKUISHEID

HUMO Die dader-slachtofferverhouding, daar gaat onkuisheid over: wie heeft de macht en wat doet hij of zij daarmee? In ‘Red Light’ lijkt pooier Ingmar Leka, gespeeld door Geert Van Rampelberg in grote vorm, jouw personage Sylvia te domineren.

CARICE VAN HOUTEN «En toch is hij niet alleen maar ‘de enge pooier’. Hij en Sylvia delen ook iets. We wilden zeker geen serie maken waarin we de vrouw als slachtoffer en de man als dader afschilderen. Daartussen ligt een groot grijs gebied, een gegeven dat Halina en mij erg boeit. Onze eerste film, ‘Instinct’, ging daar ook over. Daarin voelt Nicoline, een psychiatrisch arts, zich in de gevangenis aangetrokken tot Idris, een veroordeelde verkrachter. Allebei de personages zijn beschadigd en ze triggeren elkaars wonden. Nicoline heeft een een probleem met intimiteit. Dat Idris het daar ook lastig mee heeft, voelt veilig voor haar. We kiezen in die film nooit partij.»

HUMO Dat getuigt wel van lef in #MeToo-tijden.

VAN HOUTEN «Ja. Maar we wilden de complexiteit tonen. Het verhaal van Nicoline is extreem, maar rode vlaggen negeren en voor foute mannen vallen, dat herken ik ook wel.»

HUMO Je had een hang naar gevaarlijke liefde: mannen mochten niet geïmponeerd zijn. Je viel voor liefde die je niet kon pakken, zei je ons de vorige keer.

VAN HOUTEN «Klopt. Ik ben daar nu wel klaar mee, maar ik weet dat ik die neiging in me heb.»

HUMO ‘Carice is een vlinder die zich niet hecht,’ zei regisseur Martin Koolhoven, met wie je je allereerste film hebt gedraaid. ‘Ze legt makkelijk intense contacten, maar stapt even makkelijk weer weg.’

VAN HOUTEN «Ja. Daarin lijk ik erg op mijn vader (Theodore van Houten, filmhistoricus, musicoloog en schrijver, red.). Hij was ook iemand die, bij wijze van spreken, altijd zijn jas wilde aanhouden, zodat hij op elk moment weg kon. Die rusteloosheid heb ik van hem.»

HUMO Is dat omdat je relaties nooit helemaal vertrouwde en jezelf wilde kunnen redden als dat nodig was?

VAN HOUTEN «Ja, en ik dacht ook: voordat iemand bij mij weggaat, doe ik dat zelf wel. Zodra ik de dreiging van afwijzing voelde, dacht ik meteen: wegwezen. Op die manier heb ik ook best wel wat harten gebroken.»

HUMO Nicoline valt in ‘Instinct’ voor Idris omdat ze weet dat ze, door zijn probleem met intimiteit, nooit in een positie zal komen waarin ze die intimiteit zelf moet toelaten.

VAN HOUTEN «Dat gedrag herken ik heel erg in de Carice die ik vroeger was en ergens, weliswaar veel minder vurig, nog altijd ben. Ik herinner me goed dat ik als 20-jarige een vriendje had dat alleen maar in mijn ogen wilde kijken, en dat ik dan dacht: help, nee! Hoe raak ik hier weg, dit komt allemaal veel te dichtbij!

»Tijdens de scène met de verkrachting hebben we ook met opzet gekozen voor een beeld waarin ze hem pas aankijkt en een connectie maakt wanneer Idris haar pijn doet. Dat klinkt misschien vreemd, maar er zijn meer mensen die dat zullen herkennen.»

HUMO Absoluut.

‘Het fascineert me dat ik mezelf een feminist met radicale opvat- tingen vind, en tóch in situaties terechtkom waarin ik opeens stamel: ‘Ja, natuurlijk, het ligt aan mij.’’ (Foto: in ‘Red Light’.) Beeld Humo
‘Het fascineert me dat ik mezelf een feminist met radicale opvat- tingen vind, en tóch in situaties terechtkom waarin ik opeens stamel: ‘Ja, natuurlijk, het ligt aan mij.’’ (Foto: in ‘Red Light’.)Beeld Humo

HOOGMOED

HUMO Dat Halina en jij jullie productiehuis Man Up, ‘verman je’, hebben genoemd, is een sneer naar het idee dat ‘sterk staan’ iets mannelijks is.

VAN HOUTEN «Ja, die woordgrap begrijpt vreemd genoeg niet iedereen, maar goed. Halina en ik waren het beu om steeds dezelfde verhalen te moeten vertellen. We hadden het gevoel dat we meer van het leven hadden geleerd dan we konden uitbeelden, dat we meningen hadden, maar geen ruimte kregen om die te uiten. Als acteur ben je nu eenmaal een radertje in andermans systeem. Dat kan prettig zijn, maar we hadden allebei de behoefte om niet alleen maar een circusbeer te zijn. Dus besloten we om onze eigen verhalen te vertellen. We wilden het meteen groots opzetten, maar daarvoor was er in Nederland geen geld. We zijn toen met z’n tweeën in een autootje naar België gereden en hebben ons idee bij VTM gepitcht. Ik ben echt trots op hoe we eraan begonnen zijn (lacht)

HUMO Is het waar dat een man tijdens die gesprekken op een gegeven moment zei: ‘Meisjes, nu even de oortjes dicht, we gaan het over de cijfertjes hebben.’

VAN HOUTEN «Jááá, letterlijk!»

HUMO Daar is #MeToo toch wel goed voor geweest, om te tonen hoe vanzelfsprekend het voor mannen is te regeren.

VAN HOUTEN «Natuurlijk. We leven in een patriarchaat, dat is gewoon zo. Het tij is nog maar net beginnen te keren. Ik snap ook dat mannen vasthangen in oude stramienen. Dat patriarchale denken zit zo diepgeworteld in ons collectieve bewustzijn. De witte heteroseksuele man is sinds jaar en dag het ijkpunt van alles. Niet alleen voor hemzelf, maar voor ieder ander wezen. Halina en ik schrikken er soms zelf van hoezeer onze kijk op de wereld daardoor is bepaald. Halina heeft ‘Instinct’ geregisseerd en ze wilde mij in eerste instantie naakt in een scène, en dus mijn lichaam objectiveren. Pas in tweede instantie zijn we gaan denken: willen wíj dat? Of is het iets waarvan we denken dat mensen, mannen eigenlijk, het willen zien? Het is zo complex.»

HUMO In ‘Red Light’ speelt Halina een ongenaakbare, keurige operazangeres. Zij speelt de madonna, jij de hoer.

VAN HOUTEN «Ja. Zo hebben we het natuurlijk ook opgezet.»

HUMO Evi, gespeeld door Maaike Neuville, is een carrièrevrouw die het rode ondergoed dat ze van haar man krijgt, niet wil aandoen. Zitten we nog steeds vast in het hoer-madonnadilemma?

VAN HOUTEN «Als ik mascara aanbreng, vraag ik me geregeld af: waarom doe ik dit eigenlijk? Is dat toch omdat we nog altijd een soort paringsdans opvoeren? We zijn op dat gebied al een heel eind geëvolueerd: we dragen allemaal sneakers en joggingbroeken en moeten niet meer op hakjes wankelen. Maar het fascineert me dat ik mezelf een feminist met soms best radicale opvattingen vind, en toch in situaties terechtkom waarin ik opeens stamel: ‘Ja, natuurlijk, het ligt aan mij.’ Wat is daar de psychologie achter, vragen Halina en ik ons dan af. Hoe komt het dat je slim en sterk bent en in bepaalde omstandigheden toch denkt dat je het allemaal fout hebt, je in die onderdanige rol schiet en begint te pleasen? Neem nu Ghislaine Maxwell, de vriendin van Jeffrey Epstein (de miljardair die werd veroordeeld voor kindermisbruik, red.). Waarom ronselde zij die tienermeisjes voor hem? Waarom ging zij zover in het pleasen dat ze zichzelf en die meisjes verloochende? Was dat alleen maar om bij die man in de smaak te blijven vallen? Ik denk dan: wat is er in jouw verleden gebeurd? Dáár wil ik een documentaire over zien. Niet over wat Epstein heeft gedaan (te zien in ‘Filthy Rich’ op Netflix, red.), want dat geloof ik wel.»

HUMO Jij bent ook geconditioneerd om te pleasen, heb je al vaak gezegd. Je hebt er lang over gedaan om daarvan af te komen en je af te vragen: waarom heb ik al die naaktscènes gespeeld?

VAN HOUTEN «Dat besef is pas heel laat gekomen, echt nog maar de laatste paar jaar. Ik deed het gewoon zonder me daar vragen bij te stellen – alsof het hoorde, want ‘zo zien ze de vrouw nu eenmaal graag’. Maar nu, in het nieuwe daglicht, denk ik: why

HUMO Jullie hebben de scenaristen van ‘Red Light’ daarom gevraagd de blootscènes te herschrijven.

VAN HOUTEN «Klopt. En toen we voor de opnames van de scènes in de stripclub alleen maar witte meisjes met maatje 34 zagen, hebben we de boel stilgelegd en gezegd: ‘Dit is nu precies wat we níét willen. We willen niet zo’n jaren 90-film maken als ‘Carlito’s Way’, waarin Al Pacino in een striptent staat als een jongetje in een snoepwinkel.’ Het is een dogma van Halina en mij geworden om het vrouwelijk lichaam niet meer te objectiveren en naakt te tonen. Ik heb daar zelf ook geen zin meer in.»

HUMO Heeft dat ook te maken met je ijdelheid?

VAN HOUTEN «Ja. Ik ben moeder geworden en dat heeft mijn lichaam veranderd. Terwijl ik het lichaam van de 47-jarige Trine Dyrholm in ‘Queen of Hearts’ (Deense film waarin een vrouw haar stiefzoon verleidt, red.) prachtig vond. Het was heel troostrijk om te zien dat ze eruitzag zoals ik, met een buikje dat niet zo strak meer is. Het is natuurlijk heel belangrijk om dat wél te tonen.»

HUMO ‘Een vrouw van 44 willen ze niet in de Amerikaanse Marvel-industrie,’ zei je al eens. Je worstelt ook met het botoxdilemma omdat je de druk van de filmindustrie voelt, die wil dat je er jong blijft uitzien.

VAN HOUTEN «Ja. Ik vind dat een heel lastig gegeven. Als we het veel te strakke gezicht van Nicole Kidman zien, denken we allemaal: waarom is ze zover gegaan? Waarom denkt ze dat ze dat moet doen? De psychologie ervan fascineert me, omdat ik het ook kan begrijpen. En ik worstel er heus ook mee. Ik vind het verdrietig als ik lees dat meisjes op hun 16de al naar een ideaalbeeld streven en voor botox sparen. Natuurlijk willen we allemaal jong en mooi blijven, maar tegen welke prijs?»

HUMO Je hebt van meet af aan succes gehad. Voor je rol in ‘Suzy Q’ uit 1999 sleepte je een Gouden Kalf in de wacht, nog vóór je aan de Amsterdamse Kleinkunstacademie was afgestudeerd.

VAN HOUTEN «Bij dat eerste Gouden Kalf dacht ik: dit is een misverstand. Ik kon er niet van genieten, omdat ik alleen maar kon denken: bij mijn volgende film zullen ze doorhebben dat ze het verkeerd hadden en ik het eigenlijk helemaal niet kan. De tweede keer dacht ik: misschien was het toch geen toeval. Maar ook toen was ik daar niet van overtuigd.»

HUMO Hoe onzeker kan een mens zijn?

VAN HOUTEN (lacht) «Ik was bodemloos onzeker. Ik had ook al snel door dat die Gouden Kalveren daar niet veel aan zouden veranderen. Telkens als ik er één won, was ik natuurlijk superblij met die waardering, en ik baalde als ik ernaast had gegrepen. Ik zeg niet dat het me niks doet, maar een gevoel van eigenwaarde haal je niet uit prijzen. Je wordt er je onzekerheid niet mee de baas.»

HUMO Martin Koolhoven, de regisseur van ‘Suzy Q’, zei over jou: ‘Dat kwikzilverige zonder fundament hebben meer actrices van haar generatie – kinderen van gescheiden ouders, opgegroeid zonder al te veel structuur.’ Die achtergrond deel je met Halina Reijn.

VAN HOUTEN «Dat is waar. Halina en ik zijn opgegroeid met weinig grenzen, bij ouders die passioneel met hun werk bezig waren. Dat bindt ons echt. Daardoor hebben we allebei een heel open vizier en kunnen we veel accepteren, want niks is gek. Ook naakt rondlopen op een set niet. Niet dat iedereen vroeger naakt door het huis rende, helemaal niet. Maar dat er niet zoveel richting werd gegeven en ik alles zelf heb moeten uitvogelen, heeft me heel tolerant gemaakt. Mijn moeder is ook iemand die heel weinig oordeelt.»

HUMO Zij werkte voor de tv-zender Teleac. Ze is op late leeftijd nog gaan studeren en beginnen te schilderen. Ze is iemand die hard naar haar weg in het leven heeft gezocht.

VAN HOUTEN «Zeker. Ze heeft ook een heel rusteloze ziel, maar ze is wel minder bang dan ik. Ik vind haar stoerder.»

HUMO Ze is ook een paar keer getrouwd. Ze dacht kennelijk na elk huwelijk: ik begin gewoon weer opnieuw.

VAN HOUTEN «Ja (lacht). Ik probeer het gewoon nog een keer, dacht ze, fuck it! Dat vind ik zo moedig en sterk.»

HUMO Martin Koolhoven vertelde dat je hem al snel in een vaderrol hebt geduwd. Je zocht naar mensen die structuur gaven.

VAN HOUTEN «Dat heb ik heel vaak gedaan. Ik heb nog af en toe die behoefte om verzorgd te worden, ik zoek nog altijd die foster parents, maar minder dan vroeger. Zeker sinds ik moeder ben geworden, zeg ik steeds vaker tegen mezelf: ‘Carice, stop ermee! Je bent nu 44, je bent groot (lacht)

HUMO Je hebt toch al lang geleden in therapie geleerd dat jij het niet bent die foster parents nodig heeft, maar het kind in jou dat hen heeft gemist?

VAN HOUTEN «Precies, maar dat kunnen ze je wel vertellen of je kunt het in een boek lezen, maar het duurt toch even voor het kwartje valt.

»Ik vind therapie geweldig. Ik was net aan het denken dat ik er wel weer zin in heb. Ik heb er ook geleerd dat, als ik me eenzaam voel of bang ben verlaten te worden, ik mijn eigen ouder moet zijn en moet zeggen: ‘Carice, je bent bang, maar dat geeft niet. Ik ben bij je.’ Dat klinkt infantiel, en toch werkt het.»

HUMO Was je vader trots op jou?

VAN HOUTEN (slikt) «Sorry, ik vind het nog altijd moeilijk dat hij er niet meer is (Theodore van Houten is in 2016 op zijn 63ste overleden, red.). Mijn vader zei altijd: ‘Je bent te goed voor de films waar je in speelt. Wanneer verschijn je nu eens in een film waarin je die geweldige actrice kunt zijn die je eigenlijk bent?’ Hij gaf me altijd het gevoel dat ik heel bijzonder was. Dat mis ik nu zo. Ach, ja...»

HUMO Je noemde hem vaak een kunstpaus die alles verachtte wat naar commercie rook.

VAN HOUTEN «Ja. Ik had ook wel het gevoel dat ik erg mijn best moest doen voor hem. Wat hij van mijn werk vond, was belangrijk voor mij. Hij kijkt in mijn hoofd nog altijd mee bij alles wat ik doe.»

HUMO Hij was ook een heel inspirerende vader.

VAN HOUTEN «Absoluut. Als ik mijn liefde voor de film van iemand heb, is het van hem. Hij nam me van kleins af aan mee naar zwijgende films van wel vijf uur lang – ik zat daar als 5-jarig kind in een bioscoop naar Napoleon te kijken en zo. Dat heeft me erg gevormd.»

‘Een vrouw met macht spelen ligt me niet. Ik ben beter in een angstige, verlaten vrouw spelen. Dat is bekend gebied voor mij.’ (Foto: als Melisandre in ‘Game of Thrones’.) Beeld Humo
‘Een vrouw met macht spelen ligt me niet. Ik ben beter in een angstige, verlaten vrouw spelen. Dat is bekend gebied voor mij.’ (Foto: als Melisandre in ‘Game of Thrones’.)Beeld Humo

AFGUNST

HUMO Ben je snel jaloers?

VAN HOUTEN «Ik denk het niet.»

HUMO Behalve toen in 2011 de stomme film ‘The Artist’ uitkwam.

VAN HOUTEN «O, ja. Dat ik daar niet in meespeelde, vond ik zo zuur. Ik was echt stikjaloers op iedereen die eraan meedeed. Ik was er zo graag bij betrokken geweest. Ik vind het nog altijd het leukst om woordeloos te acteren. (Zucht) Dat was echt een film voor mij geweest.»

HUMO Dat was natuurlijk de film waarin je vader je had willen zien.

VAN HOUTEN «Ja, dat zou mijn vader fantastisch hebben gevonden. Maar waarschijnlijk had hij er toch ook weer van alles in gezien wat niet klopte (lacht). Hij was wel heel streng, hoor.»

HUMO Je jongere zus, die ook acteert, is lang jaloers op je geweest, zegt ze.

VAN HOUTEN «Het is natuurlijk heel lastig als je een oudere zus hebt die doet wat jij ook wilt doen: je treedt dan in haar voetsporen en je bent steeds ‘de zus van’. Ik voelde me in het begin ook niet sterk genoeg – ik had mijn eigen plek nog niet gevonden, en toen ik haar hete adem in mijn nek voelde, was ik bang dat ze me zou vervangen. Misschien vochten we onbewust ook om de aandacht van onze vader, ik weet het niet. Het is een lastige weg geweest, maar dat is allemaal lang geleden. Mijn zus en ik zijn nu closer dan ooit.»

HUMO Ben je jaloers op de Nederlanders en Belgen die in Hollywood floreren? Je leek goed op weg het daar te gaan maken, maar je hebt dat hoofdstuk min of meer afgesloten.

VAN HOUTEN «Het is hartstikke leuk om in L.A. het gevoel te hebben dat je the next best thing bent en dat er een wereld voor je openligt. Dat ga ik niet ontkennen. Ik heb er ook geinige dingen meegemaakt.»

HUMO Je hebt er staan dansen tussen Cameron Diaz en Leonardo DiCaprio.

VAN HOUTEN «Ja, en twee meter verder stond Prince op een Perzisch tapijtje gitaar te spelen. Ik heb ook op de wc van Milos Forman gezeten en Tom Cruise voor fatty uitgemaakt. Dat zijn leuke anekdotes voor op een verjaardagsfeestje, maar mijn beste rollen heb ik in Nederland gespeeld. Hollywood is niet alleen maar zaligmakend. In Nederland en België liggen er ook veel kansen, zeker voor Man Up.

»Ik speel wel liever hier. Dat heeft ook met de taal te maken. Ik hoor mezelf altijd heel bewust spelen in een andere taal: ik neem op een Amerikaanse set het accent van mijn medespeler over en geloof mezelf dan totaal niet. Ik vind het té gênant. Als ik de rol van een Texaanse vrouw krijg aangeboden, denk ik meteen: forget it! Ik begin er niet aan.»

HUMO Je bent nu je eigen kunstpaus.

VAN HOUTEN «Precies! Mijn vrienden zeggen dat ook als ik alles weer eens bullshit vind: ‘Daar heb je Theo.’ Mijn vader had erg de behoefte om alles te doorprikken. Hij zei ook altijd: ‘Waarom kun je niet in een spijkerbroek over de rode loper?’ En dan dacht ik: je hebt helemaal gelijk. Maar stiekem hou ik wel van die glamour, hoor.»

‘Ik heb gedanst tussen Cameron Diaz en Leonardo DiCaprio, op de wc van Milos Forman gezeten, en Tom Cruise voor fatty uitgemaakt, maar Hollywood is niet alleen maar zaligmakend.’ Beeld AMRITA PANDAY PHOTOGRAPHY
‘Ik heb gedanst tussen Cameron Diaz en Leonardo DiCaprio, op de wc van Milos Forman gezeten, en Tom Cruise voor fatty uitgemaakt, maar Hollywood is niet alleen maar zaligmakend.’Beeld AMRITA PANDAY PHOTOGRAPHY

WOEDE

HUMO Je hebt je geregeld kwaad gemaakt over de lompheid van Nederlanders: iedereen benadert je als the girl next door en pakt je zomaar vast.

VAN HOUTEN «We worden in Nederland opgevoed met het idee dat iedereen gelijk is en dat ze daarom van alles met je kunnen doen of tegen je mogen roepen als je beroemd bent: ‘Cariceje, even een selfietje! Lekker leuk!’ En dan sleuren ze me mee. Dat zouden ze in België toch nooit doen? Jullie hebben toch ook geen paparazzi? Bij jullie is alles wat verfijnder, het oor is meer geoefend, het oog meer getraind.

»Er zijn natuurlijk belangrijker dingen om je kwaad over te maken, zoals het gebrek aan empathie of de verdeeldheid in de wereld, om maar wat te noemen. Al moet ik toegeven dat ik, als ik heel veel aan het draaien ben, soms de connectie met de wereld kwijtraak.»

TRAAGHEID

HUMO Hoe lui ben je?

VAN HOUTEN «Ik ben erg lui van aard: als iets niet hoeft, dan liever niet. Ik zou best wat meer tijd in mijn agenda willen hebben voor die luie aard. Accentloos Engels spreken? Hoezo? Ik begrijp best dat, om mijn internationale kansen te verbreden, accentloos Engels een must is. Maar ik heb er geen zin in en bovendien word ik er opstandig van. Kom me maar halen, dit is wat het is, mét accent.»

HUMO In interviews met jou die ik heb gelezen, merkte ik dat je vaak worstelt met de vraag hoeveel divagedrag je je mag permitteren.

VAN HOUTEN «Door de nuchterheid van mijn vader, die ik in mijn hoofd hoor, en door mijn eigen drang om te pleasen zal ik niet snel een diva worden. Ik ben ook blij als mensen me zeggen: ‘Wat ben je toch gewoon gebleven!’ Maar als ik aan een film meewerk, zeg ik wel: ‘Ik moet straks een personage met een postnatale depressie neerzetten, mag ik alstublieft een caravan waarin ik me kan terugtrekken? Het hoeft echt geen grote caravan te zijn, maar ik wil me even in stilte voorbereiden.’ Dat durf ik nu toch te eisen.»

HUMO Je zei net dat je wel van een beetje glamour houdt. Het leek alsof je je er schuldig over voelde.

VAN HOUTEN «Ik denk dat ik af en toe behoefte heb aan wat oppervlakkigheid, uit verzet tegen dat kunstpausgehalte waarmee ik ben opgevoed. Als ik in Toronto of Montreal ben, of een andere stad waar ik nog niet eerder ben geweest, denk ik: mijn vader zou hier meteen alle musea bezocht hebben. Ik vind dat ik dat ook zou moeten doen, maar ik ga dan toch lekker naar een winkelcentrum, in het volle besef dat mijn vader dat vreselijk zou vinden. Hij háátte winkelen.»

HEBZUCHT

HUMO Jij koopt Gucci!

VAN HOUTEN «Sinds kort heb ik Gucci ontdekt, ja. Het is natuurlijk niet te betalen, dat is wel jammer.»

HUMO Wat gaat er door je heen als je zo’n waanzinnige uitgave doet?

VAN HOUTEN «Echt de sensatie van een verslaving: eerst de kick van het uitgeven en dan, op het moment dat ik die creditcard door het betaalapparaat schuif, dat vreselijke gevoel: ik heb het wéér gedaan! Ik ben ook vaak in een taxi of een Uber-auto gestapt met tassen vol kleding, en kreeg dan het gevoel dat ik wel kon kotsen van mezelf. Je zit dan in een auto bij een man die zijn hele gezin moet onderhouden met niks, en jij hebt tassen vol troep bij je. ‘Poeptroep,’ zou mijn vader gezegd hebben (lacht)

GULZIGHEID

HUMO Eet je nog steeds het liefst macaroni met kaas?

VAN HOUTEN «Ja. Het is mijn comfortfood. Als ik niet goed in mijn vel zit, kook ik elleboogjespasta, ik roer er plakken kaas door, doe er ketchup bij en begin te eten. Héérlijk. Dat is wat mijn vader altijd klaarmaakte. Bij mijn moeder aten we iets gevarieerder – dan was er ook chili con carne en spaghetti bolognese. Maar dat is zo ongeveer mijn palet. Ik kan ondertussen wel rijst of quinoa koken en zalm en doperwtjes klaarmaken voor mijn zoontje Monte (4), maar verder ben ik culinair onderontwikkeld gebleven.»

HUMO Monte is ook de zoon van de Australische acteur Guy Pearce, die je hebt ontmoet op de set van de film ‘Brimstone’. Je had eerder een relatie met Sebastian Koch, je tegenspeler in ‘Zwartboek’. Is verliefd worden op tegenspelers onontkoombaar?

VAN HOUTEN «Waar moet ik anders mensen ontmoeten? (lacht) Je hebt geen sociaal leven als actrice die veel draait: ik word ’s ochtends om vijf uur opgehaald en kom ’s avonds om acht uur weer thuis. Ik heb amper mensen buiten de filmwereld kunnen ontmoeten.»

HUMO Guy Pearce verloor zijn vader in een vliegtuigongeluk toen hij 8 jaar was. Jouw stiefvader, met wie je een nauwe band had, verdween zomaar uit je leven toen je 17 was. Ik moest daaraan denken toen je net zei dat Nicole en Idris uit ‘Instinct’ op dezelfde manier beschadigd waren.

VAN HOUTEN «Ik denk dat je vaak een partner kiest in wie je jezelf herkent. Daar kom je vaak pas later achter, maar je onderbewuste heeft dat al lang gesignaleerd.»

HUMO Je leven lijkt op orde. Met Man Up heb je het heft in handen genomen. Toch vond je de rol van Melisandre in ‘Game of Thrones’ pas interessant worden op het moment dat haar imperium in elkaar zakte. Een vrouw met macht spelen ligt je eigenlijk niet.

VAN HOUTEN «Dat is waar. Ik weet niet waar ik dat gevoel van macht en zelfverzekerdheid vandaan moet halen. Ik ben beter in een angstige, verlaten vrouw spelen. Dat is bekend gebied voor mij. Dat is ook mijn job, mijn eigen kwetsuren omvormen tot iets moois. Goed toch? Zo heb ik van mijn zwakte mijn kracht gemaakt.»

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234