null Beeld

FILM★★★★☆

Carol (★★★★☆)

Een affaire om te gedenken.

Voor wie houdt van cinema die in het hart blijft natrillen als een meesterlijk geworpen mes in een stuk hout: ‘Carol’ is hier om u te begroeten. Eerst even de hoofdpersonages voorstellen: Therese (Rooney Mara), een verlegen vogeltje dat bijna klaar is om op te vliegen, en Carol (Cate Blanchett), een in een ongelukkig huwelijk opgesloten dame die met haar zijden sjaaltje, roodgelakte nagels, gestifte lippen en zwoele femme fatale-aura wel lijkt op te rijzen uit een droom.

‘Carol’ vertelt het verhaal van hun liefde; een liefde die zo groot is dat ze door alle muren en daken heen stoot; een liefde die, in een scène die zindert van onderhuids verlangen, ontgloeit wanneer Carol haar leren handschoentjes – toevallig? Opzettelijk? – achterlaat op de toonbank van het warenhuis waar Therese als verkoopstertje aan de bak komt. Scenariste Phyllis Nagy baseerde het script van ‘Carol’ op een roman van Patricia Highsmith, maar het betreft geen broeierig misdaadverhaal zoals we dat van de schrijfster van ‘The Talented Mr. Ripley’ en ‘Strangers on a Train’ gewend zijn, ook al glinstert er op een bepaald moment een revolver in iemands hand. Highsmith baseerde ‘The Price of Salt’ (1952) op de ervaringen van haar voormalige geliefde Virginia Kent Catherwood, maar omdat de tijd niet rijp was voor zulke ‘onzedelijke’ onderwerpen zag ze zich verplicht om het boek onder een pseudoniem te publiceren. Het begin van de jaren 50 mocht, met de opkomst van de televisie en de stereoapparatuur, in talloze opzichten dan een bruisend tijdperk zijn, het was ook een tijd waarin lesbische hartstocht nog als ‘slecht gedrag’ werd beschouwd. U krijgt dus het relaas van een verdoken liefde: Therese en Carol – Mara en Blanchett zijn beiden elektriserend – verliezen hun hart aan elkaar, maar de vonken moeten onzichtbaar blijven. De verfilming is een nieuwe triomf voor regisseur Todd Haynes: wie hield van zijn ‘Far From Heaven’ (2002), met Julianne Moore als een huisvrouw wier wereld in elkaar stort wanneer ze haar echtgenoot met een andere man in bed betrapt, of wie verkikkerd was op de miniserie ‘Mildred Pierce’ (2011), met Kate Winslet als een gescheiden vrouw die haar leven opnieuw tracht op te bouwen, zal dwepen met ‘Carol’, een verhaal over liefde op het scherp van de snee en passie aan de punt van het lemmet. Met de hulp van cameramaestro Ed Lachman heeft Haynes van ‘Carol’ een betoverend mooi spektakel gemaakt, met magnifiek gefilmde gezichten achter beregende autoruiten en sneeuwvlokjes die esthetisch in haren blijven hangen. Het is bovenal een film die, net als ‘In the Mood for Love’ indertijd, prachtig uitdrukt hoe het is om smoorlijk verliefd te zijn: ‘Je zit in een roes,’ zo horen we iemand zeggen tegen Therese, waarop zij een zinnetje uitspreekt dat de ruiten van onze ziel liet rinkelen: ‘Nee, ik ben nog nooit zo helder geweest.’ Bij vlagen – en ziehier waarom ‘Carol’ die vierde ster op de valreep misloopt – duwt Haynes’ visuele praalzucht het leven wel een beetje weg uit de beelden: dit is één van die films waarin bij wijze van spreken zelfs de askegels van de sigaretten tot op de halve millimeter werden nagemeten. O ja: tijdens een emotioneel telefoongesprek zien we hoe Therese met beide handen de onderkant van de grote zwarte hoorn van haar bakelieten telefoontoestel vasthoudt – in die tijd kon een mens zich als dat moest nog echt vastklampen aan de telefoon, iets wat met die flinterdunne smartphones van tegenwoordig totaal niet meer mogelijk is. De moderne tijd: we zijn altijd en overal bereikbaar, maar de houvast wordt kleiner en kleiner.


Bekijk de trailer:

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234