Arno Hintjens in ‘Charlatan’. Beeld VRT
Arno Hintjens in ‘Charlatan’.Beeld VRT

Televisie★★★★½

‘Charlatan’ laat je op prachtige wijze kennismaken met de échte Arno

‘Charlatan’ is een driedelige documentaire van Dominique Deruddere over zijn goede vriend Arno Hintjens. Arno, die vecht tegen pancreaskanker, noemt het zijn testament.

‘Charlatan’ begint bij het begin. Hoe de timide maar op entertainen ingestelde Arno op zijn 6de begint te stotteren, opgevoed wordt door vrouwen, zijn moeder op amper 44-jarige leeftijd verliest, voor kok gaat studeren om zijn vader een plezier te doen, en via een leraar op de middelbare school kennismaakt met de blues. Als hij Elvis in de comeback-special ‘One Night With You’ hoort zingen, weet hij het zeker: ‘Amai, ik leef.’

Met Paul Decoutere – net als Arno ten prooi gevallen aan kanker en op de palliatieve afdeling van een Gents ziekenhuis aan de laatste ronde bezig van een reeds verloren gevecht – richt hij Freckleface op, dat later Tjens Couter zal worden. Het sleutelwoord in die begindagen, en in deel één van de documentaire, is ‘freedom’. Arno denkt er, zijn haren kortgeschoren en eenzaam gezeten op een stoel, met weemoed aan terug: ‘Freedom, dat bestaat niet meer.’ Fotograaf Danny Willems, verantwoordelijk voor zowat alle hoezen van Arno, typeert zijn boezemvriend: ‘Het enige wat hij had, was een plastieken zak. Daar zat een New Musical Express in en een paar mondharmonica’s.’ Wie Arno een beetje kent, weet dat hij die zak nog altijd meezeult. Sinds vele jaren zit er ook een Humo in.

Deel twee focust op de periode uit Arno’s carrière die mij het dierbaarst is: T.C. Matic. Een bloedstollende combinatie van de discoritmes van James Brown, de ijskoude elektronica van de Duitse krautrock, en het surrealisme van James Ensor. ‘Donne-moi ta main / Donne-moi du pain / A demain Julien / A demain Julien / Haha! Ha! Hahahahah!’ Nonsens op papier, maar als Arno het zingt, gaat het door merg en been.

Arno Hintjens met zijn toenmalige vrouw Marie-Laure Béraud en de kinderen. Beeld VRT
Arno Hintjens met zijn toenmalige vrouw Marie-Laure Béraud en de kinderen.Beeld VRT

Na vier platen en zes jaar onophoudelijk touren is T.C. Matic op elkaar uitgekeken en gaat Arno solo. ‘Charlatan’ uit 1988 levert hem succes op in Frankrijk, en nog meer aandacht van de vrouwen. ‘Topmodellen zaten achter zijn gat,’ zegt Danny Willems, ‘het was één en al glorie’. Marie-Laure Béraud, met wie Arno twee kinderen heeft, houdt het kort over haar ex en de vrouwtjes: ‘Arno et les femmes, c’est tout un truc.’ Arno zelf blijft eveneens beknopt: ‘Ik vond dat plezant, seks. Amai.’ Zijn uitstapjes als acteur worden slechts summier aangestipt, en dat lijkt hij zelf niet erg te vinden: ‘Een koe geeft melk, geen champagne, versto’je?’

Heel mooi aan ‘Charlatan’ zijn de zelden vertoonde livefragmenten, de beelden van een duidelijk geëmotioneerde en nerveuze Arno als hij door de Franse minister van Cultuur de medaille van Chevalier dans l’Ordre des Arts et des Lettres krijgt opgespeld, en samen met zijn held Ray Davies wordt geïnterviewd op de Vlaamse televisie. Maar het allermooist is de kijk die je via vrienden en collega’s krijgt van de mens achter de façade. ‘Arno gaat niet rap over zichzelf praten,’ aldus zijn broer Peter. Ook Danny Willems kent hem eerder als een gesloten boek: ‘Diepe gesprekken over gevoelens hebben we nooit gehad. Die liepen altijd stuk op een muur.’ Adamo ziet het zo: ‘Zodra hij voelt dat je een iets intiemer gespreksonderwerp wilt aansnijden, maakt hij een pirouette of vertelt hij een verhaaltje, et il passe à autre chose.’

Heel mooi aan ‘Charlatan’ zijn de zelden vertoonde livefragmenten. Beeld VRT
Heel mooi aan ‘Charlatan’ zijn de zelden vertoonde livefragmenten.Beeld VRT

Het is iets waar Arno zelf spijt van lijkt te hebben als hij het met tranen in de ogen over zijn in 2014 overleden vader heeft: ‘Ik heb niet genoeg gesproken met mijn vader. Hij had daar behoefte aan, maar ik was… bezig. Dat vind ik verschrikkelijk van mijzelf, dat ik dat niet gedaan heb. Met mijn pa gesproken.’

Zijn broer Peter krijgt het op zijn beurt moeilijk als het in de laatste rechte lijn over de kanker gaat. Arno haalt de schouders op en zegt dat hij van dag tot dag leeft. Op de achtergrond horen we hem zijn ‘Solo Gigolo’ een nieuwe betekenis inzingen: ‘You don’t need me anymore, it doesn’t matter anymore / Like I said before, I’m just a lonely solo gigolo.’ Het nummer staat op een nog te verschijnen plaat met nieuwe, intieme versies van zijn klassiekers. Tot slot mag hij zijn favoriete oneliner van het laatste jaar nog eens bovenhalen: ‘Ik ben nu toch te oud om nog chippendale te worden.’ Gezeten op zijn stoel maakt hij nog een laatste pirouette. En weg is Arno. Bye bye till the next time.

‘Charlatan’ is integraal te bekijken op VRT NU. Aflevering 2 en 3 zijn te zien op dinsdagen 27 april en 4 mei om 21.20 op Canvas

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234