null Beeld

muziekclassic albums

Classic Albums: ‘Electric Ladyland’ van Jimi Hendrix

In 'Classic Albums' op Canvas, jongelui, gaat het vanavond over 'Electric Ladyland', de Zippo die Jimi Hendrix in 1968 onder de kont van de rock-'n-roll hield. Twee jaar later zou een plasje kots hem naar het kerkhof verwijzen, maar hier - het is zijn derde plaat - is Jimi nog gewoon een angstaanjagend sexy godswondertje.

We worden er nog steeds een beetje báng van, telkens als we de plaat door de boxen jagen: hier laat hij zijn gitaar joelen en jouwen, daar keelt hij over Seks & Leven & Dood & Ander Essentieels. 'Electric Ladyland' is van de mooiste pokkeherrie ooit gemaakt - vinden ook drie van zijn secondanten op die plaat: Steve Winwood (orgel), Jack Casady (bas) en Al Kooper (piano).


- Heren, jullie mochten vooral loos gaan in 'Voodoo Chile', het bekendste nummer van 'Electric Ladyland': een kwartier lang luisteren naar God.

Steve Winwoord «En dan moet je weten dat die song - ondanks de lengte en de epische structuur - er in drie takes op stond. De eerste diende nog om het nummer te doorgronden, de tweede ging de mist in omdat een snaar van Jimi's gitaar brak, en de derde werd een klassieker. (lacht) Soms kunnen de dingen simpel zijn.»

Jack Casady «Eigenlijk was 'Voodoo Chile' grotendeels geïmproviseerd. Zo deden we 't vaak: iedereen zijn instrument, aftellen, en gáán. We stonden er ook niet bij stil dat we misschien wel met iets memorabels bezig waren. 't Was meer van: oef, dat staat er ook weer op - kunnen we de bar in.'

Winwood «We werkten nooit met uitgewerkte akkoordenschema's, maar ik vraag me af of je dat uitzonderlijk moet noemen - iederéén deed het zo in die tijd. Maar het typeerde Jimi wel, ja: gewoon spelen wat je dacht te moeten spelen.»


- Hendrix was berucht om zijn voorliefde voor urenlange jamsessies.

Al Kooper «Hij was áltijd op zoek naar een gelegenheid. Vaak kwam hij aan in een club op het moment dat de artiest van die avond aan zijn laatste noten bezig was. Daarna ging Jimi dan het podium op, om er een geweldige jam in te zetten. Dat het publiek intussen buitengeveegd werd, deerde hem niet. En áltijd zeulde hij een taperecorder mee, om geen noot verloren te laten gaan. Ik vraag me nog altijd af waar die tapes nu ergens liggen.»


- Hoe herinneren jullie je Jimi, bijna vier decennia na zijn dood?

Kooper «Als een sexy fuck: die jongen wist zich te kléden!

»Neen: voor mij blijft hij altijd de lieve, wat verlegen jongen, die helemaal veranderde telkens als hij zijn Strat omgordde. Dan sloop er iets duivels in hem. Geloof me: Jimi op zijn gitaar bezig zien, dat was een klap op de kop van de Claptons en Townhends van deze wereld.»

Winwood «Je kan Jimi onmogelijk vergelijken met andere grootheden. Hij was veel meer dan het boegbeeld van een muziekstijl, of de aanjager van een nieuwe mode: Jimi was een genre op zichzelf.»

Casady «Hij zocht niet naar muzikale perfectie, wel naar de emotie die in goeie muziek zit. Excuus dat ik het zo melig formuleer, maar die loeiende gitaar van Jimi, dat was zijn ziel die sprak.»

Jimi Hendrix - The making of Electric Ladyland

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234