kijktip'Dear Edward'
Connie Britton (‘The White Lotus’): ‘Houd een doos Kleenex binnen handbereik’
Mooie tijden voor de fans van Connie Britton. Op Play4 is ze te zien in de bekroonde HBO-reeks ‘The White Lotus’, die vanavond aan de erg knappe finale toe is, en op AppleTV+ speelt ze een hoofdrol in de nieuwe dramaserie ‘Dear Edward’, over een jongetje dat als enige een vliegtuigramp overleeft.
CONNIE BRITTON «‘Dear Edward’ gaat over een 12-jarige knul die zijn ouders in een vliegtuigcrash verliest. Omdat hij miraculeus als enige ongedeerd uit het ongeval is gekomen, wordt Edward een beroemdheid en een soort van vertrouwenspersoon voor de nabestaanden van de andere slachtoffers. Dat is het uitgangspunt voor een serie over rouw, liefde, hoop en vriendschap, die oprecht ontroerend is.»
– Het was voor jou een weerzien met scenarist Jason Katims, die de schitterende serie ‘Friday Night Lights’ maakte, waarin jij ook al een hoofdrol had.
BRITTON «Klopt. Je kunt beide reeksen goed met elkaar vergelijken. Het zijn diepmenselijke drama’s die niet bang zijn voor de grote thema’s en gevoelens. Mijn raad voor wie van plan is om naar ‘Dear Edward’ te kijken is in ieder geval: ‘Houd een doos Kleenex binnen handbereik!’ (lacht)»
– Nicole Mossbacher, je personage in het eerste seizoen van ‘The White Lotus’, lijkt goed op de vrouwen die je eerder hebt neergezet in ‘Friday Night Lights’ en ‘American Horror Story’.
BRITTON «Akkoord. Ik heb in mijn carrière al heel wat sterke vrouwen gespeeld. Daarom was het leuk om in ‘The White Lotus’ de schaduwkant van zo’n personage te verkennen. Nicole beschouwt zichzelf als een underdog, omdat ze wist op te klimmen in een mannenwereld. Maar ze is blind voor de vele privileges die haar leven makkelijker hebben gemaakt. Ze noemt zichzelf graag politiek progressief, maar heeft de grootste moeite om naar mensen met een andere mening te luisteren. En ze heeft de neiging om haar man en kinderen te managen, alsof ze ook CEO van haar gezin is.»
– ‘The White Lotus’ werd in de zomer van 2021 onverwacht een hit. Hoe verklaar je dat succes?
BRITTON «Ik zit al dertig jaar in het vak en kan je garanderen: een script zoals ‘The White Lotus’ kom je zelden tegen. Mike White, bedenker, schrijver en regisseur, weet als geen ander de mens in al zijn bekrompen lelijkheid te observeren en af te beelden. Wat ook zo intelligent is in de reeks: de hotelgasten zijn elk op hun eigen manier onuitstaanbaar, maar het zijn géén booswichten, ze zien gewoon niet in hoe bevoorrecht ze zijn. Ik heb hard moeten lachen met de kleinzieligheden van de elite, maar kon tegelijk aspecten van mezelf in hun gedrag herkennen. ‘The White Lotus’ houdt de kijker een spiegel voor. En op het eind valt dan nog iemand dood. Geniaal!»
– Hoe heb jij de opnames beleefd?
BRITTON «We hebben de serie opgenomen toen corona de wereld in een houdgreep hield en zaten met z’n allen in een bubbel in een luxehotel: het kon slechter (lacht). Ik was wel verbaasd toen ik het eindresultaat zag. De serie had iets dreigends, het was bijna verstikkend: zo had ik de opnames niet beleefd. Maar de combinatie van satire én het akelige gevoel dat je als kijker bekruipt, is één van de briljante kantjes van de reeks.»
‘Dear Edward’
Vanaf 3 februari op Apple TV+
‘The White Lotus’
Play4, vrijdag 3 februari, 20.35