John WilsonBeeld HBO/Streamz

Televisie★★★★☆

Dat we best mogen twijfelen, en worstelen met het leven, zo leren we uit ‘How To… with John Wilson’ op Streamz

John Wilson is er niet voor de Brad Pitts, Beyoncés en Ella Leyersen van deze wereld. Hij vertegenwoordigt de hulpeloze gevallen, de seuten en de sullen, de losers en de misfits. In de nieuwe HBO-docureeks ‘How To… with John Wilson’ sukkelt de New Yorkse filmmaker met het alledaagse leven. Hoe doe je precies aan smalltalk? Hoe verbeter je je geheugen? Hoe deel je best de restaurantrekening? Hoe maak je toch die perfecte risotto? Het levert verrassend grappige, uiterst herkenbare, en, wanneer je nét niet op je hoede bent, ontroerende televisie op.

‘Smalltalk is de lijm die onze samenleving bij elkaar houdt,’ zo opent John Wilson de eerste aflevering ‘How To Make Small Talk’. ‘Dus lucht niet langer je hart bij anderen. Volg mij, en ik zorg ervoor dat al je gesprekken vanaf nu oppervlakkig zijn.’ Wilson gaat vervolgens te rade bij willekeurige passanten in de straten van New York. Dit is vóór corona, en de metropool onthult zich alweder als een wonderlijk rariteitenkabinet.

Van winkeliers leert hij conversaties steeds luchtig te houden: ‘Praat alleen over het onbeduidende, opdat je gesprekspartner zich in je kan herkennen en je ook meteen weer kan vergeten.’ Hij ontdekt tevens een wijdverspreid gebruik van ijsbrekers, waarbij iemand iets opvallend draagt of doet om een babbeltje uit te lokken. Wilson test het uit: hij gaat naar een optreden van de Red Hot Chilli Pipers – een doedelzakcoverband die zijn eigen documentaire verdient – om er een bandshirt te kopen. Wilson heeft nadien een perfect nietszeggend praatje over de muziekgroep met een koppel in de lift. Eureka, het werkt!

Wilson is bereid om elk spoor op te volgen, hoe absurd ook. Zo trekt hij naar een scheidsrechtersconventie, in de hoop dat deze neutrale partij voor eens en altijd kan vastleggen hoe je nu eerlijk een restaurantrekening deelt. Alleen bleken de arbiters zich als kleinzielige kleuters in plaats van toonbeelden van morele superioriteit te gedragen: Wilson legt teleurgesteld vast hoe verbitterde referees trofeeën en blikken frisdrank stelen.

Zijn onderzoek naar smalltalk brengt hem dan weer naar Cancún, de feesthoofdstad van Mexico en een Mekka van de oppervlakkigheid. Hij leert er Chris kennen, een student annex amateurrapper die ook in z’n uppie naar Cancún is afgezakt. De jongens stellen zich, na een uitwisseling van de gewoonlijke platitudes, zéér voorzichtig voor elkaar open. Nadat Wilson een gehele episode had getoond hoezeer mensen zich in bochten wringen om persoonlijke gesprekken te vermijden, was het ontroerend om deze twee verloren zielen te zien wegstappen van de smalltalk.

‘How To’ komt met een meesterlijke selectie van beeldmateriaal. John Wilson vindt steeds de perfecte shot en dat moet maanden film- en montagewerk gekost hebben. Wanneer hij praat over de vriendelijke populatie van New York, toont hij een vuilnisman die zich bij de ballen grijpt. Een man torst zijn kefferhond op zijn hoofd. Twee ambulanciers laten een brancard met een lijkzak op de grond vallen. En Kyle MacLachlan maakt, zonder het te weten, een cameo: in de eerste aflevering heeft de ‘Twin Peaks’-ster de grootste moeite om zijn metroticketje te valideren.

John Wilson is geen goeroe met een rugzak vol goedkope wijsheden. Integendeel, hij is een sociaal onhandige introvert die zich in elke situatie ongemakkelijk voelt. Hij gedraagt zich niet als een alwetende verteller: hij stelt vragen waarop hij oprecht het antwoord wil kennen. En als hij spreekt tot de kijker, doet hij dat stamelend en stotterend. In een wereld waarin iedereen zijn meningen schreeuwt op sociale media, doet het deugd om een twijfelaar te volgen.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234