Serie top 100 (10-1)

Humo's Honderd

De 100 beste series aller tijden (nummer 1-10)

Serie top 100 (10-1)Beeld Humo

Nieuwe seizoenen, nieuwe series, met Streamz en Disney+ zelfs twee nieuwe streamingdiensten: onze top 100 uit het voorjaar met de beste series op Netflix en co. was aan een update toe. Hieronder vindt u de nieuwe lijst: bij de titels die erbij zijn gekomen staat een sterretje.

1 ‘The Wire’ (2002-2008) 

Streamz

The WireBeeld HBO

De finale van ‘The Wire’ werd uitgezonden in 2008, twee jaar voor Netflix (in de Verenigde Staten) met zijn streamingdienst begon. Ruim tien jaar en ontelbaar veel series later is er nog steeds geen reeks die de ambitie en de kracht van de reeks heeft geëvenaard, laat staan overstegen. De HBO-klassieker begint als een serie over de war on drugs in Baltimore en de strijd van de lokale politie tegen de dealers, maar verbreedt seizoen na seizoen haar vizier: naar de politiek, de haven, het onderwijs in de stad. Maar of het nu gaat om de zwarte tieners in de straten van Baltimore, de politieagenten die jacht op hen maken, de uitgeperste dokwerkers of de ontmoedigde leraars, ‘The Wire’ laat zien hoe iedereen in de stad onherroepelijk opgeslokt en vermalen wordt door the powers that be, en door het kapitalistische systeem boven hun hoofd waar ze weinig of geen vat op hebben. Toegegeven, dat klinkt een beetje als een cursus sociologie in de eerste bachelor Pol & Soc, maar de reeks zit gelukkig tjokvol onvergetelijke personages – Omar! McNulty! Stringer Bell! – geweldige dialogen en briljant opgebouwde scènes, en is één van de weinige series met een zo goed als perfect einde. Wie ‘The Wire’ nooit gezien heeft, weet niet tot wat televisie in staat is. (sw)

2 ‘BoJack Horseman’ (2014-2020)

Netflix

Bojack HorsemanBeeld Netflix

BoJack Horseman is een depressieve, aan cheap thrills verslaafde has-been die ooit naam maakte als het hoofdpersonage van een ‘Full House’-achtige sitcom en de roem sindsdien tevergeefs achternaholt. Hij woont in een wereld waar mens, dier en carrière makende dildorobots op gelijke voet leven, en waar miljardairs ongestraft mogen moorden. Bojack is de antiheld you love to hate: egoïstisch, ondankbaar, opvliegend en gedreven door zijn laagste driften, en toch voel je aldoor met ‘m mee. De makers onderschatten de kijker nooit, de humor is zowel slim als uitbundig, en er zijn meer gedenkwaardige nevenpersonages dan in de helft van deze lijst opgeteld. Maar de allergrootste troef van de reeks is – paaldansende orka’s en bloggende mopshonden ten spijt – herkenbaarheid. ‘BoJack Horseman’ maakt depressieve gedachten aanschouwelijk en aseksualiteit bespreekbaar, observeert en bekritiseert de uitwassen van onze maatschappij (blind kapitalisme, de hysterie van de media, de absurde hoeveelheden macht die we de sociale media toekennen,...) en is psychologisch waterdicht. Voor al wie niet afknapt op pratende paarden één van de opmerkelijkste en indrukwekkendste televisieverhalen van de afgelopen jaren, waarin achter alle kolder een donker hart klopt. (fvd)

3 ‘The Sopranos’ (1999-2007) 

Streamz

The SopranosBeeld HBO

Tegenwoordig hoef je maar aan een boom te schudden of er valt een prestigieuze fictiereeks uit (wied het onkruid en u treft ‘Gina & Chantal’). Maar ooit was het anders: in die donkere jaren moesten we het stellen met datingshows, clichématige politiefeuilletons en ‘Chez Bompa Lawijt’. Het jaar waarin alles veranderde, was 1999. De tv-renaissance begon bij betaalzender HBO, en dan vooral bij ‘The Sopranos’. Bedenker David Chase moest vechten om het basisgegeven – ‘gedeprimeerde maffiabaas Tony Soprano (James Gandolfini) moet in therapie’ – te verkopen. Maar hij wist daarna wél zes glorieuze seizoenen lang van hoogtepunt naar hoogtepunt te knallen, precies omdat hij het maffiaverhaal van al z’n glamour ontdeed. ‘The Sopranos’ ging over familie; de gangsters waren voor het eerst echte ménsen. Het succes van de reeks veranderde televisie onherroepelijk: opeens kregen ambitieuze verhalen met volwassen thema’s, zonder reclame en daarbij horende cliffhangers, een plekje op het kleine scherm. In 2020 komt de godfather aller tv-antihelden – zonder Tony Soprano geen Walter White of Don Draper – nog één keer terug, in een door David Chase gepende prequel, waarin hij gespeeld wordt door Michael Gandolfini, zoon van de betreurde James. U ziet: in ‘The Sopranos’ draait álles om familie. (vvp)

4 ‘The Simpsons’ (1989-...) *

Disney+

The SimpsonsBeeld ANP Kippa

Toen ‘The Simpsons’ voor het eerst op tv kwam, bestond de Sovjet-Unie nog, was Donald Trump gewoon een kerel uit New York met enkele hotels en had niemand internet in huis. Ruim dertig jaar en bijna zevenhonderd afleveringen verder zijn Homer en co. er nog altijd en is de invloed van de animatiereeks niet meer te overschatten: op televisie – zonder ‘The Simpsons' geen ‘Family Guy’, ‘Big Mouth’ of ‘BoJack Horseman’ –, op het internet – geen enkele reeks heeft zoveel memes opgeleverd als deze –, of op de Engelse taal, waar ‘d’oh’ ook officieel een plek heeft gekregen. Van de meer dan 600 afleveringen die op Disney+ te vinden zijn – seizoenen 1 tot en met 30 – zijn er ook zeker 200 absolute klassiekers. Ga echter niet op zoek naar ‘Stark Raving Dad’, de episode waarin Michael Jackson ooit een personage insprak: die zit er niet tussen. (sw)

5 ‘Breaking Bad’ (2008-2013) 

Netflix

Bryan Cranston en Aaron Paul in ‘Breaking Bad’.Beeld Netflix

Meer dan tien jaar nadat de eerste aflevering van ‘Breaking Bad’ werd uitgezonden, staat de televisiefictie in Amerika en ver daarbuiten nog steeds in de schaduw van de machtige Walter White. De serie over de door kanker wegterende chemieleraar die zich omschoolt tot drugsmogol is een mijlpaal, een waardig hoge lat en een epos zonder weerga. Het baarde onvergetelijke personages (Jesse Pinkman! Mike Ehrmantraut! Gus Fring! Hector Salamanca!) en dito scènes (de dood van Jane! Het overlijden van Hank! De, euh, moord met het stanleymes op Victor!). Vijf seizoenen lang jongleerde maker Vince Gilligan met vertelperspectieven, cameratechnieken en onnavolgbare plotlijnen – hij gaf later ook min of meer toe dat de scenaristen de personages eerst in de meest onmogelijke situaties plaatsten en pas nádat de scènes al waren opgenomen begonnen na te denken over hoe ze hen daar weer uit konden halen. Maar de reeks blonk bovenal uit door de hardnekkige weigering om voor te kauwen: de kijker mocht voor zichzelf uitmaken of een personage goed dan wel slecht was - verwarring die zeldzaam goed is in fictie. ‘Breaking Bad’ is ook nog steeds de enige serie die bij elk nieuw seizoen bijna dubbel zo goed werd. (fvd)

6 ‘Better Call Saul’ (2015-…)

Netflix

Better Call SaulBeeld Netflix

‘Better Call Saul’ toont de opmars (of afvaart in de hel, kies maar) van de amorele advocaat Jimmy McGill slash Saul Goodman (een glansrol van de geweldige Bob Odenkirk). Van gewiekste kloot tot nóg gewiekstere kloot: ‘Better Call Saul’ is een studie in seriële ontgoocheling, het verhaal van iemand die een betere mens hoopt te worden en, zodra hij inziet dat dat een hopeloze onderneming is, er dan maar zoveel mogelijk profijt uit probeert te halen. In ‘Breaking Bad’ was Goodman één van de populairste en beste nevenpersonages, hier draagt hij – intussen ook al vijf seizoenen lang – moeiteloos een volledige reeks. ‘Better Call Saul’ is verslavend, schrijnend, hilarisch en donker. Dankzij de vele oude bekenden in bijrollen is het ook een feest van herkenning voor de ‘Breaking Bad’-fan die na het einde van die reeks verweesd achterbleef, en krachtige anti-reclame voor al wie eraan denkt ooit in Albuquerque, New Mexico te gaan wonen. Volgens sommige critici is de reeks intussen beter dan ‘Breaking Bad’ ooit was – ze dwalen, maar ook weer niet zó veel. (fvd)

7 ‘Mad Men’ (2007-2015) 

Amazon Prime Video

Mad MenBeeld AMC

Goede fictie is de realiteit niet zelden een stapje voor, en dus fileerde ‘Mad Men’ jaren vóór #MeToo al de gladjakkers die in de sixties het mooie weer maakten in de reclamebureaus van New York. Types als Don Draper (Jon Hamm): stoere venten uit de traditionele jaren 50 die een tik op het achterwerk zagen als de opperste blijk van professionele appreciatie. Maar de reeks is ook veel méér. Uniek aan ‘Mad Men’, de allereerste fictiereeks van zender AMC (die later nog uitpakte met ‘Breaking Bad’), zijn niet de bijwijlen soapachtige verwikkelingen. Het is vooral de scherpe manier waarop bedenker Matthew Weiner, die zijn strepen verdiende als schrijver bij ‘The Sopranos’, de tijdsgeest wist te vatten en zijn personages - met een speciale vermelding voor Peggy Olson, de doorbraakrol van Elizabeth ‘The Handmaid’s Tale’ Moss - tot leven bracht. In de loop van zeven seizoenen leverden de veranderende jaren 60 een boeiende achtergrond voor de steeds hopelozer wordende identiteitscrisis van Don Draper - en, bij uitbreiding, van héél Amerika. ‘Mad Men’ bleef z’n rijke thema’s met een welhaast literaire ambitie uitspitten, en was één van de zeldzame tv-series die z’n lange run van zeven seizoenen vlekkeloos - in spierwitte yoga-outfit - wist af te ronden. (vvp) 

8 ‘The Shield’ (2002-2008) 

Amazon Prime Video

The ShieldBeeld Amazon Prime Video

Deze serie van Shawn Ryan stond altijd wat in de schaduw van ‘The Wire’ en ‘The Sopranos’, terwijl ze zeker zo baanbrekend was en mee de weg bereidde voor de rijke televisietijden die we nu beleven. Dat ‘The Shield’, behalve dan bij de critici, nooit de faam genoot van die andere twee tv-mijlpalen komt wellicht omdat kabelzender FX destijds iets minder gewicht in de schaal kon leggen dan het in die dagen oppermachtige HBO, maar heeft ongetwijfeld ook te maken met het hoofdpersonage van ‘The Shield’. Tony Soprano was ook geen heilige, maar Vic Mackey, een gedreven maar ook tot op het bot corrupte flik bij de LAPD, was toch nog van een ander kaliber. Al in de eerste aflevering schiet hij een collega die hem dreigt te verlinken frontaal in het gezicht. Een schokkende scène – er zouden er nog véél volgen – die meteen de toon zette voor één van de brutaalste politieseries die ooit werden gemaakt.

In ‘The Shield’ volgen we zeven zenuwslopend spannende seizoenen lang het Strike Team, een speciale eenheid van de LAPD die in één van de gevaarlijkste buurten van Los Angeles de strijd aanbindt met drugdealers, pooiers en rivaliserende gangs. De leider van het team is Vic Mackey (een bijna schrikwekkend intense vertolking van Michael Chiklis), een gewetenloze flik die er niet voor terugdeinst drugsgeld achterover te drukken, verdachten te folteren of zelfs te moorden om zijn vele duistere zaakjes toe te dekken. ‘The Shield’ hing niet alleen een ontluisterend beeld op van de eeuwigdurende drug- en bendeoorlog in de vergeten achterbuurten van veel Amerikaanse grootsteden, maar weerspiegelde ook het morele dilemma waar het land na 9/11 mee worstelde: in welke mate is het toegelaten om de wet te overtreden wanneer het gaat om de nationale veiligheid? Grote en ingewikkelde kwesties die alvast een dijk van een reeks én een iconische tv-flik opleverden. (mvs)

9 ‘The Leftovers’ (2014-2017)

Streamz

Carrie Coon en Justin Theroux in The LeftoversBeeld HBO

Ergens in het tweede seizoen moet Kevin Garvey, één van de hoofdpersonages van ‘The Leftovers’, in de lobby van een hotel in een andere dimensie een droefgeestig karaokenummer zingen om via een waterput die als een soort wormgat fungeert weer terug te kunnen reizen naar onze wereld. En dat is niet eens de vreemdste scène uit ‘The Leftovers’, een – wie een betere omschrijving weet te verzinnen, mag zijn vinger opsteken – magisch-realistisch psychologisch drama waarmee onverbeterlijke provocateur Damon Lindelof de meningen verdeelde zoals hij dat tien jaar eerder met het al even controversiële ‘Lost’ had gedaan.

Deze adaptatie van Tom Perrotta’s gelijknamige roman, waarin twee procent van de wereldbevolking plots spoorloos van de aarde is verdwenen, is géén gemakkelijke zit: personages doen de raarste dingen, vaak is het niet duidelijk of je nu naar iemands droom of naar waanvoorstellingen zit te kijken (dat Kevin psychotisch is, moet je zelf maar zien af te leiden), en regelmatig valt er aan de plot geen gebenedijd touw vast te knopen. Wie manmoedig doorbijt, wordt echter beloond met dramatische scènes van een bloedstollende schoonheid, een licht euforisch gevoel wanneer allerlei mysterieuze puzzelstukken ineens in elkaar vallen of samen één puzzelstuk blijken te vormen dat deel uitmaakt van een nog veel grotere puzzel, én met het weergaloze samenspel van een handvol uitmuntende acteurs. Dat alles overgoten met de tegelijk angeliek naar de hemelen reikende en apocalyptisch dreigende, maar vooral ijselijk mooie score van Max Richter.

Dikke duim verder voor HBO dat, nadat de kijkcijfers een forse duik hadden genomen, Lindelof toch nog een derde seizoen liet maken, zodat hij deze unieke tv-trip toch nog mooi kon afronden. (mvs)

10 ‘Seinfeld’ *

Amazon Prime Video

SeinfeldBeeld ANP Kippa

Een sitcom over enkele vrienden die in krappe appartementen in New York wonen en sukkelen met hun jobs en hun liefdesleven: het leest als de omschrijving van ‘Friends’, maar ‘Seinfeld’ kwam vijf jaar eerder en veranderde voorgoed wat een sitcom precies kon zijn. Komiek Jerry Seinfeld, zijn ex Elaine, zijn beste vriend en voltijds lul George en zijn knotsgekke buur Kramer blonken negen seizoenen lang uit in scherpheid en cynisme. Waar gaat ‘Seinfeld’ precies over? George, die in het vierde seizoen wanhopig een pitch voor een televisiereeks probeert te bedenken, neemt het hier even van ons over: ‘It’s about nothing.’ Maar je hebt toch een verhaal nodig? ‘Who says you gotta have a story? Remember when we were waiting for that table in that Chinese restaurant that time? That could be a TV show.’ Hij had niet gelogen: twee seizoenen eerder was ‘The Chinese Restaurant’ al verschenen, een aflevering over niets meer of minder. ‘Seinfeld’ blijft dertig jaar na de allereerste uitzending de beste, geestigste, misschien zelfs invloedrijkste sitcom aller tijden. (jmi)

Lees verder: de 100 beste series aller tijden (11 - 20)

Overzicht: Humo’s 100 beste series aller tijden

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234