Peaky BlindersBeeld Netflix

Humo's Honderd

De 100 beste series aller tijden (nummer 31 tot 40)

Nieuwe seizoenen, nieuwe series, met Streamz en Disney+ zelfs twee nieuwe streamingdiensten: onze top 100 uit het voorjaar met de beste series op Netflix en co. was aan een update toe. Hieronder vindt u de nieuwe lijst: bij de titels die erbij zijn gekomen staat een sterretje.

31 ‘Babylon Berlin’ (2018-...) 

Streamz

Babylon BerlinBeeld GF

Spectaculair, peperduur kostuumdrama over het Berlijn van de jaren 20 en, samen met Angela Merkel, het allerbeste wat de afgelopen jaren uit Duitsland is gekomen. Het verhaal gaat - in een heel kleine notendop - over een rechercheur, een illegaal pornocircuit en een trein vol goud uit Rusland, maar ‘Babylon Berlin’ is vooral een schitterend portret van een stad op de drempel van de afgrond, waar communisten, nazi’s, gelukszoekers en oplichters elk voor hun plekje vochten. Ondertussen al drie ijzersterke seizoenen ver. Kijken, sofort! (sw)

32 ‘The Night Manager’ (2016) *

Amazon Prime Video

The Night ManagerBeeld web

Richard Roper is ‘de slechtste mens ter wereld’, zo schrijft John le Carré in het boek waarop het zesdelige ‘The Night Manager’ gebaseerd is. De man doet zich voor als een bonafide zakenman, maar achter de schermen voorziet hij iedereen die daar genoeg geld voor op tafel legt van de meest gesofisticeerde wapens. De internationale geheime diensten proberen Roper al jaren te klissen, tevergeefs. Enter Jonathan Pine (Tom Hiddleston), een hoteleigenaar en ex-soldaat die aan den lijve ondervindt hoe meedogenloos Roper kan zijn en vervolgens beslist om als spion in zijn wereld te infiltreren. Wat volgt, is een spannend spionagedrama, waarin vooral Hugh Laurie bewijst dat de rol van wapenhandelaar zonder scrupules hem op het lijf is geschreven.

33 ‘Peaky Blinders’ (2013-…) 

Netflix

Peaky BlindersBeeld Netflix

De eerste seizoenen van ‘Peaky Blinders’ veroorzaakten buiten het VK weinig rimpelingen, maar dankzij Netflix groeide dit Britse antwoord op ‘The Godfather’ uit tot een verrassende sleeper hit én één van de populairste titels van de streamingmogol. Niet slecht voor een met een bescheiden budget gedraaid gangsterdrama over een misdaadbende in de grauwe arbeidsbuurten van Birmingham in de nasleep van de Eerste Wereldoorlog. De net als zijn trawanten altijd strak in het pak zittende Michael Corleone van dienst is Tommy Shelby (charismatische vertolking van Cillian Murphy), de jonge, sluwe en ondoorgrondelijke leider die zijn bende tot de machtigste van het land laat uitgroeien, het zelf tot parlementslid weet te schoppen en tussendoor de handen vol heeft met zijn roerige familieleden, een stoet femmes fatales en een legertje Italiaanse maffiakillers en gewetenloze politiechefs die het op zijn leven hebben gemunt. Ook een handelsmerk van de reeks is de soundtrack met uitstekende (vooral Britse) rock. David Bowie, een grote fan, liet kort voor zijn dood een exemplaar van zijn toen nog niet verschenen laatste cd aan de makers bezorgen, met als stille hint dat ze er een nummer van zouden gebruiken. Wat in het derde seizoen als postuum eerbetoon ook gebeurde. Mooi! (mvs)

34 ‘Alias Grace’ (2017)

Netflix

Alias GraceBeeld Netflix

‘The Handmaid’s Tale’ is één van de meest veelbesproken reeksen van de afgelopen jaren, maar rond deze andere verfilming van een boek van Margaret Atwood bleef het opvallend stil toen ze eind 2017 op Netflix verscheen. Onterecht, want het op feiten gebaseerde ‘Alias Grace’ is een puik geschreven kostuumdrama, dat min of meer rond dezelfde thema’s draait en eigenlijk ook beter is dan ‘The Handmaid’s Tale’. Sarah Gadon schittert als Grace Marks, een jonge vrouw uit de 19de eeuw die beschuldigd wordt van moord op het koppel bij wie ze als dienstmeid werkt. Een groepering die tegen de doodstraf ijvert, wil bewijzen dat ze ontoerekeningsvatbaar is, en daarom moet Grace tegen een psychiater haar hele leven uit de doeken doen. En dat leven bestaat vooral uit uitbuiting, onderdrukking en ontmoetingen met mannen die van mening zijn dat ze recht hebben op haar en haar lichaam. Of zoals haar beste vriendin zegt: ‘De echte vloek van een vrouw te zijn, is dat je moet omgaan met alle nonsens van mannen.’ Beter niet bekijken als je bonje met je lief hebt, in alle andere omstandigheden niet te missen. (sw)

35 ‘Mindhunter’ (2017-…) 

Netflix

MindhunterBeeld Netflix

Hoe kunnen we zieke geesten die moorden voor hun plezier ten volle begrijpen? Aan het begin van ‘Mindhunter’, de lichtjes geniale psychologische misdaadserie van ‘Se7en’- en ‘Zodiac’-regisseur David Fincher, stellen enkele ambitieuze FBI-agenten zich die hamvraag, waarop ze diep afdalen in de krochten van de menselijke geest door – in enkele van de beste dialoogscènes van de laatste jaren – te praten met monsters als Charles Manson en Ed Kemper. Al doende komen ze ook zichzelf tegen, wanneer ze zich met de seriemoordenaars moeten identificeren. Het eerste seizoen was een instant classic, het tweede kon dat niveau net niet evenaren maar bleef uitstekend, een derde is ondertussen op de lange baan geschoven. (vvp)

36 ‘Brooklyn Nine Nine’ (2013-...) 

Netflix

Brooklyn Nine-Nine Beeld -

Misschien hebt u de ‘title of your sex tape’-meme al eens zien voorbijkomen, waarbij een onschuldig zinnetje een heel andere betekenis krijgt omdat het ook als titel van iemands seksvideo zou kunnen dienen. Welnu, die meme vindt haar oorsprong in ‘Brooklyn Nine-Nine’, waarin politieagent Jake Peralta de uitspraken van zijn preutse collega Amy Santiago – zoals ‘I hope it wasn’t a mistake’ of ‘I’m horrible at this. When can we stop?’ – zo vaak mogelijk terug in haar gezicht gooit als ‘title of your sex tape’. Het is maar één van de vele running gags in deze sublieme sitcom van de makers van ‘The Good Place’ en ‘Parks and Recreation’, waarin de rechercheurs van het New Yorkse district uit de titel een dagtaak hebben aan het elkaar de duvel aandoen. (sw)

37 ‘Treme’ (2010-2013) 

Streamz

TremeBeeld HBO

Drie maanden na de verwoestende doortocht van Orkaan Katrina proberen de inwoners van New Orleans hun leven weer op orde te krijgen. ‘Treme’ (spreek uit: trem-mei) zoomt in op een bonte verzameling jazzmuzikanten, advocaten, dj’s, universiteitsprofessoren, losers, misfits en een Mardi Gras Indian chief, en dooradert één en ander met kleine maar doeltreffende shots nostalgie. ‘Treme’ is traag, poëtisch, melancholisch en qua toon moeilijk voor één gat te vangen, en wellicht net daardoor helaas ook pijnlijk ondergewaardeerd (de reeks wordt op handen gedragen door de critici en de fans, maar kon nooit grote legioenen kijkers lokken). ‘Treme’ is ook vintage David Simon (‘The Wire’, ‘The Deuce’), een televisiemaker van het slag dat nog uitgebreid de tijd neemt om een verhaal –in dit geval: een ode aan de levensvreugde – zo juist mogelijk te vertellen. (fvd)

38 ‘Euphoria’ (2019-…) 

Streamz

EuphoriaBeeld HBO

Geen serie wekte de laatste jaren meer controverse dan deze rauwe dissectie van wat het betekent om jong, puistig en zoekende te zijn in een voor tieners toch redelijk heftige tijd van bodyshaming, sexting, cyberpesten, alomtegenwoordige drugs, vervagende genders en een onder een constante niet altijd even vrolijke berichtenstroom oplichtende telefoon. Regisseur-scenarist Sam Levinson verpakte het ook nog eens in een flitsende visuele en narratieve stijl die het prikkelbombardement moet reflecteren waaraan digital natives worden blootgesteld, en die tot het gedurfdste behoort dat we in tijden in een tv-serie (en zelfs op het witte doek) hadden gezien.

De eerste paar afleveringen van het door rapper Drake gecoproduceerde ‘Euphoria’ zijn een raid op de zintuigen die je zonder pardon van de sokken blaast, maar achter die visuele bravoure zit een verrassend genuanceerde en gevoelige vertelling over een met angsten en verslavingen, twijfels en verlangens worstelend 17-jarig meisje (het voormalige Disneysterretje Zendaya in een zeer overtuigende rol) en enkele minstens zo gekwetste of verwarde tienerzielen die in haar periferie rondcirkelen. Dat Levinson in zijn beeldenstormende enthousiasme af en toe zichzelf voorbijholt, nemen we er graag bij. Niet echt een aanrader voor ouders die zich weleens zorgen maken over hun tienerkinderen en nú al slecht de slaap kunnen vatten. (mvs)

39 ‘Lost’ (2004-2010) *

Amazon Prime Video 

LostBeeld rv

Een vliegtuig stort neer op een schijnbaar paradijselijk eiland, en nog voor de overlevenden ‘Hoeveel geluk hebben wij dat we dit nog kunnen navertellen!’ tegen elkaar hebben kunnen zeggen, moeten ze vechten tegen een mysterieus rookmonster en het gevoel dat er nog heel veel andere dingen niet pluis zijn. In 2004 werd ‘Lost' in een mum van tijd de populairste serie ter wereld en verschenen er op het internet talloze theorieën over wat er precies aan de hand was op het eiland, zes seizoenen later kreeg de reeks hele bakken vitriool over zich heen toen de onthulling van het grote mysterie voor veel mensen tegenviel. Maar of u nu kunt leven met het einde of niet, dit blijft wel een vaak briljant opgebouwde thriller die je vaak op het verkeerde been zet. (sw)

40 ‘Big Mouth’ (2017-…)

Netflix

Big MouthBeeld Netflix

Een animatieserie over een stel jongens en meisjes dat de puberteit voelt opkomen, met alle hormonale narigheden – de eerste schaamharen, ongewilde erecties, menstruatie tijdens een schoolreis – van dien. ‘Big Mouth’ is schaamteloos expliciet en absurd: er wordt gemasturbeerd en geëjaculeerd bij het leven, Michael Stipe komt op de tonen van ‘Everybody Hurts’ een liedje over menstrueren zingen, en de geest van Duke Ellington blijkt op iemands zolder te wonen en een oversekste geilaard te zijn. Maar onder alle vetzakkerij schuilt een ontroerende serie over opgroeien, eerste liefdes en de twijfel en verwarring die je voelt tijdens de puberteit. ‘Big Mouth’ is géén serie die je als ouder samen met je tienerzonen of -dochters kunt bekijken – tenzij je houdt van ongemakkelijk heen-en-weergeschuifel in de zetel – wel een absolute aanrader voor pubers zowel als volwassenen. (sw)

Lees verder: de 100 beste series aller tijden (41 - 50)

Overzicht: Humo’s 100 beste series aller tijden

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234