series top 100 (40-31)Beeld Humo

Humo's Honderd

De 100 beste series aller tijden (nummer 40 tot 31)

Wat zijn de beste series die u momenteel op Netflix, Play of een ander streamingplatform kunt bekijken? Onze tv-recensenten stelden een top100 op, met het grappigste, ontroerendste of spectaculairste kijkvoer dat vandaag te vinden is.

>>> De eerdere delen vindt u hier.

40 The Handmaid’s Tale (2017-…)

VRTNU (enkel seizoen 1)

Dat geen enkele serie meer leek te zeggen over de wereld anno nu dan deze adaptatie van een dertig jaar oude roman zegt véél over de visionaire kracht van Margaret Atwoods vertelling, maar ook over de bange tijden waarin wij vandaag leven. En zeker ook over de kundige manier waarop Bruce Miller, een tv-veteraan die als schrijver en producer zijn sporen verdiende bij iets lichter werk als ‘The 100’ en ‘ER’, deze literaire klassieker bewerkte. ‘The Handmaid’s Tale’ speelt zich, in een niet nader bepaalde nabije toekomst af, wanneer in Amerika na een nieuwe burgeroorlog een totalitair en theocratisch regime aan de macht is waarin vrouwen brutaal onder de knoet worden gehouden. Omdat vrouwen door de milieuvervuiling massaal onvruchtbaar zijn geworden, worden vrouwen die wél nog kinderen kunnen krijgen ingezet als broedmachines die dienstmaagden worden genoemd. Eén van hen is Offred, voorheen June, een kranige ziel die vast van plan is om niet te kraken onder de vele ondraaglijke mentale en fysieke beproevingen die ze moet doorstaan en uit Gilead – zoals het land werd herdoopt – te ontsnappen. De terecht onder prijzen en laudatio’s bedolven Elisabeth Moss levert als Offred zo’n intense vertolking af en de verstikkende en paranoide sfeer van het fascistoide Gilead wordt zo genadeloos opgeroepen, dat je adem meer dan eens brutaal wordt afgesneden. Cinematografisch behoort ‘The Handmaid’s Tale’ bovendien tot het fraaiste wat ooit op televisie te zien was. Na het eerste seizoen, dat de volledige plot van het boek omvatte, begaven de makers zich, overigens mét goedkeuring van Atwood zelf, op onbekend terrein en verkenden ze met eigen verhaallijnen de personages en de wereld uit de roman, en werd de serie onevenwichtiger. Maar die eerste reeks blijft een erg fraai vormgegeven en daardoor des te harder aankomende stomp in de buik. (mvs)

The Handmaid's TaleBeeld Hulu

39 The Crown (2016-…)

Netflix

De eerste berichten focusten nog op het absurde kostenplaatje van deze Netflix-serie over Queen Elizabeth II, maar al snel was ‘de duurste tv-reeks aller tijden’ vooral gekend vanwege de verrukkelijke visuals, het grondige onderzoekswerk dat eraan vooraf was gegaan en de spetterende acteerprestaties van onder meer Claire Foy als de Britse koningin, Matt Smith als prins Philip en John Lithgow als Winston Churchill. De woelige jaren negentig, met Camilla en prinses Diana, moeten zelfs nog aan bod komen! ‘The Crown’, met in seizoen 3 de geweldige Olivia Colman als de Queen, maakt de meest onbereikbare familie van het Westen ontroerend menselijk. (jmi)

The CrownBeeld Netflix

38 The Deuce (2017-2019)

Play

Times Square is niet altijd één van de populairste tourist traps van New York geweest. In de jaren zeventig rukte – hihi – de seksindustrie er op, met prostituees en drugsdealers op elke hoek. David Simon brengt deze verderfelijke tijd onverbloemd in beeld, net zoals hij dat deed met Baltimore in het weergaloze ‘The Wire’. ‘Niemand krijgt een happy end,’ zo beloofde hoofdrolspeelster Maggie Gyllenhaal.‘De reeks is daar te realistisch voor.’ Kijken tot het eind, zo benadrukte onze recensent toen hij het derde en laatste seizoen met een perfecte score naar huis stuurde. (jmi)

The DeuceBeeld web

37 Stranger Things (2016-…)

Netflix

Eightiesnostalgie is al jaren één van de makkelijkst in de markt te zetten producten die Hollywood te slijten heeft: denk maar aan de oneindige sliert jarentachtig-reboots (‘RoboCop’, ‘Ghostbusters’) en -hommages (‘Ready Player One’) die er van de band komen gerold. Én aan ‘Stranger Things’ natuurlijk, het immens populaire vlaggenschip van Netflix. Het verhaaltje, over een monster uit een parallel universum, is een liefdesbrief aan Stephen King, Steven Spielberg en John Carpenter, maar het zijn de onweerstaanbare kindacteurs die ervoor zorgen dat de formule na drie seizoenen nog steeds werkt. Dat, én het introdeuntje van Kyle Dixon en Michael Stein natuurlijk: doem-doem-doem-doem doem-doem-doem-doem! (vvp)

Stranger ThingsBeeld Netflix

36 American Crime (2015-2017)

Play

Het wonderbaarlijkste aan deze anthology-serie is niet hoe ongewoon goed ze is – zelfs in rijke televisietijden als deze – maar wél dat ze niet door HBO of Netflix is gemaakt, maar door ABC, zeg maar het VTM van de VS. Van zo’n commerciële mogol verwacht je vlot weghappende procedurals, géén reeks die weliswaar aftrapt met een gewelddadige moord en verkrachting, maar vooral draait om de schokgolven die vervolgens door de levens van enkele personages rollen die van ver of nabij bij de zaak betrokken zijn. De serie gaat verder op haast álle vlakken frontaal tegen de tv-conventies in: slachtoffers zijn minder onschuldig dan ze lijken, blanken beschuldigen zwarten van hate crimes, rouwende ouders doen zulke rare dingen dat er nog onmogelijk mee te sympathiseren valt. En ondertussen worden, hard en ongenadig, de gevoeligste thema’s aangesneden. Een absolute aanrader. (mvs)

American CrimeBeeld ABC

35 The Good Place (2016-2019)

Netflix

Op papier lijkt ‘The Good Place’, een serie over leven in het hiernamaals, niet bijster enthousiasmerend, maar Michael Schur (schrijver van ‘The Office US’, ‘Parks and Recreation’ en ‘Brooklyn Nine-Nine’) is er wonderwel in geslaagd om er een gewéldige reeks van te maken. Nadat ze door enkele losgeslagen winkelkarren van het leven wordt beroofd, belandt Eleanor Shellstrop (Kristen Bell) in de hemel. Raar, want in de regel worden enkel de edelmoedigen  toegelaten tot The Good Place, terwijl zij een bovengemiddelde bitch was. Eleanor probeert haar leven dus te beteren, ook al is ze eigenlijk al dood,  wat een komedie oplevert met een knuffelgehalte van tien op de schaal van Monchichi en na vier seizoenen uitmondt in een finale die van het mooiste is dat we in tijden hebben gezien. (elv)

The Good PlaceBeeld Netflix

34 Sharp Objects (2018)

Play

mindfuck van 2018: de achtdelige HBO-minireeks ‘Sharp Objects’, van de makers van ‘Big Little Lies’ en ‘Gone Girl’. Misdaadjournaliste Camille Preaker (Amy Adams) keert terug naar haar geboortedorp (en dus ook naar haar beangstigend goed door Patricia Clarkson vertolkte neurotische moeder), om verslag uit te brengen van de moord op twee jonge meisjes. Die moordzaak blijkt al even complex en verwarrend als Camille’s eigen verleden, dat tot zelfverminking en een zwaar alcoholprobleem leidde. Blijf scherp, want niets is wat het lijkt in ‘Sharp Objects’. (jmi) 

Sharp ObjectsBeeld HBO

33 Girls (2012-2017)

Play

Door Larry David en Louis CK beïnvloede reeks over vier New Yorkse vrouwen van vlees, bloed en cellulitis. ‘Girls’ werd aanvankelijk weggezet als een morsige millennialversie van ‘Sex & the City’, maar dat is onzin: Lena Dunham’s Hannah Horvath was vaak vervelend, opdringerig en verwend, maar nooit clichématig, voorspelbaar of opgetrokken uit bordkarton. En in de zes seizoenen die de serie was beschoren, toonde ‘Girls’ zich een heel stuk avontuurlijker, verrassender, geloofwaardiger en invloedrijker. (fvd)

GirlsBeeld HBO

32 Big Mouth (2017-…)

Netflix

Een animatieserie over een stel jongens en meisjes dat de puberteit voelt opkomen, met alle hormonale narigheden – de eerste schaamharen, ongewilde erecties, menstruatie tijdens een schoolreis – van dien. ‘Big Mouth’ is schaamteloos expliciet en absurd: er wordt gemasturbeerd en geëjaculeerd bij het leven, Michael Stipe komt op de tonen van ‘Everybody Hurts’ een liedje over menstrueren zingen, en de geest van Duke Ellington blijkt op iemands zolder te wonen en een oversekste geilaard te zijn. Maar onder alle vetzakkerij schuilt een ontroerende serie over opgroeien, eerste liefdes en de twijfel en verwarring die je voelt tijdens de puberteit. ‘Big Mouth’ is géén serie die je als ouder samen met je tienerzonen of -dochters kunt bekijken – tenzij je houdt van ongemakkelijk heen-en-weergeschuifel in de zetel – wel een absolute aanrader voor pubers zowel als volwassenen. (sw)

Big MouthBeeld Netflix

31 Treme (2010-2013)

Play

Drie maanden na de verwoestende doortocht van Orkaan Katrina proberen de inwoners van New Orleans hun leven weer op orde te krijgen. ‘Treme’ (spreek uit: trem-mei) zoomt in op een bonte verzameling jazzmuzikanten, advocaten, dj’s, universiteitsprofessoren, losers, misfits en een Mardi Gras Indian chief, en dooradert één en ander met kleine maar doeltreffende shots nostalgie. ‘Treme’ is traag, poëtisch, melancholisch en qua toon moeilijk voor één gat te vangen, en wellicht net daardoor helaas ook pijnlijk ondergewaardeerd (de reeks wordt op handen gedragen door de critici en de fans, maar kon nooit grote legioenen kijkers lokken). ‘Treme’ is ook vintage David Simon (‘The Wire’, ‘The Deuce’), een televisiemaker van het slag dat nog uitgebreid de tijd neemt om een verhaal –in dit geval: een ode aan de levensvreugde – zo juist mogelijk te vertellen. (fvd)

TremeBeeld HBO
Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234