'Ted Lasso'Beeld Apple TV

Humo's Honderd

De 100 beste series aller tijden (nummer 41 tot 50)

Ideaal om feest te vieren in beperkte kring: de nieuwe top 100 van beste series op Netflix en co. Hieronder vindt u de lijst: titels die er in vergelijking met de vorige keer bij zijn gekomen, kregen een sterretje mee.

41 ‘Lost’ (2004-2010)

Amazon Prime Video

LostBeeld rv

Een vliegtuig stort neer op een schijnbaar paradijselijk eiland, en nog voor de overlevenden ‘Hoeveel geluk hebben wij dat we dit nog mogen navertellen!’ tegen elkaar hebben kunnen zeggen, moeten ze vechten tegen een mysterieus rookmonster en het gevoel dat er nog heel veel andere dingen niet pluis zijn. In 2004 werd ‘Lost’ in een mum van tijd de populairste serie ter wereld en verschenen er op het internet talloze theorieën over wat er precies aan de hand was op het eiland, zes seizoenen later kreeg de reeks bakken vitriool over zich heen toen de onthulling van het grote mysterie voor veel mensen tegenviel. Maar of u nu kunt leven met het einde of niet, dit blijft wel een baanbrekende, vaak briljant opgebouwde thriller die je voortdurend op het verkeerde been zet. (sw)

42 Ted Lasso

Apple Tv+

Ted LassoBeeld rv

Geen nieuwe titel in de lijst, maar in vergelijking met de vorige top 100 - die dateert van september - maakt ‘Ted Lasso’ wel een stevige sprong voorwaarts. De reden: toen waren er nog maar enkele afleveringen van deze amusante komische reeks op – checkt notities – Apple Tv+ beschikbaar, ondertussen is het eerste seizoen achter de rug en blijkt ‘Ted Lasso’ te zijn uitgegroeid tot een van de toppers van 2020. De serie draait rond Ted Lasso (Jason Sudeikis), coach van een footballteam uit Kansas, die verkast naar AFC Richmond, een fictieve voetbalploeg uit Londen die sinds jaren een grijs bestaan leidt in de Premier League. De eigenares, Rebecca Welton, heeft de club in handen gekregen na een bittere vechtscheiding en zij wil de geliefde ploeg van haar ex-man zo snel mogelijk kapot maken, met de hulp van een argeloze wanker uit de States. Lasso, die niets van voetbal kent en een opmerkelijk talent bezit om de stemming in een kamer verkeerd te lezen, wordt natuurlijk door iedereen onthaald met een mengeling van spot en vijandigheid, maar het vervolg laat zich makkelijk raden. Dankzij zijn onwrikbare optimisme en zijn mensenkennis slaagt hij erin de spelers van Richmond weer op één lijn te krijgen, laat hij de ploeg beter voetballen, steelt hij de harten van fans en journalisten en laat hij ook Rebecca overstag gaan. Voorspelbaarheid troef dus, maar toch is het moeilijk om gaandeweg niet van ‘Ted Lasso’ en vooral van het hoofdpersonage te gaan houden. Lasso is even terminaal oncool als Ned Flanders en Joachim Coens samen, maar hij heeft altijd het beste voor met zijn medemensen, probeert iedereen om hem heen een goed gevoel te geven en is nooit van zijn melk te brengen. Op de vraag wat hij denkt van zijn volgende tegenstander Crystal Palace, antwoordt hij doodleuk dat ‘een paleis van kristal toch kwetsbaar is’, en een uitdaging zoals zonder enige ervaring een topclub leiden vergelijkt hij met paardrijden: ‘Als het comfortabel aanvoelt, doe je het fout.’ ‘Ted Lasso’ is feelgood-televisie van de bovenste plank, en dus de serie die iedereen in 2020 kan gebruiken.(sw)

43 ‘Big Mouth’ (2017-…)

Netflix

Big Mouth - Series (USA) - Season 4 (2020)Beeld TMDB

Een animatieserie over een stel jongens en meisjes dat de puberteit voelt opkomen, met alle hormonale narigheden – de eerste schaamharen, ongewilde erecties, menstruatie tijdens een schoolreis – van dien. ‘Big Mouth’ is schaamteloos expliciet en absurd: er wordt gemasturbeerd en geëjaculeerd bij het leven, Michael Stipe komt op de tonen van ‘Everybody Hurts’ een liedje over menstrueren zingen, en de geest van Duke Ellington blijkt op iemands zolder te wonen en een oversekste geilaard te zijn. Maar onder alle vetzakkerij schuilt een ontroerende serie over opgroeien, eerste liefdes en de twijfel en verwarring die je voelt tijdens de puberteit. ‘Big Mouth’ is géén serie die je als ouder samen met je tienerzonen of -dochters kunt bekijken – tenzij je houdt van ongemakkelijk heen-en-weergeschuifel in de zetel – wel een absolute aanrader voor zowel pubers als volwassenen. (sw)

44 ‘Girls’ (2012-2017) 

Streamz

GirlsBeeld HBO

Door Larry David en Louis CK beïnvloede reeks over vier New Yorkse vrouwen van vlees, bloed en cellulitis. ‘Girls’ werd aanvankelijk weggezet als een morsige millennialversie van ‘Sex & the City’, maar dat is onzin: Lena Dunham’s Hannah Horvath was vaak vervelend, opdringerig en verwend, maar nooit clichématig, voorspelbaar of opgetrokken uit bordkarton. En in de zes seizoenen die de serie was beschoren, toonde ‘Girls’ zich een heel stuk avontuurlijker, verrassender, geloofwaardiger en invloedrijker. (fvd)

45 ‘Sharp Objects’ (2018) 

Streamz

Sharp ObjectsBeeld HBO

Dé mindfuck van 2018: de achtdelige HBO-minireeks ‘Sharp Objects’, van de makers van ‘Big Little Lies’ en ‘Gone Girl’. Misdaadjournaliste Camille Preaker (Amy Adams) keert terug naar haar geboortedorp (en dus ook naar haar beangstigend goed door Patricia Clarkson vertolkte neurotische moeder), om verslag uit te brengen van de moord op twee jonge meisjes. Die moordzaak blijkt al even complex en verwarrend als Camille’s eigen verleden, dat tot zelfverminking en een zwaar alcoholprobleem leidde. Blijf scherp tot helemaal op het einde, want niets is wat het lijkt in ‘Sharp Objects’. (jmi) 

46 ‘How to Sell Drugs Online (Fast)’ (2019-...)

Netflix

How to sell drugs online (fast)Beeld Netflix

Oppervlakkig gezien lijkt ‘How to Sell Drugs Online (Fast)’ een kopie van ‘Breaking Bad’ in pocketformaat. Een tiener, Moritz Zimmerman, begint te dealen om zich stoerder voor te doen, ontdekt dat hij talent heeft voor misdaad en vervreemdt zo van iedereen om hem heen: ze hadden het even goed ‘De Wonderjaren van Walter White’ kunnen noemen. Maar dankzij de humor en zin voor zelfrelativering – twee eigenschappen die je niet meteen associeert met Duitsers – wordt ‘How to’ veel meer dan een doorslagje. Er hangt een anarchistisch sfeertje in de reeks, waarbij elk zijsprongetje toegelaten is. Als Moritz klaagt over zijn liefdesleven, krijg je een overzicht van alle relaties van Leonardo DiCaprio, wanneer het gaat over de maximumdosis voor MDMA leest iemand een erg gedetailleerde bijsluiter voor en hoe je bitcoins omzet in cash wordt uitgelegd in dríé korte, grappige filmpjes. Tussen alle ongein door slaagt ‘How to’ er echter ook in – het kenmerk van een echt goede reeks – mensen neer te zetten met wie je meeleeft: Moritz zelf, die met drugs begon om zijn vriendin terug te winnen en haar net daardoor helemaal dreigt te verliezen; de knappe, schijnbaar onbezorgde Dan, die door zijn vader constant gekleineerd wordt; en vooral Lenny, een terminaal zieke nerd in een rolstoel die voor het eerst de liefde leert kennen. Het blijven, ondanks de stapels MDMA onder hun bed, tieners die een plek zoeken in de wereld, personages die ook niet zouden misstaan in pakweg ‘Sex Education’.

47 ‘The Good Place’ (2016-2019) 

Netflix

The Good PlaceBeeld Colleen Hayes/NBC

Op papier lijkt ‘The Good Place’, een serie over leven in het hiernamaals, niet bijster enthousiasmerend, maar Michael Schur (schrijver van ‘The Office US’, ‘Parks and Recreation’ en ‘Brooklyn Nine-Nine’) is er wonderwel in geslaagd om er een gewéldige reeks van te maken. Nadat ze door enkele losgeslagen winkelkarren van het leven wordt beroofd, belandt Eleanor Shellstrop (Kristen Bell) in de hemel. Raar, want in de regel worden enkel de edelmoedigen toegelaten tot The Good Place, terwijl zij een bovengemiddelde bitch was. Eleanor probeert haar leven dus te beteren, ook al is ze eigenlijk al dood, wat een komedie oplevert met een knuffelgehalte van tien op de schaal van Monchichi en na vier seizoenen uitmondt in een finale die van het mooiste is dat we in tijden hebben gezien. (elv)

48 ‘Stranger Things’ (2016-…) 

Netflix

Stranger ThingsBeeld Netflix

Eightiesnostalgie is al jaren één van de makkelijkst in de markt te zetten producten die Hollywood te slijten heeft: denk maar aan de oneindige sliert jarentachtig-reboots (‘RoboCop’, ‘Ghostbusters’) en -hommages (‘Ready Player One’) die er van de band komen gerold. Én aan ‘Stranger Things’ natuurlijk, het immens populaire vlaggenschip van Netflix. Het verhaaltje, over een monster uit een parallel universum, is een liefdesbrief aan Stephen King, Steven Spielberg en John Carpenter, maar het zijn de onweerstaanbare kindacteurs die ervoor zorgen dat de formule na drie seizoenen nog steeds werkt. Dat, én het introdeuntje van Kyle Dixon en Michael Stein natuurlijk: doem-doem-doem-doem doem-doem-doem-doem! (vvp)

49 ‘The Deuce’ (2017-2019) 

Streamz

The DeuceBeeld web

Times Square is niet altijd één van de populairste tourist traps van New York geweest. In de jaren zeventig rukte – hihi – de seksindustrie er op, met prostituees en drugsdealers op elke hoek. David Simon brengt deze verderfelijke tijd onverbloemd in beeld, net zoals hij dat deed met Baltimore in het weergaloze ‘The Wire’. ‘Niemand krijgt een happy end,’ zo beloofde hoofdrolspeelster Maggie Gyllenhaal. ‘De reeks is daar te realistisch voor.’ Kijken tot het eind, zo benadrukte onze recensent toen hij het derde en laatste seizoen met een perfecte score naar huis stuurde. (jmi)

50 ‘The Baby Sitters Club’ (2020-...)

Netflix

THE BABY-SITTERS CLUBBeeld Kailey Schwerman/Netflix

Heerlijke verfilming van de in de jaren 90 ongemeen populaire jeugdboekenreeks van Ann M. Martin over enkele 13-jarige meisjes die samen een babysitservice opstarten. Schaamteloos warm en sentimenteel, maar ook heel realistisch en eerlijk: moeilijke thema’s als gebroken gezinnen, transgenders, pestgedrag of de eerste menstruatie komen aan bod zonder dat het ooit geforceerd lijkt. Een serie voor kinderen die noch de intelligentie van die kinderen, noch die van meekijkende volwassenen beledigt, en dus een erg zeldzaam goed. (sw)

Lees verder: de 100 beste series aller tijden (51 - 60)

Overzicht: Humo’s 100 beste series aller tijden

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234