'Dickinson' seizoen 2

Humo's Honderd

De 100 beste series aller tijden (nummer 51 tot 60)

'Dickinson' seizoen 2Beeld Apple TV

Speciaal voor wie níét uitkijkt naar de moeder aller sportzomers: de update van onze top 100 van de beste series die momenteel op Netflix en co. te bekijken zijn. De nieuwe titels in de lijst kregen een sterretje mee.

51 ‘Sharp Objects’ (2018)

Streamz

Sharp Objects Beeld HBO
Sharp ObjectsBeeld HBO

Dé mindfuck van 2018: de achtdelige HBO-minireeks ‘Sharp Objects’, van de makers van ‘Big Little Lies’ en ‘Gone Girl’. Misdaadjournaliste Camille Preaker (Amy Adams) keert terug naar haar geboortedorp (en dus ook naar haar beangstigend goed door Patricia Clarkson vertolkte neurotische moeder), om verslag uit te brengen van de moord op twee jonge meisjes. Die moordzaak blijkt al even complex en verwarrend als Camille’s eigen verleden, dat tot zelfverminking en een zwaar alcoholprobleem leidde. Blijf scherp tot helemaal op het einde, want niets is wat het lijkt in ‘Sharp Objects’. (jmi)

52 ‘Dickinson’ (2019-...)*

AppleTv+

DICKINSON – SEIZOEN 2 Beeld Humo
DICKINSON – SEIZOEN 2Beeld Humo

Kostuumdrama over het leven van de Amerikaanse dichteres Emily Dickinson (1830-1886) dat tegelijk verbluffend mooi is en erg modern aanvoelt. De personages klinken als millennials uit een hippe young adult-Netflixreeks, de soundtrack lijkt op een Spotify-lijst van uw puberdochter en de serie zit vol allerlei spitsvondige verwijzingen naar het huidige knarsende tijdsgewricht. Maar onder de vrolijke buitenkant zit ook een enstiger onderlaag, met Emily (een sterke Hailee Steinfeld) als zoekende ziel die haar weg moet vinden in de wereld, als ontluikende dichteres en als vrijgevochten deerne in een maatschappij die er vooral op gebrand is vrouwen onder de knoet te houden.

53 ‘How to Sell Drugs Online (Fast)’ (2019-...)

Netflix

'How to sell drugs online (fast)' Beeld Netflix
'How to sell drugs online (fast)'Beeld Netflix

Oppervlakkig gezien lijkt ‘How to Sell Drugs Online (Fast)’ een kopie van ‘Breaking Bad’ in pocketformaat. Een tiener, Moritz Zimmerman, begint te dealen om zich stoerder voor te doen, ontdekt dat hij talent heeft voor misdaad en vervreemdt zo van iedereen om hem heen: ze hadden het even goed ‘De Wonderjaren van Walter White’ kunnen noemen. Maar dankzij de humor en zin voor zelfrelativering – twee eigenschappen die je niet meteen associeert met Duitsers – wordt ‘How to’ veel meer dan een doorslagje. Er hangt een anarchistisch sfeertje in de reeks, waarbij elk zijsprongetje toegelaten is. Als Moritz klaagt over zijn liefdesleven, krijg je een overzicht van alle relaties van Leonardo DiCaprio, wanneer het gaat over de maximumdosis voor MDMA leest iemand een erg gedetailleerde bijsluiter voor en hoe je bitcoins omzet in cash wordt uitgelegd in dríé korte, grappige filmpjes. Tussen alle ongein door slaagt ‘How to’ er echter ook in – het kenmerk van een echt goede reeks – mensen neer te zetten met wie je meeleeft: Moritz zelf, die met drugs begon om zijn vriendin terug te winnen en haar net daardoor helemaal dreigt te verliezen; de knappe, schijnbaar onbezorgde Dan, die door zijn vader constant gekleineerd wordt; en vooral Lenny, een terminaal zieke nerd in een rolstoel die voor het eerst de liefde leert kennen. Het blijven, ondanks de stapels MDMA onder hun bed, tieners die een plek zoeken in de wereld, personages die ook niet zouden misstaan in pakweg ‘Sex Education’.

54 ‘The Good Place’ (2016-2019)

Netflix

'The Good Place' Beeld Netflix
'The Good Place'Beeld Netflix

Op papier lijkt ‘The Good Place’, een serie over leven in het hiernamaals, niet bijster enthousiasmerend, maar Michael Schur (schrijver van ‘The Office US’, ‘Parks and Recreation’ en ‘Brooklyn Nine-Nine’) is er wonderwel in geslaagd om er een gewéldige reeks van te maken. Nadat ze door enkele losgeslagen winkelkarren van het leven wordt beroofd, belandt Eleanor Shellstrop (Kristen Bell) in de hemel. Raar, want in de regel worden enkel de edelmoedigen toegelaten tot The Good Place, terwijl zij een bovengemiddelde bitch was. Eleanor probeert haar leven dus te beteren, ook al is ze eigenlijk al dood, wat een komedie oplevert met een knuffelgehalte van tien op de schaal van Monchichi en na vier seizoenen uitmondt in een finale die van het mooiste is dat we in tijden hebben gezien. (elv)

55 ‘Stranger Things’ (2016-…)

Netflix

Stranger Things Beeld Netflix
Stranger ThingsBeeld Netflix

Eightiesnostalgie is al jaren één van de makkelijkst in de markt te zetten producten die Hollywood te slijten heeft: denk maar aan de oneindige sliert jarentachtig-reboots (‘RoboCop’, ‘Ghostbusters’) en -hommages (‘Ready Player One’) die er van de band komen gerold. Én aan ‘Stranger Things’ natuurlijk, het immens populaire vlaggenschip van Netflix. Het verhaaltje, over een monster uit een parallel universum, is een liefdesbrief aan Stephen King, Steven Spielberg en John Carpenter, maar het zijn de onweerstaanbare kindacteurs die ervoor zorgen dat de formule na drie seizoenen nog steeds werkt. Dat, én het introdeuntje van Kyle Dixon en Michael Stein natuurlijk: doem-doem-doem-doem doem-doem-doem-doem! (vvp)

56 ‘The Deuce’ (2017-2019)

Streamz

The Deuce Beeld web
The DeuceBeeld web

Times Square is niet altijd één van de populairste tourist traps van New York geweest. In de jaren zeventig rukte – hihi – de seksindustrie er op, met prostituees en drugsdealers op elke hoek. David Simon brengt deze verderfelijke tijd onverbloemd in beeld, net zoals hij dat deed met Baltimore in het weergaloze ‘The Wire’. ‘Niemand krijgt een happy end,’ zo beloofde hoofdrolspeelster Maggie Gyllenhaal. ‘De reeks is daar te realistisch voor.’ Kijken tot het eind, zo benadrukte onze recensent toen hij het derde en laatste seizoen met een perfecte score naar huis stuurde. (jmi)

57 ‘Godfather of Harlem’ (2019-...)*

Disney+

GODFATHER OF HARLEM Beeld Humo
GODFATHER OF HARLEMBeeld Humo

Het beste personage dat Forest Whitaker ooit in een tv-serie heeft gespeeld, blijft de intimiderende politieagent Jon Kavanaugh in het vijfde seizoen van ‘The Shield’, maar zijn hoofdrol in het nieuwe, op ware feiten gebaseerde misdaaddrama ‘Godfather of Harlem’ komt dicht in de buurt. Whitaker is Bumpy Johnson, een New Yorkse crimineel die begin jaren 1960 vrijkomt uit de gevangenis en de macht over zijn vroegere buurt wil heroveren op de Italiaanse maffia. Spannende tv die tegelijk een goed beeld geeft van New York in de jaren 1960.

58 ‘The Baby Sitters Club’ (2020-...)

Netflix

THE BABY-SITTERS CLUB Beeld Kailey Schwerman/Netflix
THE BABY-SITTERS CLUBBeeld Kailey Schwerman/Netflix

Heerlijke verfilming van de in de jaren 90 ongemeen populaire jeugdboekenreeks van Ann M. Martin over enkele 13-jarige meisjes die samen een babysitservice opstarten. Schaamteloos warm en sentimenteel, maar ook heel realistisch en eerlijk: moeilijke thema’s als gebroken gezinnen, transgenders, pestgedrag of de eerste menstruatie komen aan bod zonder dat het ooit geforceerd lijkt. Een serie voor kinderen die noch de intelligentie van die kinderen, noch die van meekijkende volwassenen beledigt, en dus een erg zeldzaam goed. (sw)

59 ‘The Crown’ (2016-…)

Netflix

The Crown Beeld Des Willie/Netflix
The CrownBeeld Des Willie/Netflix

De eerste berichten focusten nog op het absurde kostenplaatje van deze Netflix-serie over Queen Elizabeth II, maar al snel was ‘de duurste tv-reeks aller tijden’ vooral gekend vanwege de verrukkelijke visuals, het grondige onderzoekswerk dat eraan vooraf was gegaan en de spetterende acteerprestaties van onder meer Claire Foy en vanaf seizoen 3 de geweldige Olivia Colman als de Britse koningin, Matt Smith als prins Philip en Gillian Anderson als Margaret Thatcher. ‘The Crown’ maakt de meest onbereikbare familie van het Westen ontroerend menselijk, en tegelijk - in het pakkende vierde seizoen waarin de op- en ondergang van Diana Spencer centraal staat - onthutsend onmenselijk. (jmi)

60 ‘State of the Union’ (2019)

VRTNU

State of the Union - Series (GBR-2019) - Caption: Rosamund Pike (Louise), Chris O'Dowd (Tom) Beeld VRT
State of the Union - Series (GBR-2019) - Caption: Rosamund Pike (Louise), Chris O'Dowd (Tom)Beeld VRT

BBC-reeks uit 2019 waarvoor twee grootheden uit het Britse culturele leven samenwerkten: Nick Hornby, schrijver van onder meer ‘High Fidelity’, en Stephen Frears, de regisseur van ‘The Queen’. De titel laat anders vermoeden maar ‘State of the Union’ gaat niet over politiek, maar is een scherpe, intieme blik op een huwelijk dat op springen staat. Meer bepaald dat van Tom en Louise, die samenkomen in een Engelse pub vlak bij de huwelijkstherapeut waar ze een afspraak hebben, en praten over de afgelopen vijftien jaar samen, de goede tijden samen en waar het mis is gelopen. Veel meer is het niet: twee mensen, tien afleveringen lang, telkens een dikke tien minuten. Maar in nauwelijks twee uur tijd geeft ‘State of the Union’ een grappig, ontroerend en cliché-arm beeld van hoe moeizaam een huwelijk soms kan zijn, hoe vertrouwdheid kan omslaan in verveling en mensen uit elkaar groeien. (sw)

Lees verder: de 100 beste series aller tijden (61 - 70)

Overzicht: Humo’s 100 beste series aller tijden

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234