NarcosBeeld Netflix

Humo's Honderd

De 100 beste series aller tijden (nummer 70 tot 61)

Elke week op Humo een nieuwe aflevering van deze gloednieuwe, min of meer wetenschappelijk samengestelde top 100 van de beste series die u vandaag kunt bekijken. De oudste titel dateert van ruim twintig jaar geleden, de jongste is nauwelijks een paar maanden oud. Er zit comedy, drama en animatie in de lijst. Het enige criterium was dat de reeks te vinden is op Netflix, Play of één van de andere streamingdiensten. En dat ze uw aandacht in drukke tv-tijden verdient, natuurlijk.

Bekijk hier de eerdere afleveringen

70 Narcos (2015-2017)

Netflix

‘The bad guys need to get lucky every time. The good guys just need to get lucky once.’  Steve Murphy, de Drug Enforcement Administrator die in de jaren negentig samen met Javier Peña joeg op de ongrijpbare en oppermachtige Colombiaanse drugsbaron Pablo Escobar, laat het simpel klinken aan het begin van ‘Narcos’. Maar Escobar, vertolkt door een glorieus mompelende Wagner Moura, maakt geen fouten. Het bloedstollende kat-en-muisspel dat volgt lijkt ongeloofwaardig, maar dat heb je wanneer de realiteit te absurd is om te bevatten. Een gouden tip: kijk het derde seizoen, waarin Escobar níét meer meedoet, ook uit. (jmi)

69 True Detective (2014-…)

Play

Politieseries spelen zich doorgaans af in grootsteden als New York, Los Angeles of Halle, maar niet ‘True Detective’. De baanbrekende anthologyreeks van Nic Pizzolatto gaat het liever zoeken in de barre, mystieke, met een onheilspellende gloed omgeven locaties in het Amerikaanse achterland, waar de misdaden nog vuiler zijn dan het armoedige volkje. Toegegeven: seizoen twee was een stinker, maar het eerste seizoen, met Woody Harrelson en een onnavolgbaar filosoferende Matthew McConaughey, blijft een klassieker. En zelf vonden wij seizoen drie, waarin Oscar-winnaar Mahershala Ali decennialang naar twee vermiste kinderen blijft speuren, nóg straffer. (vvp)

True DetectiveBeeld HBO

68 Community (2009-2015)

Amazon Prime Video

De sitcom die zich in 2009 tot andere sitcoms verhield zoals ‘Scream’ in 1997 tegenover de horrorfilms van zijn tijd stond. ‘Community’ is atypisch, invloedrijk, zeer zelfbewust en bovengemiddeld goed . De serie van Dan Harmon (zie ook ‘Rick & Morty’) speelt zich af in hogeschool Greendale, en zoomt in op zeven sfeervol bullshittende misfits. Met een redelijk indrukwekkende cast (Joel McHale, Gillian Jacobs, Allison Brie, Chevy Chase, Ken Jeong, Donald ‘Childish Gambino’ Glover...) en scenario’s die het weliswaar vaak ver zoeken maar daar bijna altijd mee wegkomen. Van spaghettiwesterns-met-paintballgeweren tot een verhaal met zeven verschillende tijdslijnen: de raarste afleveringen zijn doorgaans de beste. (fvd)

CommunityBeeld Amazon Prime Video

67 Hannibal (2013-2015)

Play

Kannibalisme oogde nooit fraaier dan in deze opmerkelijke psychologische thriller van producer en scenarist Bryan Fuller. Voor ‘Hannibal’ ging Fuller aan de slag met personages en plotelementen uit de Lecterthrillers ‘Red Dragon’, ‘Hannibal’ en ‘Hannibal Rising’, maar – zoals te verwachten viel van de man die zich al eerder een aparte stem in televisieland toonde met ‘Dead Like Me’ en ‘Pushing Daisies’ – hij creëerde een tv-serie die zich visueel en inhoudelijk in een volstrekt eigen universum bevindt. Eén waarin de macaberste moordscènes als kunstige tableaus worden weergegeven en met mensenvlees bereide gerechten er verontrustend smakelijk uitzien. En wie dacht dat het een slecht idee was om na Anthony Hopkins een andere acteur los te laten op de befaamde kannibaal, weet al na één scène met Mads Mikkelsen beter.

Dat Fuller deze alleen voor fijnproevers met een sterke maag bestemde reeks ooit aan een commerciële zender als NBC verkocht kreeg, blijft een half mirakel. De man heeft de voorbije jaren al een paar keer aangegeven dat hij graag ook eens ‘Silence of the Lambs’ een ‘Hannibal’-bewerking zou geven: waar wachten Netflix, HBO of Amazon nog op? (mvs)

HannibalBeeld Netflix

66 Unbreakable Kimmy Schmidt (2015-2019)

Netflix

Nadat ze vijftien jaar lang door een doemsekte werd vastgehouden in een bunker in het hol van Pluto, komt Kimmy Schmidt (Ellie Kemper in New York terecht, waar ze met vallen en opstaan een nieuw leven probeert op te bouwen. ‘Unbreakable Kimmy Schmidt’ is een vreemde, bij wijlen sombere maar altijd grappige sitcom die maatschappijkritische thema’s durft aan te boren zonder tot een weinig inspirerende comedy te vervellen. Na vier seizoenen klungelen is Kimmy Schmidt nog steeds onze favoriete klungel van het decennium. Om het met haar eigen woorden te zeggen: ‘It’s a miracle!’ (elv)

Unbreakable Kimmy SchmidtBeeld Netflix

65 Band of Brothers (2001)

Play

Nadat Steven Spielberg en Tom Hanks de landing in Normandië tot leven hadden gebracht in ‘Saving Private Ryan’, sloegen ze opnieuw de handen in elkaar om de héle opmars van de geallieerden tijdens WOII te tonen. Hun megalomane HBO-project ‘Band of Brothers’ volgt de lotgevallen van de zogenoemde Easy Company van in hun boot camp (met drilsergeant Ross Geller!) tot aan het Adelaarsnest van Hitler, in een perfecte mix tussen opgeboend Hollywooddrama en rauw realisme. Wie z’n bonkigste nonkel in snikken wil zien uitbarsten, moet op het eerstvolgende familiefeest maar even de laatste minuten opzetten. (vvp)

Band of BrothersBeeld HBO

64 The Office (US) (2005-2013)

Amazon Prime Video & Play

Op voorhand leek ‘The Office US’ een dwaas idee: waarom überhaupt proberen om de oerbritse humor van ‘The Office’ – het meesterwerk van Ricky Gervais dat voorlopig helaas nergens te streamen is –  te evenaren, laat staan te overklassen? Maar kijk: ‘The Office US’ mocht zowaar schouder aan schouder staan met het origineel. Op de chemie van het ronduit hilarische koningskoppel Steve Carell-Rainn Wilson (als de Amerikaanse David Brent Michael Scott en de knettergekke Dwight Schrute) zat na negen seizoenen en in totaal 152 afleveringen nog altijd geen sleet: faut le faire. Superfan Billie Eilish zorgde er eigenhandig voor dat ‘The Office US’ op dit moment een tweede leven leidt in Amerika. Dan mogen wij niet achterblijven. (elv)

The Office (US)Beeld Amazon Prime Video

63 Good Omens (2019)

Amazon Prime Video

‘Good Omens’, het boek van Neil Gaiman en – The Great God Om hebbe zijn ziel – Terry Pratchett, werd decennia lang onverfilmbaar geacht. Te ambitieus, te duur en vooral véél te van de pot gerukt. Maar Douglas McKinnon (‘Doctor Who’) en Gaiman zelf zijn er niet alleen in geslaagd het verhaal over de eindstrijd tussen goed en kwaad in amper zes afleveringen begrijpelijk en (voor zover dat de bedoeling was) geloofwaardig neer te zetten, maar er ook nog eens een fris, spannend, grappig en verslavend spektakel van te maken. De chemie tussen David Tennant (de demon Crowley) en Michael Sheen (vierdeklas-engel Aziraphale) knettert van het scherm. (fvd)

Good OmensBeeld Amazon Prime Video

62 Russian Doll (2019)

Netflix

Voor meerdere Emmy’s genomineerde krachttoer van Natasha Lyonne (‘Orange Is the New Black’, ‘American Pie’), die de reeks niet alleen mee schreef en regisseerde, maar ze als de kettingrokende, cynische en wisecrackende Nadia Vulvokov ook voorziet van hart en kloten. ‘Russian Doll’ volgt een 36-jarige vrouw die aan de lopende band sterft, telkens opnieuw tot leven komt in de badkamer van een vriendin en intussen haar wereld uit elkaar ziet brokkelen. Maar dit is meer dan zomaar een ‘Groundhog Day’ op crack: verwacht een clevere, verslavende, tot op heden onvolprezen cocktail van droge comedy, film noir, drama en – vooral tegen het einde – psychologische terreur. (fvd)

Russian DollBeeld Netflix

61 The End of the F***ing World (2018-2019)

Netflix

Feit: het eerste seizoen van ‘The End of the F***ing World’ behoort tot het briljantste dat Netflix ooit op het internet heeft gezet. Het begint al bij de introductie van het hoofdpersonage: ‘I’m James. I’m 17. And I’m pretty sure I’m a psychopath.’ James ontmoet Alyssa, ze lopen samen weg en – hoe dor vanbinnen James ook denkt te zijn – ver van huis wordt de zelfverklaarde psycho verliefd op je-m’en-foutist Alyssa. ‘The End of the F***ing World’ is krachtig, ontroerend, intrigerend en hilarisch, maar toch vooral erg vréémd. Jammer alleen dat er per se een tweede seizoen moest komen waarin James en Alyssa hun hele tocht nog eens dunnetjes overdoen en onderweg vooral de herinnering aan de eerste reeks bezoedelen. (elv)

The End of the F***ing WorldBeeld Netflix
Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234