Black MirrorBeeld Netflix

Humo's Honderd

De 100 beste series aller tijden (nummer 81 tot 90)

Nieuwe seizoenen, nieuwe series, met Streamz en Disney+ zelfs twee nieuwe streamingdiensten: onze top 100 uit het voorjaar met de beste series op Netflix en co. was aan een update toe. Hieronder vindt u de nieuwe lijst: bij de titels die erbij zijn gekomen staat een sterretje.

81 ‘Top Boy’ (2011-…) 

Netflix

Top BoyBeeld Netflix

Het derde seizoen van ‘Top Boy’ is alles wat een concert van Drake – de Canadese rapper die veel geld neertelde om deze Britse serie uit de vergeetput te vissen – niet is: uw kostbare tijd waard. De originele eerste twee seizoenen zijn nóg beter. ‘Top Boy’ infiltreert in een Noord-Londense sociale woonwijk die in handen is van een stel jonge zwarte dealers. De cast bestaat uit relatief onbekende acteurs, die in ‘Top Boy’ het échte Londen herkennen waarin ze ooit opgroeiden. De veelgebruikte vergelijking met ‘The Wire’ lijkt op het eerste zicht overdreven, maar snijdt op het tweede wel degelijk hout. (elv)

82 ‘The Umbrella Academy’ (2019-...)

Netflix

The Umbrella Academy S2Beeld RV

Alternatieve superheldenreeks over enkele mannen en vrouwen met bijzondere krachten die door een mysterieuze weldoener geadopteerd werden, en samen de wereld van de ondergang moeten redden. Het eerste seizoen van ‘The Umbrella Academy’ was matig, maar het tweede - waarin de helden terugreizen naar het Amerika van de jaren 1960, vlak voor de moord op John F. Kennedy - is een voltreffer. (sw)

83 ‘Jane the Virgin’ (2014-2019)

Netflix

Jane the VirginBeeld Netflix

‘Jane The Virgin’ is een vrije interpretatie van de Venezolaanse telenovela ‘Juana La Virgen’. De 23-jarige Jane Villanueva wil haar Eerste Keer opsparen voor na het huwelijk, maar blijkt zwanger nadat een gynaecoloog haar per ongeluk kunstmatig insemineerde. Omdat een complexe insteek voor de makers niet complex genoeg was: de biologische vader is een getrouwde man die kanker overleefde, en ook nog eens de eigenaar blijkt van het hotel waar Jane werkt. ‘Jane The Virgin’ is half dramedy, half satire en hoewel de reeks niet altijd even elegant op de slappe koord tussen amusant en irritant danst, weet Jane toch maar mooi vijf seizoenen lang te boeien. (elv)

84 ‘Sex Education’ (2019-…) 

Netflix

Sex EducationBeeld Netflix

Otis, de volkomen onervaren tienerzoon van twee sekstherapeuten, begint samen met zijn meer dan ervaren klasgenote Maeve een handel in relatie- en seksadvies op de Moordale Secondary School. Geile praat verkoopt, vraag maar aan Dennis Black Magic, maar de ondanks haar Amerikaanse uitstraling wel degelijk volbloed Britse comedy ‘Sex Education’ is om de juiste reden een kijkcijferkanon geworden. De dramedy van bedenkster Laurie Nunn maakt op sublieme, intelligente en hilarische wijze komaf met een taboe dat de Vlaamse huiskamers en ver daarbuiten behekst. (elv)

85 ‘Studio Tarara’ (2019) 

Streamz

Studio TararaBeeld web

Een ode aan de begindagen van de commerciële televisie in Vlaanderen, een sketchshow die zo flauw is dat het weer grappig wordt, een dramaserie over de tol van de roem en de gevolgen van foute beslissingen, een krimi rond een verdacht overlijden: ‘Studio Tarara’ is het allemaal en doet het allemaal bijna even goed. De allerbeste Vlaamse serie in jaren? Ge moogt gerust zijn. (sw)

86 ‘Stateless’ (2020) *

Netflix *

StatelessBeeld BEN KING/NETFLIX

Het migratieprobleem lijkt geen sexy onderwerp voor een tv-serie, maar de Australische reeks ‘Stateless’ kruipt sneller onder je huid dan Dries Van Langenhove ‘#omvolking’ kan tweeten. De serie, bedacht door Cate Blanchett, vertrekt vanuit het waargebeurde verhaal van Cornelia Rau, een Duits-Australische airhostess die in 2005 per vergissing tien maanden lang in een detentiecentrum voor illegale vluchtelingen zat, tot grote consternatie van de Australische publieke opinie. In zes afleveringen schetst ‘Stateless’ een hartverscheurend beeld van het leven in het fictieve vluchtelingenkamp Barton, waar Cornelia’s alter ego Sofie (Yvonne Strahovski) vastzit tussen Afghaanse families op de vlucht voor de taliban of Koerden die onder de knoet van het Iraanse regime leefden, en waar het personeel ofwel racistisch en sadistisch is, ofwel helemaal gefrustreerd door het gebrek aan duidelijke richtlijnen en ruggensteun door de politiek.

87 ‘The Boys’ (2019-…) 

Amazon Prime Video

The BoysBeeld web

Wat als de meeste superhelden geen goedbedoelende loebassen zijn, maar cynische, machtsgeile en arrogante klootzakken? Op die premisse stoelt ‘The Boys’, de comic van Garth Ennis en Darick Robertson waarin een troep gepokte en gemazelde vigilantes het recht in eigen handen neemt en ten strijde trekt tegen lul-de-behangers met superkrachten. De gelijknamige, visueel redelijk verbluffende Amazon Prime-reeks is in handen van Seth Rogen en Evan Goldberg (eerder al verantwoordelijk voor de serie ‘Preacher’, ook gebaseerd op een Ennis-verhaal) en Eric Kripke. Een anti-Marvel Universe met sterke scenario’s, een prima bijrol voor Simon Pegg en een onvergetelijke cameo van een dolfijn. (fvd)

88 ‘Sex and the City’ (1998-2004)

Streamz

Sex and the CityBeeld HBO

‘Welcome to the age of un-innocence. No one has breakfast at Tiffany’s and no one has affairs to remember,’ zo schrijft Carrie Bradshaw (Sarah Jessica Parker) in haar wekelijkse column getiteld ‘Sex and the City’. De bar-slechte vervolgfilms zouden je bijna doen vergeten hoe slim, grappig en verfrissend de gelijknamige reeks ooit was. Baanbrekend ook, met vier sterke, onafhankelijke vrouwen in de hoofdrol. Bovendien zette ‘SatC’ HBO op de kaart: Carrie en haar drie vrijgezelle vriendinnen zochten uit wat het betekende om in deze veranderde tijden een vrouw te zijn toen er van ‘The Wire’ en ‘The Sopranos’ nog geen sprake was. Of ‘SatC’ onderschat wordt? Abso-fucking-lutely. (jmi)

89 ‘Why Women Kill’ (2019-...) *

Streamz

Why Women KillBeeld CBS

Tv-maker Marc Cherry beleefde een kleine twintig jaar geleden zijn moment de gloire, toen de door hem bedachte serie ‘Desperate Housewives’ wereldwijd een kijkcijfersucces werd. Sinds het einde van die reeks, in 2012 na acht seizoenen van steeds mindere kwaliteit, had hij niets noemenswaardigs meer geproduceerd, tot hij vorig jaar zijn comeback maakte met ‘Why Women Kill’, een erg amusante en spannende soap waarin net als in ‘Desperate Housewives’ vrouwen de hoofdrol opeisen. ‘Why Women Kill’ volgt het leven van drie koppels die in drie verschillende periodes – 1963, 1984 en 2019 – in hetzelfde huis wonen. Telkens ontdekken de vrouwen dat hun man ontrouw is geweest of verliefd is op iemand anders, en dat zorgt ervoor dat er in elk van de drie verhalen op het einde van het seizoen iemand sterft. Wie, hoe en waarom, dat kom je gaandeweg te weten in deze erg goed gemaakte serie die je heel vaak op het verkeerde been zet en onderweg ook zinnige dingen te vertellen heeft over hoe de rollenpatronen door de jaren heen zijn veranderd.

90 ‘Black Mirror’ (2011-2019)

Netflix

Black MirrorBeeld Netflix

In fascinerende worst case scenario’s en harde satire grossierende serie van Charlie Brooker en Annabel Jones. Psychologische martelingen (‘White Bear’, ‘White Christmas’), ‘leven na de dood’-software (‘San Junipero’), ontspoord kapitalisme (‘Fifteen Million Merits’), politieke bestialiteiten (‘The National Anthem’) en ‘Revenge of the Nerds’-achtige fantasietjes (‘USS Callister’): elke aflevering blaast een nieuwe wereld en een andere hoogtechnologische toekomst leven in. Niet elke poging is even sterk, maar op zijn strafst is ‘Black Mirror’ geestverruimende, verslavende en schrikwekkend geloofwaardige televisie. De serie laat zich wel het best in kleine porties bekijken: wie bingewatcht, heeft achteraf een week nodig om de paranoia van zich af te schudden. (fvd)

Lees verder: de 100 beste series aller tijden (91 - 100)

Overzicht: Humo’s 100 beste series aller tijden

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234