'Atypical', 'Loki' en 'Never Have I Ever'Beeld Netflix/Marvel

humo gidststreaming

De 35 beste nieuwe series die u nu kunt streamen op Netflix, Streamz & co

Atypical - seizoen 4 (Netflix) ★★★★☆ (lees hier de recensie)

Atypical Netflix Beeld Netflix
Atypical NetflixBeeld Netflix

COMEDY Vierde en - helaas - laatste seizoen van de komische reeks over het (liefdes)leven van de autistische tiener Sam, die ditmaal voor de grootste beslissing uit zijn leven tot dusver staat: hij verlaat het ouderlijke nest om te ontdekken of hij op eigen benen kan staan. Een waardig afscheid van een hartverwarmende en ontroerende serie die humor op onverwachte plaatsen zocht en vaak ook vond.

Au delà des murs (VRTNu) ★★★1/2☆

Au delà des murs Beeld rv
Au delà des mursBeeld rv

HORROR Een vijftal jaar geleden te zien op wat toen nog Play van Telenet heette, nu via VRTNu ook te bekijken door het bredere publiek: ‘Au delà des murs’, een driedelige horrorserie waarmee Veerle Baetens haar debuut maakte op de Franse televisie - de reeks kwam in de herfst van 2016 op Arte. Baetens speelt een jongedame die een huis erft van een man die ze van haar noch pluim kent. Als ze erin gaat wonen, ontdekt ze een parallelle wereld achter de muren en moet ze samen met een soldaat uit een ander tijdperk haar weg terug proberen te vinden. Er wordt volop gekrijst en gegriezeld in ‘Au-delà des murs’ maar Baetens zet tegelijk weer op indrukwekkende wijze een door het leven getekende vrouw neer.

Elite - seizoen 4 (Netflix) ★★★☆☆ (lees hier de recensie)

Elite: Short Stories Beeld Netflix
Elite: Short StoriesBeeld Netflix

De Spaanse succesreeks nam na seizoen drie afscheid van enkele personages en laat nu nieuw bloed toe tot eliteschool Las Encinas, maar brengt in de vierde reeks voor de rest dezelfde ingrediënten als voordien: tienerdrama, mysterie en heel veel seks, in zowat elke positie en voor elke geaardheid. Goed gemaakte trash-tv.

Glad IJs (Streamz) ★★★1/2☆ (lees hier de recensie)

Koen De Bouw
Lucas Van den Eynde
'Glad IJs' Beeld rv
Koen De BouwLucas Van den Eynde'Glad IJs'Beeld rv

COMEDY Kolderiek gangsterdrama over een ijsroommagnaat (Lucas Van den Eynde) die ontvoerd wordt door enkele excentrieke misdadigers. Een mix van ‘Eigen Kweek’, ‘De Kemping’ - mensen die allergisch zijn aan het dialect uit de streek kunnen zich beter onthouden - en de films van de Coen-broers die verrassend genoeg vaker wel dan niet werkt.

Heist ★★★☆☆ (Netflix) (lees hier de recensie)

HEIST Beeld Netflix
HEISTBeeld Netflix

TRUE CRIME Zesdelige documentairereeks waarin drie verhalen over een overval of een oplichting gereconstrueerd worden. De zaken zijn erg boeiend en draaien telkens om gewone mensen die denken dat ze eindelijk een grote slag kunnen slaan maar achteraf merken dat het misdaadleven een stuk complexer is dan ze hadden verwacht. Alleen had ‘Heist’ qua uitwerking een stuk beter gekund.

In Treatment - seizoen 4 (Streamz) ★★★★☆ (lees hier de recensie)

In Treatment  S04 - SERIE (2021 VS) - Caption: Uzo Aduba (Dr. Brooke Lawrence) Beeld tmdb
In Treatment S04 - SERIE (2021 VS) - Caption: Uzo Aduba (Dr. Brooke Lawrence)Beeld tmdb

DRAMA Ruim tien jaar na het einde van seizoen drie maakt HBO’s ‘In Treatment’ een comeback. Met een nieuwe therapeut - Uzu Adeba uit ‘Orange is the New Black’ mag proberen de altijd empathische Gabriel Byrne te doen vergeten -, enkele nieuwe patiënten, onder wie een voor fraude veroordeelde ondernemer en een jongen met een bipolaire stoornis, en een nieuw team scenaristen. Afgaand op de eerste acht afleveringen, samen de eerste twee weken, is de kwaliteit echter wel op peil gebleven: tegelijk ontroerende en spannende praattelevisie .

I think you should leave - seizoen 2 (Netflix) ★★★★1/2 (lees hier de recensie)

I think you should leave Beeld rv
I think you should leaveBeeld rv

COMEDY De langverwachte terugkeer van het grappigste programma van 2019, de sketchshow die onvergetelijke personages - en populaire memes - als ‘Focus Group Man’ en de kerel in het hotdogpak opleverde. Tim Robinson en co. zorgen opnieuw voor een hoop sketches die je enkel - en dan nog met een understatement - kunt omschrijven als ‘waanzinnig absurd’, over mannen en - soms - vrouwen die van kinderachtigheid en koppigheid hun belangrijkste troeven hebben gemaakt.

It’s a sin (VRTnu) ★★★★1/2 (lees hier de recensie)

It's a sin Beeld Channel 4
It's a sinBeeld Channel 4

DRAMA Wervelende serie over een niet bepaald sexy onderwerp: de aidsepidemie in de jaren 1980. Vijf geweldige afleveringen lang volgt Russell T Davies - zie ook ‘Years and Years’ - enkele vrienden, vooral homoseksuelen, die in Londen studeren, werken, feesten en met elkaar en anderen naar bed gaan. Maar de ziekte waarvan ze in het begin denken dat het enkel een Amerikaans probleem is, slaat gaandeweg diepe bressen in hun groepje. ‘It’s a sin’ vat perfect de onwetendheid, de onverdraagzaamheid en de angst die in de jaren 1980 rond het thema aids hingen, en is tegelijk een ode aan de weerbaarheid en de kracht van degenen die er toen het hardst door werden geraakt.

Katla ★★★★☆ (lees hier de recensie)

Katla - SERIE Beeld TMDB
Katla - SERIEBeeld TMDB

DRAMA Spannende, sprookjesachtige dramaserie die zich afspeelt aan de voet van de gelijknamige vulkaan. Na een uitbarsting is de omgeving van Katla bedekt met as en de inwoners die niet gevlucht zijn, proberen het normale leven te hervatten. Maar onder de vulkaan blijken zich vreemde krachten te bevinden, die nu naar boven komen.

Loki (Disney+) ★★★★1/2 (lees hier de recensie)

Tom Hiddleston als/in 'Loki'. Beeld Disney
Tom Hiddleston als/in 'Loki'.Beeld Disney

ACTIE Nog even en er zijn meer Marvel-spin-offs dan coronavarianten - ondertussen zitten we in 2021 al aan nummer drie - maar na de matige voorgangers ‘WandaVision’ en ‘The Falcon and the Winter Soldier’ heeft Disney+ met ‘Loki’ wel voor het eerst een topper te pakken. De aartsvijand van de Avengers heeft zich afgesplitst van de centrale tijdlijn van het MCU en duikt op in de Gobiwoestijn, waar hij door de agenten van de Time Variance Authority, in de boeien wordt geslagen. Tijdreizen, actie en een heerlijke wisselwerking tussen Loki (Tom Hiddleston) en TVA-agent Moebius (Owen Wilson): dit behoort tot het beste wat Marvel tout court ooit heeft gemaakt.

Lupin (Netflix) ★★★★☆ (lees hier de recensie)

Lupin Beeld RV
LupinBeeld RV

MISDAAD Het succes begin dit jaar was geen toevalstreffer: ook in het tweede deel, dat begint in het Normandische kuststadje Etrétat en verder gaat in de catacomben onder Parijs, brengt ‘Lupin’ weer superieur entertainment vol verrassende wendingen, plannetjes die perfect in elkaar zitten en een immer charmante hoofdrolspeler Omar Sy. Grote kunst met veel diepgang is dit niet, wel oerdegelijk vakmanschap.

Mare of Easttown (Streamz) ★★★★☆ (lees hier de recensie)

streaming Beeld RV
streamingBeeld RV

MISDAAD Misdaaddrama van HBO over een klein dorpje nabij Philadelphia dat opgeschrikt wordt door enkele verdwijningen en een moord. Kate Winslet steelt - uiteraard - de show als rechercheur Mare Sheehan, die tussen het speuren naar de daders door ook haar eigen, erg woelige privéleven op orde moet proberen te krijgen. Met thema’s als zelfmoord, drugsverslaving, armoede en prostitutie is donker nog een understatement voor deze miniserie , die wel beter uit de voeten komt als psychologisch drama dan als misdaadreeks.

Master of None - seizoen 3 (Netflix) ★★★1/2☆ (lees hier de recensie)

streaming Beeld RV
streamingBeeld RV

DRAMEDY Aziz Ansari, bedenker van ‘Master of None’, blijft op de achtergrond en geeft in het derde seizoen de fakkel als hoofdrolspeler door aan Lena Waithe, voor zes afleveringen die helemaal rond het huwelijk van haar personage Denis en haar echtgenote Alicia draaien. Een prachtige ontleding van het liefdesleven van een normaal echtpaar met als hoogtepunt de vierde aflevering over de IVF-behandeling van Alicia.

Mythic Quest - seizoen 2 (AppleTV+) ★★★★☆

Mythic Quest Beeld rv
Mythic QuestBeeld rv

COMEDY Apple heeft een goed ontwikkeld gevoel voor humor. Dat blijkt uit de prijzen voor de iPhones en het feit dat de streamingafdeling van het bedrijf twee uitstekende comedy’s in de aanbieding heeft: ‘Ted Lasso’ en ‘Mythic Quest’, een sitcom van de makers van ‘It’s Allways Sunny in Philadelphia’ die zich afspeelt op de werkvloer van een gameontwikkelaar. Grappig, scherp en ontroerend: de perfecte reeks om mee te starten als u niet nog eens ‘The Office’ wilt herbekijken.

Never Have I Ever - seizoen 2 (Netflix) ★★★★1/2 (lees hier de recensie)

Never Have I Ever Beeld rv
Never Have I EverBeeld rv

COMEDY In het eerste seizoen van tienercomedyserie ‘Never Have I Ever’ wou Devi van haar status als ‘Unfuckable Nerd’ afraken, en daar is ze met vlag en wimpel in geslaagd. Bij de start van de nieuwe reeks zit ze namelijk met een luxeprobleem: zowel Ben als Paxton beschouwen zich nu als haar vriendje en aangezien ze binnen afzienbare tijd samen met haar moeder terug naar India moet, krijgt Devi het niet over haar hart om een van de twee af te wijzen. Het warm water vindt ‘Never Have I Ever’ ook in seizoen twee niet opnieuw uit, maar de reeks blijft zo goed geschreven en zo grappig dat dat geen bezwaar vormt. Plus: John McEnroe!

On becoming a God in Central Florida (Netflix) ★★★1/2☆

On becoming a God in Central Florida Beeld rv
On becoming a God in Central FloridaBeeld rv

COMEDY Nadat haar man opgegeten werd door een alligator ontdekt Krystal Stubbs dat al hun spaarcenten op zijn gegaan aan Founders American Merchandise, een piramidespel dat velen rijkdom belooft maar vooral de enkelingen aan de top ten goede komt. Stubbs neemt daarop het lidmaatschap van haar man over, niet om geld te verdienen maar om FAM ten gronde te richten. Sterke zwarte komedie over hebzucht en ongelijkheid met een geweldige Kirsten Dunst in de hoofdrol, die helaas vanwege Covid-19 na één seizoen is stopgezet.

Physical (AppleTV+) ★★★1/2☆

'Physical' met Rose Byrne Beeld Apple TV+
'Physical' met Rose ByrneBeeld Apple TV+

COMEDY De wereldhit van Olivia Newton-John is niet te horen, maar hij zal wel erg veel door uw hoofd spoken tijdens deze komische reeks over een vrouw die begin jaren 80 via aerobics haar zelfhaat aanpakt en haar onafhankelijkheid herwint. Met een glansrol voor Rose Byrne en de voice-over waarin ze iedereen, inclusief haarzelf, met de grond gelijk maakt.

Raised by wolves (Streamz) ★★★1/2☆

Raised By Wolves Beeld rv
Raised By WolvesBeeld rv

SCIENCEFICTION Fans van filosofische sciencefiction die nog altijd heimwee hebben naar de hoogdagen van ‘Battlestar Galactica’ kunnen met een gerust gemoed richting ‘Raised by Wolves’ afzakken. In deze mede door Ridley Scott geproduceerde reeks moeten twee androïden - ‘Vader’ en ‘Moeder’ - na een verwoestende oorlog op aarde op een verre planeet de menselijke beschaving verder zetten. Maar de religieuze conflicten van vroeger steken al snel de kop weer op.

Rick & Morty - seizoen 5 (Netflix) ★★★★☆

Rick and Morty Beeld rv
Rick and MortyBeeld rv

De animatieserie ‘Rick & Morty’ komt a rato van één aflevering per week op Netflix, maar alleen al op basis van de opener verdient het nieuwe vijfde seizoen een plek in deze lijst. ‘Mort Dinner Rick Andre’ is namelijk een waanzinnig grappige episode, waarin we kennis maken met Ricks aartsvijand, de zeegod Mr. Nimbus, en Morty tijdens een eerste date met zijn vriendinnetje het tijd-ruimte-continuüm verstoort op zoek naar een fles wijn. En dat allemaal in twintig minuten. Ook de volgende afleveringen houden het tempo strak en het niveau van absurditeit hoog.

Search Party - seizoen 1-2 (Streamz) ★★★★☆

Search Party Beeld Streamz
Search PartyBeeld Streamz

COMEDY Een al wat oudere reeks - het eerste seizoen dateert van 2016 - dat pas nu voor het eerst de oversteek vanuit de Verenigde Staten kan maken. Geen dag te laat ook, want ‘Search Party’ is een heerlijke, niet voor één gat te vangen mix van donkere komedie, thriller en satire, over enkele New Yorkse hipsters die op zoek moeten gaan naar een verdwenen kennis. In de VS ondertussen al vier bejubelde seizoenen ver, op Streamz zijn meteen de eerste twee te zien, het derde seizoen volgt eind augustus.

Somos ★★★★☆ (Netflix) (lees hier de recensie)

Somos Beeld Netflix
SomosBeeld Netflix

DRAMA Indrukwekkend eerbetoon aan de inwoners van Allende, een klein Mexicaans dorpje aan de grens met de Verenigde Staten dat begin 2011 door een lokaal drugskartel van de kaart werd geveegd tijdens een wraakactie tegen enkele overlopers. Niet zo meeslepend als ‘Narcos’ maar wel een welgekomen aanvulling bij die reeks, die laat zien wie de onschuldige slachtoffers van de ‘war on drugs’ zijn.

Sophie: A murder in West Cork (Netflix) ★★★☆☆ (lees hier de recensie)

Sophie: A Murder in West Cork Beeld Netflix
Sophie: A Murder in West CorkBeeld Netflix

TRUE CRIME Eind 1996, vlak voor kerstmis, werd de 39-jarige Parisiènne Sophie Toscan du Plantier brutaal doodgeslagen nabij haar vakantiehuis in een uithoek van Ierland. De misdaad was een schok voor West Cork, waar nooit iets gebeurde, laat staan een moord, en voor Frankrijk, waar Sophie een graag gezien lid van de culturele elite was. ‘A Murder in West Cork’ doet het verhaal van de moord en het onderzoek en probeert aan de hand van gesprekken met haar familie ook te tonen wie Sophie Toscan du Plantier was, al blijft de true crime-reeks vooral overeind dankzij de uitgebreide getuigenis van de belangrijkste verdachte in de zaak: de intrigerende freelancejournalist Ian Bailey.

Staged ★★★1/2☆ (VRTNu)

Staged Beeld rv
StagedBeeld rv

COMEDY Erg fijne, schijnbaar geïmproviseerde serie voor de liefhebbers van de betere Britse humor. Michael Sheen (‘The Queen’, ‘Frost/Nixon’) en David Tennant (‘Doctor Who’, ‘Broadchurch’) spelen fictieve versies van zichzelf als twee acteurs die tijdens de lockdown vanuit hun huis - hun echte huis dus - via Zoom een theatervoorstelling moeten instuderen maar al snel hun kleine en grote ergernissen de vrije loop laten.

Sweet Tooth (Netflix) ★★★☆☆ (lees hier de recensie)

SWEET TOOTH  Beeld KIRSTY GRIFFIN/NETFLIX
SWEET TOOTHBeeld KIRSTY GRIFFIN/NETFLIX

DRAMA Gus, een tienjarig jongetje met een gewei, gevoelige hertenoren en een gezonde eetlust, vluchtte na de uitbraak van een mysterieus virus samen met zijn vader de wildernis in. Als zijn ‘pubba’ sterft, moet hij zijn veilige schuilplaats verlaten en op zoek gaan naar zijn onbekende mama. De reis is niet zonder gevaren, want de wereld verkeert in totale chaos en er wordt jacht gemaakt op hybride kinderen zoals Gus, maar gelukkig ontmoet het hertenkind een goedmoedige metgezel die hem op zijn tocht begeleidt. Hartverwarmend, magisch-realistisch drama dat vooral een iets jonger publiek aan zal spreken.

The Americans (Disney+) ★★★★1/2

The Americans Beeld rv
The AmericansBeeld rv

DRAMA Geen nieuwe reeks maar wel een van de grote meesterwerken uit de afgelopen tien jaar - tevens het nummer 26 in onze top 100 van beste series ooit. Twee agenten van de Russische geheime dienst KGB leiden in de jaren 80 een dubbelleven als een gelukkig getrouwd koppel in de Verenigde Staten, wat tegelijk een spannende thriller over het jarenlange kat-en-muisspel tussen de VS en de Sovjet-Unie oplevert, als een historische reeks waarin de jaren 80 tot in de details worden gereconstrueerd en een psychologisch drama over hoe de stress van het leven als spion een huwelijk onder druk zet. Zes seizoenen lang, alle zes geweldig.

The Crime of the Century (Streamz) ★★★★1/2 (lees hier de recensie)

THE CRIME OF
THE CENTURY Beeld RV
THE CRIME OFTHE CENTURYBeeld RV

TRUE CRIME Tweedelige documentaire waarin de makers met de hulp van klokkenluiders en gelekte documenten haarfijn tonen hoe grote farmaceutische bedrijven in de Verenigde Staten willens en wetens zware, verslavende pijnstillers als OxyContin op de markt brachten en zich niets aantrokken van de duizenden gewone Amerikanen die daarna stierven aan een overdosis. Een wraakroepende, heftige en bijna vier uur durende brok onderzoeksjournalistiek.

The Flight Attendant (Streamz) ★★★★☆ (lees hier de recensie)

The Flight Attendant Beeld RV
The Flight AttendantBeeld RV

DRAMA Komische thrillerreeks over een airhostess (een erg sterke Kaley Cuoco, bekend van ‘The Big Bang Theory’) met een drankprobleem die na een wilde nacht wakker wordt in een hotelkamer in Bangkok. Naast haar: het lijk van een man die op haar laatste vlucht zat, met zijn keel doorgesneden. Omdat ze geen idee heeft wat er is gebeurd, ruimt ze in paniek alles op en vliegt ze zoals gepland richting New York, maar wanneer het FBI de hele zaak op het spoor komt, moet ze zelf op zoek naar de moordenaar.

The Investigation (MyLum.tv & VRTNu) ★★★★½ (lees hier de recensie)

The Investigation Beeld HBO
The InvestigationBeeld HBO

DRAMA Na ‘The Killing’, ‘The Bridge’, ‘Trapped’ en zoveel andere titels moet je van goeden huize zijn om nog met een Scandinavische krimi te komen die kan verrassen. Maar Tobias Lindholm is natuurlijk wel bedenker van ‘Borgen’ en schreef films als ‘A Hijacking’ en ‘The Hunt’. In ‘The Investigation’ reconstrueert Lindholm het onderzoek in de zogenaamde duikbootmoord op de Zweedse journaliste Kim Wall in 2017, dat geleid werd door Jens Møller, hoofd van de dienst moordzaken van Kopenhagen. Sereen, geheel vrij van sensatie maar uiterst meeslepend.

The Underground Railroad (Amazon Prime Video) ★★★★★ (lees hier de recensie)

The Underground Railroad Beeld Amazon Prime
The Underground RailroadBeeld Amazon Prime

DRAMA Barry Jenkins’ verfilming van Colson Whiteheads bekroonde roman is het absolute meesterwerk dat je mocht verwachten: de odyssee van slavin Cora door het Zuiden van Amerika op zoek naar een beter leven, of op zijn minst een vorm van menswaardig bestaan, biedt het raamwerk voor een magisch-realistische serie waarin Jenkins de horror van de slavernij vat in beelden die op je netvlies gebrand worden maar waarin ook altijd een glimpje hoop doorschijnt. Indrukwekkend en overrompelend: beter zult u dit jaar wellicht niet meer zien.

The White Lotus - seizoen 1 (Streamz) ★★★★☆

THE WHITE LOTUS Beeld RV
THE WHITE LOTUSBeeld RV

COMEDY Mike White is de bedenker en schrijver van ‘Enlightened’, een klein meesterwerk van HBO met Laura Dern in de hoofdrol en een van de meest crimineel ondergewaardeerde series van de afgelopen jaren. Hopelijk is zijn nieuwste reeks ‘The White Lotus’ een beter lot beschoren. De titel verwijst naar een luxehotel op Hawaï waar enkele rijke Amerikaanse toeristen komen verpozen en elkaar en het personeel op de zenuwen werken. Voor de sympathieke personages hoef je niet te kijken, wel voor de scherpe satire op de wereldvreemdheid van de elite en de ongelijkheid in de samenleving.

Vincenzo (Netflix) ★★★★☆ (lees hier de recensie)

Vincenzo Beeld Netflix
VincenzoBeeld Netflix

DRAMA Voor als u het, in alle betekenissen van het woord, liever eens wat exotischer hebt, is er dit drama uit Zuid-Korea over een jonge maffioso die een lading goudstaven die in een kelder verstopt ligt probeert te recupereren. ‘Vincenzo’ behoort niet echt tot een duidelijk genre, de hoofdrolspelers lopen het ene moment geweldig te overacteren en doen het volgende bloedserieus en op de soundtrack staat Italiaanse volksmuziek broederlijk naast speedmetal en opera. Het zal niet iedereens smaak zijn maar wie met een open geest en enig doorzettingsvermogen aan ‘Vincenzo’ begint, is vertrokken voor een bijzondere én lange trip.

Young Royals - seizoen 1 (Netflix) ★★★☆☆ (lees hier de recensie)

Young Royals Beeld Netflix
Young RoyalsBeeld Netflix

DRAMA De jonge prins Wilhelm wordt door zijn ouders naar een streng internaat gestuurd om hem wat discipline bij te brengen. Hij leert er echter vooral de herenliefde kennen, waardoor de troonopvolging in het gedrang komt. Sobere en ingetogen Zweedse dramareeks die mooi de emotionele tweestrijd van Wilhelm weet te vatten, maar in sommige verhaallijnen wat te makkelijk terugvalt op clichés om helemaal te overtuigen.