De Bende van Jan de LichteBeeld Streamz

Televisie★★½☆☆

‘De bende van Jan De Lichte’, het paradepaardje van Streamz, heeft helaas nogal een slap scenario

In Aalst liggen de straten vol modder en afval, het volk is dronken en luidruchtig en het hebzuchtige stadsbestuur zoekt vooral naar manieren om de laatste centen uit hun zakken te slaan. Gewoon de slotavond van Aalst Carnaval, zou je denken, maar we schrijven 1747, het jaar waarin de bende van Jan De Lichte geboren wordt.

Bijna 275 jaar later kunnen we eindelijk kennis maken met ‘De Bende van Jan De Lichte’, de tv-serie over de ‘Vlaamse Robin Hood’ die gebaseerd is op de gelijknamige historische roman van Louis Paul Boon. Het kostuumdrama is in de winter van 2016 opgenomen, werd ooit al eens aangekondigd als een nieuwe, prestigieuze reeks op VTM maar bleef uiteindelijk op de schappen liggen tot de ‘Vlaamse Netflix’ uit de startblokken kon schieten. Voor Streamz moet de serie worden wat ‘House of Cards’ ooit voor Netflix was: de titel die de streamingdienst op de kaart kan zetten en mensen ervan overtuigt dat een abonnement zijn geld waard is. Zeggen dat de komst van ‘De Bende van Jan De Lichte’ langverwacht is, is met andere woorden een understatement van het niveau ‘Sexting met iemand die je niet kent, kan enige risico’s met zich meebrengen’.

De Bende van Jan de LichteBeeld Streamz

Uit de eerste drie afleveringen die op voorhand te bekijken waren, blijkt alvast dat de reeks een flinke stuiver heeft mogen kosten: de manier waarop het Aalst van drie eeuwen geleden tot leven wordt gebracht, is bij momenten indrukwekkend, net als de hoeveelheid bekende namen in de cast: van de Vlaamse acteursgilde lijken enkel Koen De Bouw en Jan Decleir te ontbreken. Ook al moeten sommige acteurs een belachelijke pruik dragen en heb je daardoor af en toe het gevoel dat je naar een sketch uit ‘Wat als?’ zit te kijken, de meeste hoofdrolspelers kwijten zich redelijk goed van hun taak. Matteo Simoni is, als je zijn Limburgse accent even buiten beschouwing laat, geloofwaardig als de oorlogsveteraan met een duister verleden die de bannelingen in de bossen rond Aalst rond zich verzamelt, en Dirk Roofthooft speelt met genoegen zijn beste booswicht sinds ‘de Kloot’ uit ‘Clan’: burgemeester Jean-Joseph Coffijn, die zijn onderdanen tot de laatste centiem wil uitpersen en op zijn kasteel jachtpartijen organiseert waar de genodigden op weesmeisjes mogen jagen - en niet om hen bij de vangst een drankje aan te bieden.

Tot zover het goede nieuws, want het probleem is dat iedereen het beste probeert te maken van  een nogal matig en slap scenario. De dialogen zitten de acteurs vaak even ongemakkelijk als hun kostuum en soms krijg je de indruk dat de schrijvers vooraf niet helemaal hadden beslist wat voor taaltje ze zouden gebruiken: in een van de eerste scènes gaat het over ‘gespuis’ dat van alles ‘op zijn kerfstok’ heeft en waarvan het ‘kindergebroed’ moet toekijken hoe ze gegeseld worden, als om de kijker die aan de pruiken en de decors niet genoeg had er nog eens op te wijzen dat alles zich wel degelijk in het verleden afspeelt. Daarna verdwijnen de archaïsche woorden grotendeels en hanteren de personages een redelijk modern Nederlands met hier en daar een oubollige uitdrukking ertussen gegooid. Dat kan vreemd overkomen: dat de nieuwe baljuw Jean-Philippe Baru (Tom Van Dyck) in 1747 van een ondergeschikte te horen zou hebben gekregen dat ze zijn voorganger ‘na acht dagen op de pot hebben gevonden’, lijkt toch een beetje van diezelfde pot gerukt.

De reeks gaat ook erg traag van start: pas op het einde van aflevering drie maakt Jan de Lichte aanstalten om te beginnen met zijn bende. Dat gezapige tempo hoeft geen bezwaar te zijn - sommige van de beste series van de afgelopen jaren zijn langzaam - maar dan moet je de kijker wel mee kunnen zuigen in het verhaal. En daar slaagt ‘De Bende van Jan De Lichte’ niet echt in. Er zit weinig spanning in de afleveringen, veel personages komen nauwelijks uit de verf en sommige scènes en plotwendingen lijken bedoeld om de tijd vol te maken: het moment waarop Jan en zijn kompaan Tincke (Stef Aerts) discussiëren over Jans droom om naar Amerika te verdwijnen bijvoorbeeld, of hoe de twee vrienden door de gokverslaving van Tincke heel even tegenover elkaar komen te staan. Het is meer dan een stap te ver om daarom te zeggen dat ‘De Bende van Jan De Lichte' slecht is, alleen blijft ze te weinig aan je ribben kleven om je echt nieuwsgierig te maken naar het vervolg. 

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234