THE OFFICE US Beeld rv
THE OFFICE USBeeld rv

kijktip'The Office US'

De beste baas ter wereld komt naar Netflix: ‘Wereldvreemd en zelfvoldaan, maar wel een goed mens’

Enkele weken na ‘Seinfeld’ duikt er nog een onverwoestbare Amerikaanse sitcom op in de bibliotheek van Netflix: ‘The Office US’, de Amerikaanse remake van de bejubelde BBC-serie van Ricky Gervais.

Net als ‘Friends’ en ‘Seinfeld’ was ‘The Office US’ – dat negen seizoenen liep op de Amerikaanse tv, van 2005 tot 2013 – de afgelopen jaren weer erg hip bij een jonger publiek: onder meer Billie Eilish outte zich als fan en het aantal memes rond de reeks is nauwelijks te tellen. De serie is dan ook erg gewild: in de VS moest Netflix de rechten ondertussen alweer afstaan aan de nieuwe streamingdienst Peacock, bij ons maakt ‘The Office US’ – dat totnogtoe op Streamz zat – net zijn intrede. De ideale gelegenheid om (opnieuw) kennis te maken met Pam en Jim, ‘assistent-manager’ Dwight Schrute en natuurlijk Michael Scott, de zelfverklaarde beste baas ter wereld, memorabel neergezet door Steve Carell.

– Klopt het dat jij het Britse origineel niet had bekeken toen je auditie ging doen?

STEVE CARELL «Sterker nog: ik heb die serie nog altijd niet gezien. Toen ik auditie moest doen, was ik een beetje bevreesd. Mijn goeie vriend Paul Rudd (acteur uit onder meer ‘Ant-Man’ en ‘This Is 40’, red.) had me verteld hoe briljant het Britse origineel was en wat voor een geweldige rol Ricky Gervais speelde. Daardoor dacht ik: misschien kan ik het toch maar beter niet bekijken (lacht). En sindsdien is het er eigenlijk nooit meer van gekomen.»

– Behalve in het eerste seizoen, waar jullie nog dicht bij de Britse versie blijven, is Michael Scott ook een ander personage dan David Brent: warmer en minder cynisch.

CARELL «In de Verenigde Staten blijf je op televisie zolang de kijkcijfers goed zijn. Op de Britse televisie hebben ze sowieso een traditie van korte reeksen, waardoor Ricky Gervais van David Brent dus makkelijker zo’n vreselijke mens kon maken. Wij moesten daarmee oppassen: bij een tv-serie nodigen mensen de hoofdpersonages uit in hun woonkamer, en als je een reeks hebt die rond een absolute rotzak draait, gaan ze sneller afhaken. Maar het is ook één van de redenen dat ‘The Office US’ nu opnieuw of nog steeds druk bekeken wordt, denk ik. Er is de laatste jaren een tendens om series te maken rond sympathieke personages – kijk maar naar het succes van ‘Ted Lasso’ – en Michael Scott past daarin. Hij heeft natuurlijk grote tekortkomingen, en hij is wereldvreemd en zelfvoldaan, maar diep vanbinnen is hij een goed mens, iemand die geeft om zijn personeel.»

– Voor Netflix de rechten moest afstaan, was ‘The Office US’ in de Verenigde Staten de meest bekeken titel, voor ‘Stranger Things’ en andere blockbusterseries. Heb je dat gemerkt?

CARELL «Uiteraard, je kon er de afgelopen jaren moeilijk naast kijken hoe vaak een zinnetje als ‘That’s what she said’ (één van Scotts favoriete grappen, red.) opdook op sociale media. Het probleem is vooral dat al die fans onnoemelijk veel meer van de serie afweten dan ikzelf. De opnames liggen al vijftien jaar achter mij en ik heb sindsdien nauwelijks iets van de reeks gezien: als we met enkele acteurs samenkomen, bekijken we soms een paar afleveringen, maar daar houdt het op. Fans die vragen stellen over de personages of de scenario’s moet ik dan ook altijd teleurstellen. Ik wilde dat ik er meer van had onthouden.»

– That’s what she said!

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234