tv-tips'De inspecteur'

‘De inspecteur’ gaat wraakwinkelen: ‘Ik had het gevoel dat ik het verdiend had’

Tenzij u op dat uur van de dag gezellig aan het shoppen bent, kunt u zaterdagmiddag luisteren naar een drie uur durende special van ‘De inspecteur’, het wereldberoemde consumentenmagazine van Radio 2, over shoppen na de lockdown.

SVEN PICHAL (presentator) «Onze luisteraars weten ons altijd wel te vinden met allerhande consumentenproblemen, maar de afgelopen weken werden we er echt onder bedolven. Het ging van klachten over begrafenisondernemers die rouwende families op het hart drukten toch zeker voor de duurste doodskist te kiezen - ‘want ze moet veilig zijn voor onze medewerkers’ - tot klachten over een in de gegeven omstandigheden nogal ongepaste promotiemail van Jupiler: twee bakken bier plus eentje gratis, ‘om de BBQ in gang te steken’. Jupiler heeft die campagne meteen stopgezet. Hondenkapsalons, daar kwamen ook veel vragen over binnen - tot aan de coronacrisis had ik nooit beseft hoe, euh, levensbelangrijk die blijkbaar zijn - en we hebben ook enkele mails ontvangen van luisteraars die zeiden dat ze naar de Infolijn hadden gebeld met een vraag over corona, en te horen hadden gekregen dat ze maar eens bij ‘De inspecteur’ te rade moesten gaan.

»Zodoende hebben we besloten om een eenmalige speciale uitzending te brengen rond winkelen na de lockdown. We trekken de lijn van de voorbije weken door, waarin we ook oog hebben gehad voor de moeilijke situatie van de handelaars. We hebben, om een willekeurig voorbeeld te geven, niet enkel aandacht voor het gezin dat zijn reis in het water zag vallen en het voorschot van 1.000 euro niet meteen terugbetaald krijgt, maar ook voor de reisorganisaties die op dit moment in slechte papieren zitten. Ik heb onlangs eens vanop de redactie gebeld naar één van de grote touroperators: die mensen zaten bijna te huilen aan de telefoon.»

HUMO Ben jij zelf al gaan winkelen sinds de versoepeling?

PICHAL «Ja, meteen al op de maandag waarop alles weer openging. Ik was benieuwd hoe het er overal aan toeging, en ik ben bij verschillende winkels langsgegaan op de A12, onder meer bij IKEA en Action. Het viel allemaal goed mee, maar aan de carwash stond er wel een gigantische file. O nee, dacht ik, dit loopt fout! Bleek dat je die maandag niet moest betalen.

»Ik heb me trouwens ook al bezondigd aan het zogeheten ‘wraakwinkelen’. Toen ik het woord voor het eerst hoorde, dacht ik: wat voor zever is me dat? Maar onlangs was ik langs de boetiekjes van de Antwerpse binnenstad aan het wandelen en kwam ik voorbij Castart, een tof kledingwinkeltje dat ik nooit eerder had gezien. Ik heb er een truitje en een T-shirtje gekocht dat ik normaal gezien veel te duur zou hebben gevonden. Maar ik had het gevoel dat ik het verdiend had, en ik dacht ook: ik steun er die ondernemers mee. Wie weet doe ik het wel aan op de dag van de uitzending: dan hebben de kijkers van de livestream er ook nog wat aan.»

De inspecteur
Radio 2, zaterdag 30 mei, 13.00

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234