'De Mol'Beeld VIER

De Mol

‘De Mol: aflevering 5': Wat deed Dorien ineens allemaal?

Duizenden euro’s bleven deze aflevering uit de groepspot: ofwel werd er érg gretig gemold, ofwel zijn Bart en Dorien nog eens uitgebreid gaan eten.

Eén ding staat vast: kandidaten spotten die totaal niet verdacht zijn in het huidige seizoen van ‘De mol’ is zoals naar verleiders zoeken die zich vanuit een maatschappelijke voorbeeldfunctie hebben ingeschreven voor ‘Temptation Island’. Om maar te zeggen dat zelfs mijn enige non-verdachte, Dorien, zich in de laatste rechte lijn naar de finale - nog drie afleveringen! - uitgebreid in de kijker speelde.

Bij de paparazzo-proef stond Dorien opzichtig recht wanneer ze vooral niet gezien mocht worden; ze wilde focussen op het familielid (weinig geld waard, bijna onmogelijk te herkennen) in plaats van op de BV; en ze kwam zelfs aldoor te laat met haar Kodak. Ook Bart en Alina slaagden niet in een behoorlijke foto: misschien hadden ze in de smiezen dat de BV in kwestie Willy Sommers heette, en dat er onherroepelijk een renditie van ‘Laat de zon in je hart’ van zou komen. Willy had evenwel gelijk over dat zonnetje, want mét hem kwam het langverwachte familiebezoek.

Terwijl Alina in de daaropvolgende autoproef werd teruggekatapulteerd naar ‘r eerste rijlessen aan de zijde van moederlief - in een ‘Tikske! Tikske!’-remix schuilt een geheide internethit - en Jolien vlotjes groot kapitaal binnenhaalde, bleef Dorien vooral roerloos op de parking staan. Al was het vooral Jori, de vriendin van Salim, die zich verdacht maakte door ‘links’ en ‘rechts’ te vervangen door het véél minder verwarrende ‘uwe kant’ en ‘mijne kant’, en Salim pardoes tegen een koffer te laten rijden: 25 euro kwijt of - in handen van Bart en Dorien - twee grote schotels moussaka. Nee, terwijl Christian zijn best deed om zo vaag en incorrect mogelijke instructies richting Alina te seinen - als Willy nog voorhanden was, dan had hij kunnen helpen met een streepje ‘Je brengt me van de wijs’ - vond Dorien het vooral best om vlak vóór een lucratief poortje rechtsomkeer te maken en - binnen de tijdslimiet, dat wel - zonder geld de taxizone op te tuffen.

Wat liep er daarna allemaal mis op de landingsstrook? Vooreerst zag mijn kennersoog met terugwerkende kracht dat Salim wellicht níét de mol was, en dat hij dus aan de voorgestelde 70 kilometer per uur over de startlijn zal zijn gereden. Alina slaagde daar, ondanks verwoede aanmoedigingen vanop de achterbank, niet in. Jolien nog veel minder, omdat zij haar versnellingspook vergat in neutraal te zetten. Dit was gemakkelijk te mollen: gewoon in het midden blijven rijden en de foute snelheid aanhouden - voor deze proef hadden ze de mol zomaar willekeurig van de E19 kunnen plukken.

Het vuurwerk moest nog komen. Na een summier afscheid en een alarmerend korte vragenlijst kreeg één kandidaat bij de eliminatie een rood scherm, maar ook de unieke kans om zijn of haar hachje te redden. Dat lukte. Waardoor, opnieuw volgens mijn kennersoog, Bart, Christian of Jolien opeens héél veel kans maken om binnenkort in de finale te staan. Salim iets minder.

Wat moeten we hier nu verder uit opmaken? Zag ik een zekere vertwijfeling bij Bart? Hield hij zich tijdens de discussie niet onkarakteristiek stil? Was Jolien - als een wilde rivier na een woest onweer - niet nóg feller dan normaal? En nam Christian het gesprek in handen om de aandacht van zichzelf af te leiden? Zijn we er eigenlijk zéker van dat er maar één mol is? De wereld is verworden tot een sciencefictionfilm, dus waarom zou ‘De mol’ dan geen Agatha Christie-verhaal of Christopher Nolan-mindfuck kunnen zijn? Waar houdt de echte saboteur, die de mensen rondom zich meedogenloos blijft tegenwerken, zich schuil?

Tot er bewijzen van het tegendeel opduiken, weet ik het zeker: Tati van ‘Blind getrouwd’ is de mol!

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234