e-commerce afvalBeeld VPRO

TV-tip'Tegenlicht'

De mop van de webshop: ‘Geretourneerde T-shirts worden vernietigd’

Het is zo'n vraag die iedereen weleens overvalt wanneer men op het punt staat om vijf van de zes bij een webshop bestelde hemden kosteloos terug naar afzender te sturen: 'Wat gebeurt er nu met die vijf hemden?' Waar u en wij vervolgens achteloos de schouders ophalen - who cares? - besloot de Nederlandse Fleur Amesz het uit te zoeken voor haar reportage 'Op volle retouren'.

FLEUR AMESZ «Ik woon naast een recyclageterreintje, dus ik zie met eigen ogen hoe de containers daar sinds corona iedere avond uitpuilen van de kartonnen dozen met leuzen als 'Hier is je pakketje!' of 'Tadaaa!' erop. E-commerce is het laatste half jaar alleen maar groter geworden, en dus is ook het aantal retourzendingen enorm gestegen. Het leek me de hoogste tijd om eens uit te zoeken wat er gebeurt met al die afgedankte jurkjes, frietketels en stofzuigers.»

HUMO En?

AMESZ «Het hangt ervan af hoe je er als klant mee bent omgegaan. Heb je een jurkje één keer gepast en daarna weer netjes opgevouwen, dan is de kans groot dat het herverpakt wordt om opnieuw in de schappen te leggen. Maar er zijn ook mensen die zo'n jurkje toch een keer dragen, of zelfs meerdere keren, en met een vlek erop terugsturen. Dan wordt het in het beste geval naar een outletwinkel of een goed doel gestuurd, en in het slechtste vernietigd in een verbrandingsoven of een shredder - je hebt daar gespecialiseerde bedrijven voor. Goedkope producten, een T-shirt van 12 euro bijvoorbeeld, worden zelfs meestal vernietigd: het loont eenvoudigweg niet om ze te gaan inspecteren en te herverpakken.»

HUMO En wat met die frietketels en stofzuigers?

AMESZ «Een deuk in de doos volstaat al om ze via opkopers te verschepen naar landen als Jordanië, Irak of Libië - veelal ex-oorlogsgebieden. Nu snap ik op zich heel goed dat Libanezen blij zijn met een degelijke stofzuiger voor een goeie prijs, maar tegelijk vind ik het toch maar wrang dat in wezen perfecte artikelen daar gedumpt worden. En dan zwijg ik nog over de impact op het milieu: zo'n product wordt in China geproduceerd, wordt helemaal naar een magazijn in Nederland getransporteerd, vertrekt daarna naar de klant, belandt na een week terug in het magazijn, en wordt uiteindelijk als afdankertje naar Libië verscheept.»

HUMO Doe je 't zelf nog, producten retourneren?

AMESZ «Sinds deze reportage ben ik ermee gestopt. Niet dat ik mensen wil veroordelen die een hemd terugsturen omdat het niet past. Waar ik wel een probleem mee heb, is het gemak waarmee we vier dezelfde hemden in vier maten bestellen, om er vervolgens minstens drie terug te sturen: ga dan naar een winkel om te passen. Het zou mooi zijn als we met z'n allen weer wat meer waardering krijgen voor de spullen waarmee we ons omringen, en voor alles wat nodig is om ons pakket tot aan de deur bezorgd te krijgen: manuren, brandstof, karton, noem maar op. Het lijkt door de gratis bezorging allemaal waardeloos te zijn geworden, maar niets is minder waar.» 

‘Tegenlicht: op volle retouren’, NPO 2, zondag 27 september, 22.10

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234