null Beeld

kijktip'Crimes of the Future'

De obsessie van David Cronenberg: ‘Welke medicijnen neem jij?’

Redactie

Een kind dat een ijzeren emmer verorbert, een man met dichtgenaaide ogen, mensen die opwinding voelen bij een autopsie: ‘Crimes of the Future’ is overduidelijk het werk van de legendarische regisseur David Cronenberg. De 79-jarige Canadees bouwde een reputatie op met films rond de aftakeling van het menselijk lichaam. Zijn bekendste werk blijft ‘The Fly’ uit 1986, waarin Jeff Goldblum langzaam verandert in een reusachtige vlieg, maar ook ‘Videodrome’ (een buik als videorecorder) en ‘Naked Lunch’ (een typemachine van vlees) zijn niet geschikt voor mensen met een zwakke maag. In ‘Crimes of the Future’ speelt Viggo Mortensen een artiest die voor een publiek zijn nieuwe organen – die in onze sterk vervuilde toekomst spontaan kunnen groeien – laat wegsnijden. De optredens vinden in het geniep plaats, want de overheid is allesbehalve blij met deze morbide vorm van kunst.

– Vanwaar toch die fascinatie voor het menselijk lichaam?

DAVID CRONENBERG «Ik geloof niet dat sommigen die fascinatie níét hebben. Iedereen is door het menselijk lichaam geobsedeerd, alleen hebben we dat zelf niet altijd door. De gedachte is dat alleen ouderen met hun lichaam bezig zijn en daar constant over praten: er is een heup vervangen, een borst verwijderd... Maar jonge mensen doen precies hetzelfde: ‘Welke medicijnen neem jij?’ ‘Ben jij ook bipolair?’ Stiekem heeft iedereen die obsessie.»

– Uw films krijgen het genre ‘body horror’ opgekleefd. Wat vindt u daarvan?

CRONENBERG «Ik ben daar niet zo blij mee. Als marketingterm werkt het vast goed, maar het is eigenlijk heel simplistisch en afstotend. Ik vind ‘body beauty’ meer passen. Het menselijk lichaam is iets ongelooflijk moois. Wetenschappers zien het brein als het meest complexe onderdeel van ons hele universum. Onze hersenen bestaan uit miljarden neuronen, hoe prachtig is dat?!»

– Bent u nog altijd even dol op het maken van films als decennia geleden?

CRONENBERG «Het maken zelf wel, de rest niet. Het duurde drie jaar voor de financiering van ‘Crimes of the Future’ rond was. Dat heeft niets met creativiteit te maken. Maar eenmaal op de set, vind ik het nog steeds prachtig.»

– Kunst is ook lijden, toch?

CRONENBERG «Zeker. Het is ook waar deze film deels over gaat. De personages geven zelfs letterlijk het innerlijke voor hun kunst. En wat is míjn kunst dan, wordt me vaak gevraagd? Ik zou het niet weten. Ik heb gedachten en beelden in mijn hoofd, soms opwindend en soms verontrustend en die laat ik je zien in de vorm van een verhaal. Het is verder aan jou wat je daarvan maakt.»

‘Crimes of the Future’ is nu te zien in de bioscoop.

Dankzij Humo steekt er geen andere onzin in je broekzak. Download nu de app van Humo en ontdek de interessantste verhalen, grappigste cartoons en scherpste meningen. Klik hier.

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234