De finalistenBeeld VTM

TELEVISIE★★½☆☆

De winnaar van ‘Mijn keuken, mijn restaurant’ leek wel willekeurig gekozen

Je moet oppassen wat je zegt op dat vlak, maar ik vind: een mens kan ook niet àlles afschuiven op zo’n globale pandemie. Zo zou de afwikkeling van ‘Mijn keuken, mijn restaurant’ bijvoorbeeld ook zonder onderbreking halfweg nog altijd nodeloos langdradig geweest zijn. Eens de portie van dit programma dat betrekking had op de ‘Mijn keuken’ in de titel volledig afgerond was, daalde mijn al geringe interesse in dit programma dan ook zienderogen: het onderscheid tussen kaf en koren muss sein, maar iemand die ten gronde niet kan koken in een keuken verloren zien lopen blijf ik tot nader order vermakelijker vinden dan iemand gadeslaan die wel zonder brandgevaar een maaltijd kan bereiden.

Terwijl de finale van ‘Mijn keuken, mijn restaurant’ slependerwijs naar een ontknoping toewerkte, kon ik echo’s aan de finales van weleer niet altijd tijdig onderdrukken, toen er nog gewoon sprake was van ‘Mijn restaurant’, een programma dat ondertussen ook alweer zo lang achter ons ligt dat je al niet meer met zekerheid kunt zeggen of het ooit wel gedeugd heeft. Ik viel ten prooi aan herinneringen van limousines met geblindeerde ramen, patserige helikoptervluchten die vanuit de studio een luchtbrug legden tot aan de winnaar, die daarna voor geruime tijd goed in de slappe was zou zitten, en Rani De Coninck. Die oprispingen van het langetermijngeheugen werkten allesbehalve in het voordeel voor het programma dat ik eigenlijk zat te bekijken, want daarmee vergeleken maakte dat aldoor een bijna noodlijdende ersatz-indruk. Qua gezelligheid verkoos Sergio Herman bijvoorbeeld Bar Nazar te Mechelen boven hun enige resterende concurrenten in Oostende, zei hij, terwijl ik bij de aanblik van dat bewuste etablissement niet noemenswaardig minder het gevoel had naar een ingeklede werfcontainer te zitten kijken. Tijdens de beslissende maaltijd bleek ook al snel dat l’embarras du choix van geen tel zou zijn bij het slotoordeel. Op zowat alle gangen bleek nog iets aan te merken, in beide restaurants, terwijl het op papier toch over het selecte kruim van het oorspronkelijke deelnemersbestand hoorde te gaan. Wat moet je je eigenlijk ook voorstellen bij gerechten als ‘Fantasie van droomtomaatjes’, buiten dan een overdosis lsd en de bijbehorende ijldroom? ‘Er zit zand in de mossel’, merkte Herman op: even dacht ik dat de meester zich aan de creatie van een nieuw spreekwoord waagde, waarvan de betekenis iets zou inhouden als ‘een format dusdanig rekken dat zelfs je finalisten amper nog boven het maaiveld uitsteken’, maar zijn ware boodschap was vele malen letterlijker, en dus banaler.

Herman en de overige vijf juryleden - hoe belangelozer de wedstrijd, hoe meer juryleden, lijkt het - gingen daarna in conclaaf om de winnaar uit te kiezen. Van dat procédé mocht je bevoorrechte getuige zijn, maar voor oningewijden leek de gehanteerde beslissingsmethode toch vooral op willekeur neer te komen. Er scheen alleszins meer eliminatie mee gemoeid dan dat één der beide kandidaten zich gedurig had laten opmerken door culinaire uitmuntendheid. Dat niet alle vijf de juryleden hetzelfde gerecht gegeten hadden per restaurant, vond ik daarbij een merkwaardig mankement, dat elke ernstige poging tot discussie eigenlijk op voorhand al hypothekeerde.

Uiteindelijk kwamen de kandidaten met het Mechelse restaurant uit de bus als winnaars. Naast de ambitie hun zege te vereeuwigen middels een tatoeage, namen ze zich ook voor om hun succes te vertalen naar een permanentere vestiging. Ik wens hen daarbij alle succes toe, en verder maak ik me geen illusies.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234