kijktips
Deze films mag u niet missen op televisie (15 - 18 oktober)
‘LUCE’ ★★★½☆
NPO 3, VRIJDAG 15 OKTOBER, 22.55
DRAMA Luce, de geadopteerde zwarte tienerzoon van een blank koppel (Naomi Watts en Tim Roth), lijkt een schoolvoorbeeld van integratie in Amerika: een topleerling, die uitblinkt in debatteren en sport. Tot een leerkracht begint te vermoeden dat hij er radicale gedachten op nahoudt. Is de posterboy stiekem een tikkende tijdbom? Regisseur Julius Onah gooit een knuppel in het hoenderhok, door in de discussie over rassenrelaties in de VS te kiezen voor ambiguïteit. Niemand is wie hij lijkt, of zelfs wie hij dénkt te zijn – de ouders van Luce mogen het hart dan wel op de juiste plaats hebben, ze zijn ook zelfingenomen. Onah kan niet altijd verhullen dat het om verfilmd toneel gaat, met een paar monologen die voor het theater lijken gemaakt, maar de ideeën zijn provocerend en de acteurs bijten zich vast in hun smakelijke rollen. (dvd)
THE TERMINATOR ★★★★☆
PLAY6, VRIJDAG 15 OKTOBER, 20.35
THRILLER Het eerste deel van de franchise (die eigenlijk na de tweede film had moeten stoppen), is na al die jaren nog steeds een beklijvende thriller, met de vibe van een film noir. James Camerons regie is een toonbeeld van koele efficiëntie en Arnold Schwarzenegger speelt de rol waarvoor hij geboren is.
HALLOWEEN ★★★☆☆
BBC 1, VRIJDAG 15 OKTOBER, 0.25
HORROR Veertig jaar nadat John Carpenter voor het eerst Michael Myers op de wereld losliet, keert Jamie Lee Curtis terug naar de franchise. Deze elfde ‘Halloween’ (als we goed geteld hebben), is een vakkundig geregisseerde slasher, waarin Myers na vier decennia weet te ontsnappen uit zijn gesticht.
MAD MAX ★★★½☆
PLAY6, ZONDAG 17 OKTOBER, 21.5
ACTIE Klassieker die de carrière van zowel regisseur George Miller als ster Mel Gibson lanceerde. Eigenlijk één lange auto-achtervolging, doorheen een postapocalyptisch Australisch woestijnlandschap. Strak geregisseerd met een beperkt budget, vol memorabele personages en scènes.
WOMAN AT WAR ★★★★☆
CANVAS, VRIJDAG 15 OKT., 21.20
DRAMA Bizar IJslands drama over een milieuactiviste die geleidelijk aan verglijdt in ecoterrorisme en op de vlucht slaat voor de politie. Het gestileerde camerawerk en enkele vreemde keuzes (de componist en muzikanten komen soms gewoon in beeld) geven de film een surrealistisch randje.
TONI ERDMANN ★★★★☆
NPO 2, VRIJDAG 15 OKTOBER, 0.10
KOMEDIE Een gestresseerde Duitse zakenvrouw krijgt onverwacht bezoek van haar vader, een oude adept van mei ’68 die gruwelt van de zielloze levensstijl van zijn dochter. Wrange, naar het einde toe ronduit surrealistische komedie, die een verrassend genuanceerde blik biedt op een generatieconflict.
THE DEATH OF STALIN ★★★★☆
BBC 2, ZONDAG 17 OKTOBER, 23.45
KOMEDIE Na de dood van Stalin in 1953 begint er een paniekerige strijd om de macht tussen politieke en militaire apparatsjiks, die elkaar allemaal naar de kroon steken in corruptie, domheid en incompetentie. Clevere satire van Armando Iannucci, die gaandeweg de manische energie van een boulevardklucht krijgt.
L.A. STORY
ÉÉN, VRIJDAG 15 OKTOBER, 23.25
KOMEDIE Steve Martins liefdesbrief aan Los Angeles, waarin hij een geflipte weerman speelt die een Britse journaliste probeert te verleiden. Dat verhaal is enkel een excuus voor een flinke collectie grappen en grollen, die met veel affectie de geforceerd hippe levensstijl van de Los Angelinos ridiculiseert.
EAR FOR EYE ★★★½☆
BBC 2, ZATERDAG 16 OKTOBER, 23.15
DRAMA De Britse theatermaakster debbie tucker green – ze staat erop haar naam in kleine letters te schrijven – bewerkte haar gelijknamige toneelstuk tot een visueel indrukwekkend drama over de strijd van zwarte Britten en Amerikanen tegen racisme. De muziek is van Little Simz, Sons of Kemet en Run the Jewels.
BLACK MASS ★★★☆☆
PLAY6, MAANDAG 18 OKT., 23.35
DRAMA Verscholen onder een dikke laag make-up speelt Johnny Depp gangster Whitey Bulger, die FBI-informant werd om een rivaliserende bende uit te schakelen. De film mist de impact van pakweg ‘Donnie Brasco’, maar het doet deugd om Depp eens iets anders te zien spelen dan een piraat.