null Beeld

FILM★★☆☆☆

Dheepan

De Gouden Palm 2015 blijkt een bladgouden sof.

‘Een Gouden Palm onwaardig!’ zo foeterde een Franstalige journalist in het pissijn van de bioscoop waar ze zonet het prijsbeest van regisseur Jacques Audiard hadden vertoond. Wij, met toegeknepen billen in het achterste hokje, hielden ons muisstil. ‘Gelijk heb je!’ zo fulmineerde een tweede Franstalige collega terwijl we twee forse stralen hoorden kletteren, ‘En dan dat einde! Onbegrijpelijk!’ Waarna we hoorden hoe de broeken werden dichtgeritst en onze twee Franstalige confraters de ruimte verlieten, op naar de volgende persvisie.

Nu hadden we onze pissende broeders hier graag tegengesproken, maar helaas: op hun straal valt weinig af te dingen – rotslecht kun je deze film zeker niet noemen, maar hij mist de broeierige kracht van Audiards vorige werken (‘Sur mes lèvres’, ‘De battre mon coeur s’est arrêté’, ‘Un prophète’, ‘De rouille et d’os’).

En dan dat einde! De cineast snijdt in ‘Dheepan’ nochtans een brandend actueel onderwerp aan: immigratie. De camera zet zich in het spoor van Dheepan, een Sri Lankaanse Tamiltijger die de wapens neergooit, in een vluchtelingenkamp de identiteit van een dode man aanneemt, en samen met een vrouw en een 9-jarig meisje – aan wie hij heeft gevraagd om te doen alsof ze een gezin vormen – naar Frankrijk trekt, waar hij terechtkomt in een ander soort oorlogsgebied: een grauw, door drugsdealers gecontroleerd woonblok in één van de gewelddadige voorsteden van Parijs.

De eerste helft boeit: het is mooi om te zien hoe Dheepan, in Sri Lanka een gevreesde Tamiltijger maar nu bungelend aan de onderkant van de maatschappelijke ladder, als conciërge van de woontorens – door Audiard knap afgeschilderd als een beklemmende microkosmos – stilaan een beetje waardigheid weet terug te winnen, en het is nog mooier om te zien hoe het schijngezinnetje gaandeweg echt een soort familietje begint te vormen. Audiard maakt ook goed gebruik van de intrigerende uitstraling van hoofdacteur Antonythasan Jesuthasan (u krijgt 3 minuten om die naam uit het hoofd te leren), een echte Tamiltijger die Sri Lanka in de jaren 80 ontvluchtte, in Frankrijk een nieuw leven wist op te bouwen, en hier zijn eerste filmrol speelt.

Maar laat ‘Dheepan’ zich het eerste uur bekijken als een knap sociaalrealistisch drama, dan verspeelt de film in de derde akte nagenoeg alle krediet – niet te geloven eigenlijk, dat Audiard zijn film op zo’n vals slotakkoord laat eindigen. En niet te geloven ook dat juryvoorzitters Joel en Ethan Coen, die hun eigen films altijd van precíés het juiste einde voorzien (zie vooral ‘No Country for Old Men’ en ‘A Serious Man’), de onjuistheid van Audiards ontknoping niet hebben aangevoeld. Hadden de broers tijdens de juryberaadslaging te veel rode wijn op?


Bekijk de trailer:

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234