Serie top 100 (10-1)

Humo's Honderd

Dit zijn de 100 beste series aller tijden (nummer 1-10)

Serie top 100 (10-1)Beeld rv

Onze top 100 van de beste series die momenteel op Netflix en co. te bekijken zijn. De nieuwe titels in de lijst kregen een sterretje mee.

Redactie

1 ‘Better Call Saul’ / ‘Breaking Bad’ (2008-2022) *

Netflix

Better Call Saul - Series (USA) - Season 6 (2022) - Caption: Rhea Seehorn en Bob Odenkirk Beeld TMDb
Better Call Saul - Series (USA) - Season 6 (2022) - Caption: Rhea Seehorn en Bob OdenkirkBeeld TMDb

‘t Is gebeurd. De allerbeste tv-serie ter wereld is niet langer een breedvoerig misdaadepos over de ‘war on drugs’ in Baltimore maar een breedvoerig en tweekoppig misdaadepos over een crystal meth-dealer en zijn advocaat in Albuquerque. ‘Better Call Saul’, dat de transformatie van Jimmy McGill naar Saul Goodman en terug zo memorabel in beeld bracht, had eigenlijk ook op zijn eentje bovenaan kunnen eindigen. Omdat de reeks de lage verwachtingen zo heeft overtroffen. Omdat Jimmy en Kim een van de mooiste en meest tragische koppels ooit op tv waren. Omdat het zesde en laatste seizoen van begin tot eind perfect was, een masterclass in hoe je je fans tegelijk op hun wenken bedient en toch week na week weer kunt verrassen. Maar een van de dingen die ‘Better Call Saul’ zo goed heeft gedaan, was de banden met ‘Breaking Bad' aanspannen en van beide series een geheel maken, één groot cinematografisch universum van meelijwekkende antihelden. (sw)

2 ‘The Wire’ (2002-2008)

Streamz

The Wire Beeld HBO
The WireBeeld HBO

De finale van ‘The Wire’ werd uitgezonden in 2008, twee jaar voor Netflix (in de Verenigde Staten) met zijn streamingdienst begon. Ruim tien jaar en ontelbaar veel series later is ze qua ambitie en kracht nog steeds zelden geëvenaard, laat staan overtroffen. De HBO-klassieker begint als een serie over de war on drugs in Baltimore en de strijd van de lokale politie tegen de dealers, maar verbreedt seizoen na seizoen haar vizier: naar de politiek, de haven, het onderwijs in de stad. Maar of het nu gaat om de zwarte tieners in de straten van Baltimore, de politieagenten die jacht op hen maken, de uitgeperste dokwerkers of de ontmoedigde leraars, ‘The Wire’ laat zien hoe iedereen in de stad onherroepelijk opgeslokt en vermalen wordt door the powers that be, en door het kapitalistische systeem boven hun hoofd waar ze weinig of geen vat op hebben. Toegegeven, dat klinkt een beetje als een cursus sociologie in de eerste bachelor Pol & Soc, maar de reeks zit gelukkig tjokvol onvergetelijke personages – Omar! McNulty! Stringer Bell! – geweldige dialogen en briljant opgebouwde scènes. Wie ‘The Wire’ nooit gezien heeft, weet niet tot wat televisie in staat is. (sw)

3 ‘BoJack Horseman’ (2014-2020)

Netflix

Bojack Horseman Beeld Netflix
Bojack HorsemanBeeld Netflix

BoJack Horseman is een depressieve, aan cheap thrills verslaafde has-been die ooit naam maakte als het hoofdpersonage van een ‘Full House’-achtige sitcom en de roem sindsdien tevergeefs achternaholt. Hij woont in een wereld waar mens, dier en carrière makende dildorobots op gelijke voet leven, en waar miljardairs ongestraft mogen moorden. Bojack is de antiheld you love to hate: egoïstisch, ondankbaar, opvliegend en gedreven door zijn laagste driften, en toch voel je aldoor met ‘m mee. De makers onderschatten de kijker nooit, de humor is zowel slim als uitbundig, en er zijn meer gedenkwaardige nevenpersonages dan in de helft van deze lijst opgeteld. Maar de allergrootste troef van de reeks is – paaldansende orka’s en bloggende mopshonden ten spijt – herkenbaarheid. ‘BoJack Horseman’ maakt depressieve gedachten aanschouwelijk en aseksualiteit bespreekbaar, observeert en bekritiseert de uitwassen van onze maatschappij (blind kapitalisme, de hysterie van de media, de absurde hoeveelheden macht die we de sociale media toekennen,...) en is psychologisch waterdicht. Voor al wie niet afknapt op pratende paarden één van de opmerkelijkste en indrukwekkendste televisieverhalen van de afgelopen jaren, waarin achter alle kolder een donker hart klopt. (fvd)

4 ‘The Sopranos’ (1999-2007)

Streamz

The Sopranos Beeld HBO
The SopranosBeeld HBO

Tegenwoordig hoef je maar aan een boom te schudden of er valt een prestigieuze fictiereeks uit (wied het onkruid en u treft ‘Gina & Chantal’). Maar ooit was het anders: in die donkere jaren moesten we het stellen met datingshows, clichématige politiefeuilletons en ‘Chez Bompa Lawijt’. Het jaar waarin alles veranderde, was 1999. De tv-renaissance begon bij betaalzender HBO, en dan vooral bij ‘The Sopranos’. Bedenker David Chase moest vechten om het basisgegeven – ‘gedeprimeerde maffiabaas Tony Soprano (James Gandolfini) moet in therapie’ – te verkopen. Maar hij wist daarna wél zes glorieuze seizoenen lang van hoogtepunt naar hoogtepunt te knallen, precies omdat hij het maffiaverhaal van al z’n glamour ontdeed. ‘The Sopranos’ ging over familie; de gangsters waren voor het eerst echte ménsen. Het succes van de reeks veranderde televisie onherroepelijk: opeens kregen ambitieuze verhalen met volwassen thema’s, zonder reclame en daarbij horende cliffhangers, een plekje op het kleine scherm. In 2020 komt de godfather aller tv-antihelden – zonder Tony Soprano geen Walter White of Don Draper – nog één keer terug, in een door David Chase gepende prequel, waarin hij gespeeld wordt door Michael Gandolfini, zoon van de betreurde James. U ziet: in ‘The Sopranos’ draait álles om familie. (vvp)

5 ‘The Simpsons’ (1989-...)

Disney+

The Simpsons Beeld ANP Kippa
The SimpsonsBeeld ANP Kippa

Toen ‘The Simpsons’ voor het eerst op tv kwam, bestond de Sovjet-Unie nog, was Donald Trump gewoon een kerel uit New York met enkele hotels en had niemand internet in huis. Ruim dertig jaar en bijna zevenhonderd afleveringen verder zijn Homer en co. er nog altijd en is de invloed van de animatiereeks niet meer te overschatten: op televisie – zonder ‘The Simpsons' geen ‘Family Guy’, ‘Big Mouth’ of ‘BoJack Horseman’ –, op het internet – geen enkele reeks heeft zoveel memes opgeleverd als deze –, of op de Engelse taal, waar ‘d’oh’ ook officieel een plek heeft gekregen. Van de ongeveer 650 afleveringen die op Disney+ te vinden zijn – seizoenen 1 tot en met 32 – zijn er ook zeker 200 absolute klassiekers. Ga echter niet op zoek naar ‘Stark Raving Dad’, de episode waarin Michael Jackson ooit een personage insprak: die zit er niet tussen. (sw)

6 ‘The Leftovers’ (2014-2017)

Streamz

Carrie Coon en Justin Theroux in The Leftovers Beeld HBO
Carrie Coon en Justin Theroux in The LeftoversBeeld HBO

Ergens in het tweede seizoen moet Kevin Garvey, één van de hoofdpersonages van ‘The Leftovers’, in de lobby van een hotel in een andere dimensie een droefgeestig karaokenummer zingen om via een waterput die als een soort wormgat fungeert weer terug te kunnen reizen naar onze wereld. En dat is niet eens de vreemdste scène uit ‘The Leftovers’, een – wie een betere omschrijving weet te verzinnen, mag zijn vinger opsteken – magisch-realistisch psychologisch drama waarmee onverbeterlijke provocateur Damon Lindelof de meningen verdeelde zoals hij dat tien jaar eerder met het al even controversiële ‘Lost’ had gedaan.

Deze adaptatie van Tom Perrotta’s gelijknamige roman, waarin twee procent van de wereldbevolking plots spoorloos van de aarde is verdwenen, is géén gemakkelijke zit: personages doen de raarste dingen, vaak is het niet duidelijk of je nu naar iemands droom of naar waanvoorstellingen zit te kijken (dat Kevin psychotisch is, moet je zelf maar zien af te leiden), en regelmatig valt er aan de plot geen gebenedijd touw vast te knopen. Wie manmoedig doorbijt, wordt echter beloond met dramatische scènes van een bloedstollende schoonheid, een licht euforisch gevoel wanneer allerlei mysterieuze puzzelstukken ineens in elkaar vallen of samen één puzzelstuk blijken te vormen dat deel uitmaakt van een nog veel grotere puzzel, én met het weergaloze samenspel van een handvol uitmuntende acteurs. Dat alles overgoten met de tegelijk angeliek naar de hemelen reikende en apocalyptisch dreigende, maar vooral ijselijk mooie score van Max Richter.

Dikke duim verder voor HBO dat, nadat de kijkcijfers een forse duik hadden genomen, Lindelof toch nog een derde seizoen liet maken, zodat hij deze unieke tv-trip toch nog mooi kon afronden. (mvs)

7 The Underground Railroad (2021)

Amazon Prime Video

The Underground Railroad Beeld Kyle Kaplan/Amazon Studios
The Underground RailroadBeeld Kyle Kaplan/Amazon Studios

Barry Jenkins’ verfilming van Colson Whiteheads bekroonde roman is het absolute meesterwerk dat je kon verwachten: de odyssee van slavin Cora door het Zuiden van Amerika op zoek naar een beter leven, of op zijn minst enige vorm van menswaardig bestaan, biedt het raamwerk voor een magisch-realistische serie waarin Jenkins de horror van de slavernij vat in beelden die op je netvlies gebrand worden maar waarin ook altijd een glimpje hoop doorschijnt. Indrukwekkend en overrompelend: van het beste dat er in het streamingtijdperk gemaakt is.

8 ‘Seinfeld’ (1989-1998)

Netflix

De cast van Seinfeld Beeld rv
De cast van SeinfeldBeeld rv

Een sitcom over enkele vrienden die in krappe appartementen in New York wonen en sukkelen met hun jobs en hun liefdesleven: het leest als de omschrijving van ‘Friends’, maar ‘Seinfeld’ kwam vijf jaar eerder en veranderde voorgoed wat een sitcom precies kon zijn. Komiek Jerry Seinfeld, zijn ex Elaine, zijn beste vriend en voltijds lul George en zijn knotsgekke buur Kramer blonken negen seizoenen lang uit in scherpheid en cynisme. Waar gaat ‘Seinfeld’ precies over? George, die in het vierde seizoen wanhopig een pitch voor een televisiereeks probeert te bedenken, neemt het hier even van ons over: ‘It’s about nothing.’ Maar je hebt toch een verhaal nodig? ‘Who says you gotta have a story? Remember when we were waiting for that table in that Chinese restaurant that time? That could be a TV show.’ Hij had niet gelogen: twee seizoenen eerder was ‘The Chinese Restaurant’ al verschenen, een aflevering over niets meer of minder. ‘Seinfeld’ blijft dertig jaar na de allereerste uitzending de beste, geestigste, misschien zelfs invloedrijkste sitcom aller tijden. (jmi)

9 ‘Crazy Ex-Girlfriend’ (2015-2019)

Netflix

Het tv-aanbod is nog nooit zo groot geweest als vandaag, maar ook de creatieve vrijheid die tv-makers krijgen, is soms grenzeloos. Beste bewijs: ‘Crazy Ex-Girlfriend’, een muzikale romantische dramedy over een jonge topadvocate (Rachel Bloom, die de serie mee bedacht) die van New York naar Californië verhuist, op zoek naar een man met wie ze als tiener iets heeft gehad. De reeks lijkt een mix tussen ‘Unbreakable Kimmy Schmidt’ en ‘Flight of the Conchords’, een hyperkinetische comedy waarin de personages af en toe - drie keer per aflevering gemiddeld - liedjes beginnen te zingen, maar dan wel op een we-weten-allemaal-hoe-belachelijk-dit-lijkt-manier. Onder alle nonsens zit echter verrassend veel diepgang: Rachel heeft een verknipte jeugd achter de rug en worstelt stevig met haar zelfbeeld, en haar zoektocht naar de ware liefde is eigenlijk vooral een manier om de leegte in haar leven te vullen. Als u dacht dat het onmogelijk was om thema’s als zelfhaat, depressie of zelfdoding te combineren met onnozele liedjes over per ongeluk een sms naar de verkeerde persoon sturen (‘Textmergency’), of de voor- en nadelen van grote borsten: ‘Crazy Ex-Girlfriend’ bewijst vier geweldige seizoenen lang uw ongelijk. (sw)

10 ‘Fleabag’ (2016-2019)

Prime Video en MyLum.tv

Het moet van ‘The Office’ - helaas tot op heden nergens terug te vinden op de streamingplatformen - geleden zijn dat een Britse reeks zo’n wereldwijde hype werd als ‘Fleabag’. De tragikomische serie over een jonge vrouw met een voorliefde voor vrijblijvende seks en giftige opmerkingen won in september 2019 voor het tweede seizoen een Emmy als Beste Comedy, en bedenkster en hoofdrolspeelster Phoebe Waller-Bridge kreeg ook de prijs voor Beste Actrice en Beste Scenario. In de aanloop naar de uitreiking hemelde de Amerikaanse pers ‘Fleabag’ bovendien op als één van de beste series van de afgelopen jaren en in tal van eindejaarslijstjes prijkte de reeks ook helemaal bovenaan. Terecht, want ‘Fleabag’ is - net zoals ‘The Office’ indertijd - gedurfd, vernieuwend en bijtend grappig, en ook een masterclass in beknoptheid. Twee seizoenen en twaalf afleveringen van nog geen halfuur: meer is er niet en zal er ook nooit zijn, want Waller-Bridge beschouwt de serie als afgerond. Maar: die zes uur televisie die ze heeft gemaakt, is wel nagenoeg perfect. (sw)

Lees verder: de 100 beste series aller tijden (11 - 20)

Overzicht: Humo’s 100 beste series aller tijden

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234