'We are who we are', 'The Underground Railroad', 'Mythic Quest' Beeld Humo
'We are who we are', 'The Underground Railroad', 'Mythic Quest'Beeld Humo

humo gidststreaming

Dit zijn de allerbeste nieuwe series die je nu kunt streamen

Big Shot (Disney+) ★★★1/2☆ (lees hier de recensie)

DRAMEDY Een toptrainer uit het Amerikaanse basketbal (John Stamos, alias Uncle Jesse uit ‘Full House’) raakt aan lager wal en moet tegen zijn zin een team van een middelbare school gaan coachen, een meisjesteam dan nog. Wat volgt, is zo voorspelbaar als de columns van Mia Doornaert, maar de makers van ‘Big Shot’ - onder wie David Kelley, de man achter ‘Big Little Lies’ en ‘The Undoing’ - slagen er toch in om van onder de berg clichés een oprecht ontroerende reeks te halen.

Big Shot Beeld Disney
Big ShotBeeld Disney

Bloodlands (VRTNu) ★★★1/2☆

Tweedelige nagelbijter van de succesvolle Britse tv-schrijver Jed Mercurio - zie ook ‘Bodyguard’ en ‘Line of Duty’ - over een Noord-Ierse politieagent die op zoek moet naar een ontvoerd ex-IRA-leider. James Nesbitt, zelf opgegroeid in Noord-Ierland, is zoals altijd ijzersterk als DCI Tom Brannick en het verhaal over de littekens van de burgeroorlog in het land is weer brandend actueel.

Déjà-Vu (Streamz) ★★★★☆ (lees hier de recensie)

DRAMA Als de 15-jarige dochter van radiopresentatrice en feministisch icoon Florence Fierens (Natali Broods) zichzelf om het leven brengt, krijgt de vrouw via het schimmige bedrijf Reset de kans om terug te keren naar het verleden en haar kind te behoeden voor wat komt. Het concept is vergezocht - en de eerste aflevering verdient een veel grotere ‘trigger warning’ dan nu het geval is - maar ‘Déjà-Vu’ wordt na een rammelend begin een pakkend drama over hoe moeilijk het is om, zelfs met voorkennis, fouten recht te zetten en tegelijk geen nieuwe fouten te maken.

Déjà-vu Beeld Toon Aerts
Déjà-vuBeeld Toon Aerts

Des (VRTnu) ★★★★☆

Des Beeld rv
DesBeeld rv

MISDAAD Nadat menselijke resten zijn afvoer hebben verstopt, wordt Dennis Nilsen begin jaren 1980 ontmaskerd als een van de ergste seriemoordenaars uit de Britse geschiedenis. De tweedelige krimi ‘Des’ gaat echter niet zozeer over de jacht op de psychopaat maar over hoe de politie na de vangst probeert te onderzoeken hoeveel slachtoffers hij heeft gemaakt en wie dat allemaal waren. Onder meer aan de hand van tips van de niet altijd even betrouwbare Nilsen zelf, die gespeeld wordt door een angstaanjagend goede David Tennant.

El Innocente (Netflix) ★★★1/2☆

El Inocente Beeld rv
El InocenteBeeld rv

THRILLER Na ‘Safe’, ‘The Stranger’ en ‘The Woods’ is deze Spaanstalige thrillerserie al de vierde Netflixreeks op drie jaar tijd naar een boek van de Amerikaanse misdaadschrijver Harlan Coben. Het is meteen ook de beste. Het verhaal over een man die jarenlang in de gevangenis zat nadat hij tijdens een vechtpartij iemand per ongeluk heeft gedood en na zijn vrijlating geconfronteerd wordt met zijn verleden lijdt wel aan de typische Coben-kwalen: een bijzonder ingewikkelde plot en een niet helemaal overtuigende ontknoping. Maar ‘El Innocente’ heeft vaart en is erg knap opgebouwd, met afleveringen die telkens rond een ander personage draaien.

For all mankind (Apple Tv+) ★★★★1/2

FOR ALL MANKIND Beeld AppleTV
FOR ALL MANKINDBeeld AppleTV

We hebben deze dramaserie over de race naar de ruimte, die zich afspeelt in een wereld waar de Russen als eersten een man op de maan hebben gezet, enkele weken was al eens aangeraden, toen het tweede seizoen halfweg was. Maar nu datzelfde tweede seizoen geëindigd is op een van de beste uurtjes televisie uit de afgelopen jaren, geven we het graag nog eens mee: ‘For all mankind’ behoort tot het knapste wat u momenteel op de streamingdiensten kunt bekijken.

Godfather of Harlem (Disney+) ★★★★☆ (lees hier de recensie)

DRAMA Het beste personage dat Forest Whitaker ooit in een tv-serie heeft gespeeld, blijft de intimiderende politieagent Jon Kavanaugh in het vijfde seizoen van ‘The Shield’, maar zijn hoofdrol in het nieuwe, op ware feiten gebaseerde misdaaddrama ‘Godfather of Harlem’ komt dicht in de buurt. Whitaker is Bumpy Johnson, een New Yorkse crimineel die begin jaren 1960 vrijkomt uit de gevangenis en de macht over zijn vroegere buurt wil heroveren op de Italiaanse maffia. Spannende tv die tegelijk een goed beeld geeft van New York in de jaren 1960.

Godfather of Harlem  Beeld David Lee
Godfather of HarlemBeeld David Lee

Invincible (Amazon) ★★★★☆

Invincible Beeld Cr. Amazon Prime Video
InvincibleBeeld Cr. Amazon Prime Video

ANIMATIE De specialiteit van Amazon, naast de uitbuiting van het eigen personeel, wordt zo langzamerhand superheldenseries die heel het genre ondermijnen. Naast het heerlijke ‘The Boys' is er nu ook deze animatiereeks, gebaseerd op de strips van ‘Walking Dead’-bedenker Robert Kirkman, over een puberjongen met superkrachten die samen met zijn vader de misdaad moet bestrijden. Of dat is tenminste wat de 17-jarige Mark Grayson denkt. Erg knap getekend, extreem gewelddadig en zeer intelligent.

It’s a sin (VRTnu) ★★★★1/2

It's a sin Beeld Channel 4
It's a sinBeeld Channel 4

DRAMA Wervelende serie over een niet bepaald sexy onderwerp: de aidsepidemie in de jaren 1980. Vijf geweldige afleveringen lang volgt Russell T Davies - zie ook ‘Years and Years’ - enkele vrienden, vooral homoseksuelen, die in Londen studeren, werken, feesten en met elkaar en anderen naar bed gaan. Maar de ziekte waarvan ze in het begin denken dat het enkel een Amerikaans probleem is, slaat gaandeweg diepe bressen in hun groepje. ‘It’s a sin’ vat perfect de onwetendheid, de onverdraagzaamheid en de angst die in de jaren 1980 rond het thema aids hingen, en is tegelijk een ode aan de weerbaarheid en de kracht van degenen die er toen het hardst door werden geraakt.

Mare of Easttown (Streamz) ★★★1/2☆ (lees hier de recensie)

streaming Beeld RV
streamingBeeld RV

MISDAAD Nieuw misdaaddrama van HBO over een klein dorpje nabij Philadelphia dat opgeschrikt wordt door enkele verdwijningen en een moord. Kate Winslet steelt - uiteraard - de show als rechercheur Mare Sheehan, die tussen het speuren naar de daders door ook haar eigen, erg woelige privéleven op orde moet proberen te krijgen. Met thema’s als zelfmoord, drugsverslaving, armoede en prostitutie is donker nog een understatement voor deze miniserie , die wel beter uit de voeten komt als psychologisch drama dan als misdaadreeks.

Mythic Quest - seizoen 2 (AppleTV+) ★★★★☆

Mythic Quest Beeld rv
Mythic QuestBeeld rv

COMEDY Apple heeft een goed ontwikkeld gevoel voor humor. Dat blijkt uit de prijzen voor de iPhones en het feit dat de streamingafdeling van het bedrijf twee uitstekende comedy’s in de aanbieding heeft: ‘Ted Lasso’ en ‘Mythic Quest’, een sitcom van de makers van ‘It’s Allways Sunny in Philadelphia’ die zich afspeelt op de werkvloer van een gameontwikkelaar. Grappig, scherp en ontroerend: de perfecte reeks om mee te starten als u niet nog eens ‘The Office’ wilt herbekijken.

Shadow & Bone (Netflix) ★★★☆☆ (lees hier de recensie)

SHADOW AND BONE  Beeld -NETFLIX
SHADOW AND BONEBeeld -NETFLIX

FANTASY In de nieuwste poging van Netflix om het succes van ‘Game of Thrones’ te herhalen wordt een weeskind met speciale krachten de inzet van een machtsstrijd in een door een duistere heerser onder de knoet gehouden land. Origineel is ‘Shadow & Bone’ niet en omdat de makers de drie boeken uit Grishnatrilogie van Leigh Bardugo in nauwelijks acht afleveringen hebben moeten gieten, gaat het soms wel erg snel vooruit. Maar het decor, geïnspireerd op het Rusland van de 19e eeuw, is indrukwekkend en de reeks bevat genoeg charme, humor en spanning om overeind te blijven.

Snabba Cash (Netflix) ★★★★☆ (lees hier de recensie)

streaming 10/4 Beeld RV
streaming 10/4Beeld RV

MISDAAD Snoeihard, indrukwekkend Zweeds misdaaddrama, losjes gebaseerd op de gelijknamige boeken van Jens Lapidus die enkele jaren geleden al werden verfilmd. De jonge Leya heeft moeite om het geld te verzamelen om haar start-up van de grond te krijgen en klopt uiteindelijk aan bij de broer van haar overleden man, een nietsontziende drugsdealer. Al snel leren zij en enkele andere personages dat het onmogelijk is om poen te scheppen zonder je handen vuil te maken, in een zesdelige reeks die op zijn sterkste momenten aan ‘The Wire’ doet denken. En dat is toch nog altijd de nummer 1 in onze top 100 van beste series ooit.

Sons of Sam (Netflix) ★★★★☆

Sons of Sam Beeld NETFLIX
Sons of SamBeeld NETFLIX

TRUE CRIME Het beeld van seriemoordenaar David Berkowitz, alias Son of Sam, als de gestoorde eenzaat die in de zomer van 1976en 1977 in de straten van New York willekeurig mensen neerschoot, is algemeen aanvaard. Tenslotte heeft de man zelf toegegeven dat hij de moorden pleegde op aanstichten van de hond van zijn buurman, die door een oude geest was bezeten. Maar ‘Sons of Sam’ volgt, samen met onderzoeksjournalist Maury Terry, een ander spoor. Terry was ervan overtuigd dat Berkowitz niet alleen handelde en deel uitmaakte van een satanische sekte en probeerde dat decennialang te bewijzen, ook al vond hij nauwelijks gehoor bij de politie.

The Investigation (MyLum.tv) ★★★★½ (lees hier de recensie)

DRAMA Na ‘The Killing’, ‘The Bridge’, ‘Trapped’ en zoveel andere titels moet je van goeden huize zijn om nog met een Scandinavische krimi te komen die kan verrassen. Maar Tobias Lindholm is natuurlijk wel bedenker van ‘Borgen’ en schreef films als ‘A Hijacking’ en ‘The Hunt’. In ‘The Investigation’ reconstrueert Lindholm het onderzoek in de zogenaamde duikbootmoord op de Zweedse journaliste Kim Wall in 2017, dat geleid werd door Jens Møller, hoofd van de dienst moordzaken van Kopenhagen. Sereen, geheel vrij van sensatie maar uiterst meeslepend.

The Serpent (Netflix) ★★★☆☆ (lees hier de recensie)

The Serpent Beeld Netflix
The SerpentBeeld Netflix

DRAMA Stijlvol seventiesdrama over de misdaden van Charles Sobhraj, alias De Hippiebeul en Het Serpent, een Franse psychopaat die in Thailand minstens twaalf ‘backpackers’ in zijn web strikte. Het gegoochel met de tijdlijnen laat je hoofd duizelen en een echte kijk in het hoofd van Sobhraj levert ‘The Serpent’ niet op, maar de miniserie - mede geregisseerd door Hans Herbots - is wel een lust voor het oog.

The Underground Railroad (Amazon Prime Video) ★★★★★

The Underground Railroad Beeld Amazon Prime
The Underground RailroadBeeld Amazon Prime

Barry Jenkins’ verfilming van Colson Whiteheads bekroonde roman is het absolute meesterwerk dat je mocht verwachten: de odyssee van slavin Cora door het Zuiden van Amerika op zoek naar een beter leven, of op zijn minst een vorm van menswaardig bestaan, biedt het raamwerk voor een magisch-realistische serie waarin Jenkins de horror van de slavernij vat in beelden die op je netvlies gebrand worden maar waarin ook altijd een glimpje hoop doorschijnt. Indrukwekkend en overrompelend: beter zult u dit jaar wellicht niet meer zien.

We are who we are ★★★1/2☆ (MyLum.tv)

We are who we are Beeld rv
We are who we areBeeld rv

Tv-debuut van Luca Guadagnino, cinefiele held sinds zijn prachtige, met een Oscar bekroonde film ‘Call Me by Your Name’ uit 2017. De 14-jarige Fraser woont samen met zijn moeder Sarah (Choë Sevigny) en haar vrouw Maggie op een - fictieve - Amerikaanse legerbasis in het Italiaanse Chioggia en leert via de vrijgevochten Britney (Francesca Scorsese, dochter van) een groepje andere tieners kennen. Een trage, poëtische reeks over opgroeien en worstelen met jezelf en - enkele personages zijn non-binair - je geslacht.

Years and Years (Netflix) ★★★★☆(lees hier de recensie)

DRAMA Eerder al te zien via Lumièreseries, nu ook op Netflix: ‘Years and Years’, een Britse miniserie uit 2019 waarin de schrijvers fantaseerden over hoe de volgende 15 jaar zouden verlopen. Dat Donald Trump herverkozen zou worden, hadden ze alvast verkeerd, maar er blijven nog genoeg geloofwaardige apocalyptische voorspellingen over - vooral dan met betrekking tot de opwarming van de aarde en de bijhorende stroom van klimaatvluchtelingen - om ervoor te zorgen dat de reeks relevant én verontrustend blijft.

Your Honor (VRTNu) ★★★1/2☆

null Beeld iMDb
Beeld iMDb

Een man die door omstandigheden van het goede pad afraakt: zo’n personage is natuurlijk een kolfje naar de hand van Bryan Cranston, aka Walter White uit ‘Breaking Bad’. In de miniserie ‘Your Honor’ zuigt Cranston dan ook moeiteloos de aandacht naar zich toe als een rechter in New Orleans die zijn zoon wil helpen nadat die per ongeluk iemand heeft doodgereden en steeds meer de wet naar zijn hand moet zetten. Soms wat ongeloofwaardig en lang niet zo baanbrekend als ‘Breaking Bad’ - hoeveel series zijn dat wel? - maar wel een stuk boven de middelmaat.