‘High Fidelity’, ‘This is a robbery’, ‘The Serpent’ Beeld Humo
‘High Fidelity’, ‘This is a robbery’, ‘The Serpent’Beeld Humo

humo gidststreaming

Dit zijn de beste nieuwe series die je nu kunt streamen op Netflix en co.

Calls (Apple TV+) ★★★★☆ (lees hier onze recensie)

DRAMA Het is een beetje een podcast met pretentie, deze serie waarin je negen telefoongesprekken - één per aflevering - kunt beluisteren en op het tv-scherm enkel de namen, dialogen en bewegende lijnen te zien krijgt. Maar ‘Calls’ slaagt erin drie uur lang moeiteloos boeiend te blijven en trekt je gaandeweg steeds dieper mee in het verhaal rond een mysterieuze gebeurtenis die ervoor zorgt dat mensen uit verschillende dimensies met elkaar kunnen bellen.

Déjà-Vu (Streamz) ★★★★☆ (lees hier de recensie)

DRAMA Als de 15-jarige dochter van radiopresentatrice en feministisch icoon Florence Fierens (Natali Broods) zichzelf om het leven brengt, krijgt de vrouw via het schimmige bedrijf Reset de kans om terug te keren naar het verleden en haar kind te behoeden voor wat komt. Het concept is vergezocht - en de eerste aflevering verdient een veel grotere ‘trigger warning’ dan nu het geval is - maar ‘Déjà-Vu’ wordt na een rammelend begin een pakkend drama over hoe moeilijk het is om, zelfs met voorkennis, fouten recht te zetten, en tegelijk geen nieuwe fouten te maken.

Déjà-vu Beeld Toon Aerts
Déjà-vuBeeld Toon Aerts

Gewoon Boef (Streamz) ★★★1/2☆

DOCU Ten tijde van het beruchte ‘kech’-incident was Boef even ‘public enemy number one’, maar deze driedelige documentaire - samen een diepgaand portret van anderhalf uur lang - laat een andere, veel zachtere kant van de populaire Nederlandse rapper zien. De arme jongen die opgroeide als zoon van een veroordeelde crimineel. De familieman die droomt van een eigen gezin. De succesvolle muzikant die tussen alle feestelijkheden door vaak eenzaam en onbeholpen is. Uiteindelijk is Sofianne Boussaadia ook maar een normale knul, gewoon Boef man.

Godfather of Harlem (Disney+) ★★★★☆ (lees hier de recensie)

DRAMA Het beste personage dat Forest Whitaker ooit in een tv-serie heeft gespeeld, blijft de intimiderende politieagent Jon Kavanaugh in het vijfde seizoen van ‘The Shield’, maar zijn hoofdrol in het nieuwe, op ware feiten gebaseerde misdaaddrama ‘Godfather of Harlem’ komt dicht in de buurt. Whitaker is Bumpy Johnson, een New Yorkse crimineel die begin jaren 1960 vrijkomt uit de gevangenis en de macht over zijn vroegere buurt wil heroveren op de Italiaanse maffia. Spannende tv die tegelijk een goed beeld geeft van New York in de jaren 1960.

Godfather of Harlem  Beeld David Lee
Godfather of HarlemBeeld David Lee

High Fidelity (Disney+) ★★★1/2☆

High Fidelity: Zoë Kravitz Beeld Disney+
High Fidelity: Zoë KravitzBeeld Disney+

COMEDY Nog eentje voor in het rijtje ‘Is niets nog heilig?’ van de gemakkelijk geshockeerden: Rob, het muziekverslaafde hoofdpersonage uit het boek van Nick Hornby en de film van Stephen Frears, is in deze nieuwe reeks een vrouw. Zoë Kravitz, dochter van, speelt de eigenares van een platenwinkel in Brooklyn in een update van Hornby’s verhaal over enkele muziekfanaten die beter zijn in het aanleggen van lijstjes met hun favoriete platen dan in het Echte Leven. Charmant, bedrieglijk lichtvoetig en helaas na één seizoen alweer stopgezet.

Sky Rojo (Netflix) ★★★½☆ (lees hier de recensie)

ACTIE Na het wereldwijde succes van ‘La casa de papel’ en de halve flop van ‘White Lines’ komen Alex Pina en zijn schrijversteam nu met ‘Sky Rojo’ op de proppen, een brok ‘Latin pulp’ - zoals ze het zelf noemen - over drie sekswerkers die ontsnappen uit de klauwen van hun pooier. Het resultaat: een acht hectische afleveringen lange achtervolging door zonovergoten locaties, met veel geweld en het soort excentrieke personages waar Pina een patent op heeft.

The Bold Type (Netflix & Amazon Prime Video) ★★★½☆ (lees hier de recensie)

COMEDY Oftewel ‘Het leven zoals het is: vrouwenblad’. ‘The Bold Type’ speelt zich af op de redactie van het fictieve magazine Scarlet - zowat een kopie van Cosmopolitan - waar enkele jongedames uit verschillende departementen de carrièreladder proberen te beklimmen. Wie door de occasionele ongeloofwaardige of voorspelbare plotwending heen kijkt, vindt een lichtvoetig maar allesbehalve inhoudsloos komisch drama, dat ook moeiteloos ‘woke’ is. Op Netflix staan sinds kort de eerste drie seizoenen, wie Amazon Prime Video heeft, kan ook reeks vier bekijken.

The Falcon and the Winter Soldier ★★★½☆ (lees hier de recensie)

ACTIE Dat de eerste aflevering van ‘The Falcon and the Winter Soldier’ het record brak van ‘best bekeken première op Disney+’ zegt niet veel: tenslotte heeft de streamingdienst nog maar een handvol eigen reeksen gelanceerd en pakweg ‘The Mandalorian’ ging van start toen het aantal abonnees nog veel kleiner was. Maar de première van ‘The Falcon and the Winter Soldier’ was ook creatief een voltreffer, een charmante brok televisie waarin de superhelden zich van hun menselijke kant lieten zien maar dat toch niet gespeend was van spektakel en actie. Goed, dat gold eveneens voor ‘WandaVision’ en die serie zakte gaandeweg het eerste seizoen in elkaar, maar voorlopig krijgt ‘The Falcon and the Winter Soldier’ het voordeel van de twijfel.

Falcon & The Winter Soldier Beeld Disney+
Falcon & The Winter SoldierBeeld Disney+

The Investigation (Lumièreseries) ★★★★½ (lees hier de recensie)

DRAMA Na ‘The Killing’, ‘The Bridge’, ‘Trapped’ en zoveel andere titels moet je van goeden huize zijn om nog met een Scandinavische krimi te komen die kan verrassen. Maar Tobias Lindholm is natuurlijk wel bedenker van ‘Borgen’ en schreef films als ‘A Hijacking’ en ‘The Hunt’. In ‘The Investigation’ reconstrueert Lindholm het onderzoek in de zogenaamde duikbootmoord op de Zweedse journaliste Kim Wall in 2017, dat geleid werd door Jens Møller, hoofd van de dienst moordzaken van Kopenhagen. Sereen, geheel vrij van sensatie maar uiterst meeslepend.

The Irregulars (Netflix) ★★★1/2☆

DRAMA Na ‘Enola Holmes’, de erg matig ontvangen film over het kleine zusje van Sherlock, is de serie ‘The Irregulars’ al de tweede Netflix-titel op korte tijd die zich afspeelt in de wereld van de immer populaire detective. Sherlock zelf duikt pas halverwege het eerste seizoen op: de meeste aandacht gaat naar enkele tieners die de straten van Londen kennen als hun broekzak en de speurder en dokter Watson helpen bij hun onderzoeken, en die ook paraat staan wanneer ‘a darkness’ over de Britse hoofdstad neerdaalt. Veel sfeer, spanning en horror - al in de eerste aflevering wordt een jonge vrouw de ogen uitgepikt door een zwerm kraaien - in een reeks die gaandeweg uitgroeit tot een soort ‘Stranger Things’ in de Victoriaanse tijd.

The Serpent ★★★☆☆ (lees hier onze recensie)

DRAMA Stijlvol seventiesdrama over de misdaden van Charles Sobhraj, alias De Hippiebeul en Het Serpent, een Franse psychopaat die in Thailand minstens twaalf ‘backpackers’ in zijn web strikte. Het gegoochel met de tijdlijnen laat je hoofd duizelen en een echte kijk in het hoofd van Sobhraj levert ‘The Serpent’ niet op, maar de miniserie - mede geregisseerd door Hans Herbots - is wel een lust voor het oog.

This is a robbery (Netflix) ★★★★☆

THIS IS A ROBBERY Beeld Netflix
THIS IS A ROBBERYBeeld Netflix

TRUE CRIME Meeslepende reconstructie van de grootste en meest mysterieuze kunstroof uit de geschiedenis: niet de diefstal van De rechtvaardige rechters - een verdienstelijke tweede - maar de overval op het Isabella Stewart Gardner Museum in Boston in de lente van 1990. Twee mannen drongen vermomd als politieagenten het gebouw binnen, liepen er bijna anderhalf uur in rond en vertrokken met dertien schilderijen en artefacten, voor een totale waarde van minstens 200 miljoen dollar. De daders zijn nooit gevat, geen van de gestolen kunstwerken, waaronder twee Rembrandts en een Vermeer, is teruggevonden.

Tiger ★★★★☆

Docu Tiger Woods (HBO/Streamz) Beeld Streamz
Docu Tiger Woods (HBO/Streamz)Beeld Streamz

DOCU Tweedelig, bijna drie uur durend portret van de beste, bekendste en - dankzij de vele verhalen over zijn drankmisbruik en seksverslaving - meest beruchte golfer uit de geschiedenis. Noch Tiger Woods zelf, noch iemand uit zijn directe omgeving werkte mee aan ‘Tiger’, maar de film slaagt er desalniettemin in om de man te vatten, waar hij vandaan komt, hoe geniaal hij is op een golfbaan en waarom hij zo van het rechte pad kon afwijken.

Years and Years (Netflix) ★★★★☆ (lees hier onze recensie)

DRAMA Eerder al te zien via Lumièreseries, nu ook op Netflix: ‘Years and Years’, een Britse miniserie uit 2019 waarin de schrijvers fantaseerden over hoe de volgende 15 jaar zouden verlopen. Dat Donald Trump herverkozen zou worden, hadden ze alvast verkeerd, maar er blijven nog genoeg geloofwaardige apocalyptische voorspellingen over - vooral dan met betrekking tot de opwarming van de aarde en de bijhorende stroom van klimaatvluchtelingen - om ervoor te zorgen dat de reeks relevant én verontrustend blijft.