'Vincenzo', 'Feel Good', 'Loki' Beeld Netflix
'Vincenzo', 'Feel Good', 'Loki'Beeld Netflix

humo gidststreaming

Dit zijn de beste nieuwe series die u nu kunt streamen op Netflix & co

Big Shot (Disney+) ★★★1/2☆ (lees hier de recensie)

DRAMEDY Een toptrainer uit het Amerikaanse basketbal (John Stamos, alias Uncle Jesse uit ‘Full House’) raakt aan lager wal en moet tegen zijn zin een team van een middelbare school gaan coachen, een meisjesteam dan nog. Wat volgt, is zo voorspelbaar als de columns van Mia Doornaert, maar de makers van ‘Big Shot’ - onder wie David Kelley, de man achter ‘Big Little Lies’ en ‘The Undoing’ - slagen er toch in om van onder de berg clichés een oprecht ontroerende reeks te halen.

Big Shot Beeld Disney
Big ShotBeeld Disney

Bloodlands (VRTNu) ★★★1/2☆

MISDAAD Tweedelige nagelbijter van de succesvolle Britse tv-schrijver Jed Mercurio - zie ook ‘Bodyguard’ en ‘Line of Duty’ - over een Noord-Ierse politieagent die op zoek moet naar een ontvoerd ex-IRA-leider. James Nesbitt, zelf opgegroeid in Noord-Ierland, is zoals altijd ijzersterk als DCI Tom Brannick en het verhaal over de littekens van de burgeroorlog in het land is weer brandend actueel.

Des (VRTnu) ★★★★☆

Des Beeld rv
DesBeeld rv

MISDAAD Nadat menselijke resten zijn afvoer hebben verstopt, wordt Dennis Nilsen begin jaren 1980 ontmaskerd als een van de ergste seriemoordenaars uit de Britse geschiedenis. De tweedelige krimi ‘Des’ gaat echter niet zozeer over de jacht op de psychopaat maar over hoe de politie na de vangst probeert te onderzoeken hoeveel slachtoffers hij heeft gemaakt en wie dat allemaal waren. Onder meer aan de hand van tips van de niet altijd even betrouwbare Nilsen zelf, die gespeeld wordt door een angstaanjagend goede David Tennant.

El Innocente (Netflix) ★★★1/2☆ (lees hier de recensie)

El Inocente Beeld rv
El InocenteBeeld rv

THRILLER Na ‘Safe’, ‘The Stranger’ en ‘The Woods’ is deze Spaanstalige thrillerserie al de vierde Netflixreeks op drie jaar tijd naar een boek van de Amerikaanse misdaadschrijver Harlan Coben. Het is meteen ook de beste. Het verhaal over een man die jarenlang in de gevangenis zat nadat hij tijdens een vechtpartij iemand per ongeluk heeft gedood en na zijn vrijlating geconfronteerd wordt met zijn verleden lijdt wel aan de typische Coben-kwalen: een bijzonder ingewikkelde plot en een niet helemaal overtuigende ontknoping. Maar ‘El Innocente’ heeft vaart en is erg knap opgebouwd, met afleveringen die telkens rond een ander personage draaien.

Feel Good - seizoen 2 (Netflix) ★★★1/2☆

Feel Good Beeld Netflix
Feel GoodBeeld Netflix

DRAMEDY Mae (gespeeld door de Canadese Mae Martin, die de reeks ook bedacht) is een stand-up comédienne met een donker verleden vol trauma’s en verslavingen, George is een brave lerares die net haar lesbische kant heeft ontdekt: de twee worden stapelverliefd maar de relatie raakt gecompliceerd door de obsessieve neigingen van de één en de onzekerheden van de ander. De fijne Britse dramedy ‘Feel Good’ - met een bijrol voor Lisa ‘Phoebe’ Kudrow - kwam een jaar geleden nogal onopvallend op Netflix, maar had blijkbaar toch genoeg fans om een tweede - en laatste - seizoen te rechtvaardigen. Voor de fans van ‘Fleabag’ die sinds het einde van die reeks nog altijd wat verweesd achterblijven.

For all mankind (Apple Tv+) ★★★★1/2

FOR ALL MANKIND Beeld AppleTV
FOR ALL MANKINDBeeld AppleTV

DRAMA We hebben deze dramaserie over de race naar de ruimte, die zich afspeelt in een wereld waar de Russen als eersten een man op de maan hebben gezet, enkele weken was al eens aangeraden, toen het tweede seizoen halfweg was. Maar nu datzelfde tweede seizoen geëindigd is op een van de beste uurtjes televisie uit de afgelopen jaren, geven we het graag nog eens mee: ‘For all mankind’ behoort tot het knapste wat u momenteel op de streamingdiensten kunt bekijken.

Halston (Netflix) ★★★1/2☆ (lees hier de recensie)

HALSTON Beeld ATSUSHI NISHIJIMA/NETFLIX
HALSTONBeeld ATSUSHI NISHIJIMA/NETFLIX

Het nieuwste product uit het goed draaiend tv-fabriekje van Ryan Murphy is deze miniserie over Roy Halston Frowick, de Amerikaanse kledingontwerper die onder meer Jackie Kennedy en Liza Minnelli van outfits voorzag. Flitsend en meeslepend maar zoals vaak bij Murphy emotioneel wat oppervlakkig, al maakt de prestatie van Ewan McGregor als Halston veel goed.

Heaven’s Gate (Streamz) ★★★1/2☆

Heaven's Gate Beeld rv
Heaven's GateBeeld rv

TRUE CRIME Net geen 40 doden, dat was de tol na de collectieve zelfmoord bij de sekte Heaven’s Gate in 1997. Na onderzoek bleek dat de leden, die geloofden dat buitenaardse wezen die zich verborgen hielden in de staart van de komeet Haley-Bopp hun onsterfelijke ziel zouden meenemen, zich niet allemaal tegelijk van het leven hadden beroofd: een tweede en een derde groep had eerst de lichamen van de vorige slachtoffers opgeruimd vooraleer ze zelf een overdosis kalmeringspillen namen. Hoe konden zoveel mensen, meestal jongens en meisjes uit de gegoede middenklasse, zo gehersenspoeld en gemanipuleerd worden? Deze bloedstollende vierdelige true crime-reeks reconstrueert het drama en laat nabestaanden aan het woord.

In Treatment - seizoen 4 (Streamz) ★★★★☆ (lees hier onze recensie)

In Treatment  S04 - SERIE (2021 VS) - Caption: Uzo Aduba (Dr. Brooke Lawrence) Beeld tmdb
In Treatment S04 - SERIE (2021 VS) - Caption: Uzo Aduba (Dr. Brooke Lawrence)Beeld tmdb

DRAMA Ruim tien jaar na het einde van seizoen drie maakt HBO’s ‘In Treatment’ een comeback. Met een nieuwe therapeut - Uzu Adeba uit ‘Orange is the New Black’ mag proberen de altijd empathische Gabriel Byrne te doen vergeten -, enkele nieuwe patiënten, onder wie een voor fraude veroordeelde ondernemer en een jongen met een bipolaire stoornis, en een nieuw team scenaristen. Afgaand op de eerste acht afleveringen, samen de eerste twee weken, is de kwaliteit echter wel op peil gebleven: tegelijk ontroerende en spannende praattelevisie .

Invincible (Amazon) ★★★★☆

Invincible Beeld Cr. Amazon Prime Video
InvincibleBeeld Cr. Amazon Prime Video

ANIMATIE De specialiteit van Amazon, naast de uitbuiting van het eigen personeel, wordt zo langzamerhand superheldenseries die heel het genre ondermijnen. Naast het heerlijke ‘The Boys' is er nu ook deze animatiereeks, gebaseerd op de strips van ‘Walking Dead’-bedenker Robert Kirkman, over een puberjongen met superkrachten die samen met zijn vader de misdaad moet bestrijden. Of dat is tenminste wat de 17-jarige Mark Grayson denkt. Erg knap getekend, extreem gewelddadig en zeer intelligent.

It’s a sin (VRTnu) ★★★★1/2 (lees hier de recensie)

It's a sin Beeld Channel 4
It's a sinBeeld Channel 4

DRAMA Wervelende serie over een niet bepaald sexy onderwerp: de aidsepidemie in de jaren 1980. Vijf geweldige afleveringen lang volgt Russell T Davies - zie ook ‘Years and Years’ - enkele vrienden, vooral homoseksuelen, die in Londen studeren, werken, feesten en met elkaar en anderen naar bed gaan. Maar de ziekte waarvan ze in het begin denken dat het enkel een Amerikaans probleem is, slaat gaandeweg diepe bressen in hun groepje. ‘It’s a sin’ vat perfect de onwetendheid, de onverdraagzaamheid en de angst die in de jaren 1980 rond het thema aids hingen, en is tegelijk een ode aan de weerbaarheid en de kracht van degenen die er toen het hardst door werden geraakt.

Loki (Disney+) ★★★★☆ (lees hier de recensie)

Tom Hiddleston als/in 'Loki'. Beeld Disney
Tom Hiddleston als/in 'Loki'.Beeld Disney

ACTIE Nog even en er zijn meer Marvel-spin-offs dan coronavarianten - ondertussen zitten we in 2021 al aan nummer drie - maar net als voorgangers ‘WandaVision’ en ‘The Falcon and the Winter Soldier’ is ‘Loki’ wel uitstekend uit de startblokken geschoten. De aartsvijand van de Avengers heeft zich afgesplitst van de centrale tijdlijn van het MCU en duikt op in de Gobiwoestijn, waar hij door de agenten van de Time Variance Authority, in de boeien wordt geslagen. Tijdreizen, actie en een heerlijke wisselwerking tussen Loki (Tom Hiddleston) en TVA-agent Moebius (Owen Wilson): als de zesdelige miniserie tot het eind dit niveau kan aanhouden, is Disney+ een topper rijker.

Mare of Easttown (Streamz) ★★★★☆ (lees hier de recensie)

streaming Beeld RV
streamingBeeld RV

MISDAAD Misdaaddrama van HBO over een klein dorpje nabij Philadelphia dat opgeschrikt wordt door enkele verdwijningen en een moord. Kate Winslet steelt - uiteraard - de show als rechercheur Mare Sheehan, die tussen het speuren naar de daders door ook haar eigen, erg woelige privéleven op orde moet proberen te krijgen. Met thema’s als zelfmoord, drugsverslaving, armoede en prostitutie is donker nog een understatement voor deze miniserie , die wel beter uit de voeten komt als psychologisch drama dan als misdaadreeks.

Master of None - seizoen 3 (Netflix) ★★★1/2☆ (lees hier onze recensie)

streaming Beeld RV
streamingBeeld RV

DRAMEDY Aziz Ansari, bedenker van ‘Master of None’, blijft op de achtergrond en geeft in het derde seizoen de fakkel als hoofdrolspeler door aan Lena Waithe, voor zes afleveringen die helemaal rond het huwelijk van haar personage Denis en haar echtgenote Alicia draaien. Een prachtige ontleding van het liefdesleven van een normaal echtpaar met als hoogtepunt de vierde aflevering over de IVF-behandeling van Alicia.

My Name is Earl - seizoen 1-4 (Disney+) ★★★1/2☆

My Name is Earl Beeld rv
My Name is EarlBeeld rv

COMEDY Geen nieuwe reeks maar een uitstekende sitcom van een jaar of vijftien geleden die nu op Disney+ komt. Wanneer kruimeldief en oplichter Earl Hickey in het ziekenhuis belandt net nadat hij de loterij heeft gewonnen, ziet hij dat als een teken dat hij zijn leven moet beteren. Hij maakt een lijst van al zijn misstappen en probeert die, samen met zijn niet al te snugger broer Randy, recht te zetten.

Mythic Quest - seizoen 2 (AppleTV+) ★★★★☆

Mythic Quest Beeld rv
Mythic QuestBeeld rv

COMEDY Apple heeft een goed ontwikkeld gevoel voor humor. Dat blijkt uit de prijzen voor de iPhones en het feit dat de streamingafdeling van het bedrijf twee uitstekende comedy’s in de aanbieding heeft: ‘Ted Lasso’ en ‘Mythic Quest’, een sitcom van de makers van ‘It’s Allways Sunny in Philadelphia’ die zich afspeelt op de werkvloer van een gameontwikkelaar. Grappig, scherp en ontroerend: de perfecte reeks om mee te starten als u niet nog eens ‘The Office’ wilt herbekijken.

Raised by wolves (Streamz) ★★★1/2☆

Raised By Wolves Beeld rv
Raised By WolvesBeeld rv

SCIENCEFICTION Fans van filosofische sciencefiction die nog altijd heimwee hebben naar de hoogdagen van ‘Battlestar Galactica’ kunnen met een gerust gemoed richting ‘Raised by Wolves’ afzakken. In deze mede door Ridley Scott geproduceerde reeks moeten twee androïden - ‘Vader’ en ‘Moeder’ - na een verwoestende oorlog op aarde op een verre planeet de menselijke beschaving verder zetten. Maar de religieuze conflicten van vroeger steken al snel de kop weer op.

Schitt’s Creek (VRTNu) ★★★★☆

Schitt's Creek -
 Beeld imdb
Schitt's Creek -Beeld imdb

COMEDY De openbare omroep zond de afgelopen maanden na het laatavondjournaal een van de beste komische reeksen van de afgelopen jaren uit: ‘Schitt’s Creek’, over een rijke familie die al haar geld kwijtraakt en opnieuw moet beginnen in het kleine dorpje uit de titel. Een mix tussen ‘Arrested Development’ en ‘Parks and Recreation’, en het knapste dat uit Canada is gekomen sinds Justin Trudeau. Alle zes seizoenen zijn nu te bekijken via VRTnu.

Shadow & Bone (Netflix) ★★★☆☆ (lees hier de recensie)

SHADOW AND BONE  Beeld -NETFLIX
SHADOW AND BONEBeeld -NETFLIX

FANTASY In de nieuwste poging van Netflix om het succes van ‘Game of Thrones’ te herhalen wordt een weeskind met speciale krachten de inzet van een machtsstrijd in een door een duistere heerser onder de knoet gehouden land. Origineel is ‘Shadow & Bone’ niet en omdat de makers de drie boeken uit Grishnatrilogie van Leigh Bardugo in nauwelijks acht afleveringen hebben moeten gieten, gaat het soms wel erg snel vooruit. Maar het decor, geïnspireerd op het Rusland van de 19e eeuw, is indrukwekkend en de reeks bevat genoeg charme, humor en spanning om overeind te blijven.

Snabba Cash (Netflix) ★★★★☆ (lees hier de recensie)

streaming 10/4 Beeld RV
streaming 10/4Beeld RV

MISDAAD Snoeihard, indrukwekkend Zweeds misdaaddrama, losjes gebaseerd op de gelijknamige boeken van Jens Lapidus die enkele jaren geleden al werden verfilmd. De jonge Leya heeft moeite om het geld te verzamelen om haar start-up van de grond te krijgen en klopt uiteindelijk aan bij de broer van haar overleden man, een nietsontziende drugsdealer. Al snel leren zij en enkele andere personages dat het onmogelijk is om poen te scheppen zonder je handen vuil te maken, in een zesdelige reeks die op zijn sterkste momenten aan ‘The Wire’ doet denken. En dat is toch nog altijd de nummer 1 in onze top 100 van beste series ooit.

The Flight Attendant (Streamz) ★★★★☆ (lees hier de recensie)

The Flight Attendant Beeld RV
The Flight AttendantBeeld RV

DRAMA Komische thrillerreeks over een airhostess (een erg sterke Kaley Cuoco, bekend van ‘The Big Bang Theory’) met een drankprobleem die na een wilde nacht wakker wordt in een hotelkamer in Bangkok. Naast haar: het lijk van een man die op haar laatste vlucht zat, met zijn keel doorgesneden. Omdat ze geen idee heeft wat er is gebeurd, ruimt ze in paniek alles op en vliegt ze zoals gepland richting New York, maar wanneer het FBI de hele zaak op het spoor komt, moet ze zelf op zoek naar de moordenaar.

The Kominsky Method - seizoen 3 (Netflix) ★★★☆☆ (lees hier de recensie)

The Kominsky Method Beeld NETFLIX
The Kominsky MethodBeeld NETFLIX

COMEDY Derde en laatste seizoen van Chuck Lorres komische reeks over acteercoach Sandy Kominsky (Michael Douglas), Hollywood en ouder worden. Alan Arkin, die Sandy’s beste vriend Norman Newlander speelde, besloot na reeks twee op te stappen en is er deze keer dus niet meer bij. Hij wordt node gemist maar ook zonder het verbale steekspel tussen de twee hoofdpersonages blijft ‘The Kominsky Method’ een mooie, warme en niet voor de hand liggende comedy.

The Investigation (MyLum.tv & VRTNu) ★★★★½ (lees hier de recensie)

DRAMA Na ‘The Killing’, ‘The Bridge’, ‘Trapped’ en zoveel andere titels moet je van goeden huize zijn om nog met een Scandinavische krimi te komen die kan verrassen. Maar Tobias Lindholm is natuurlijk wel bedenker van ‘Borgen’ en schreef films als ‘A Hijacking’ en ‘The Hunt’. In ‘The Investigation’ reconstrueert Lindholm het onderzoek in de zogenaamde duikbootmoord op de Zweedse journaliste Kim Wall in 2017, dat geleid werd door Jens Møller, hoofd van de dienst moordzaken van Kopenhagen. Sereen, geheel vrij van sensatie maar uiterst meeslepend.

The Serpent (Netflix) ★★★☆☆ (lees hier de recensie)

The Serpent Beeld Netflix
The SerpentBeeld Netflix

DRAMA Stijlvol seventiesdrama over de misdaden van Charles Sobhraj, alias De Hippiebeul en Het Serpent, een Franse psychopaat die in Thailand minstens twaalf ‘backpackers’ in zijn web strikte. Het gegoochel met de tijdlijnen laat je hoofd duizelen en een echte kijk in het hoofd van Sobhraj levert ‘The Serpent’ niet op, maar de miniserie - mede geregisseerd door Hans Herbots - is wel een lust voor het oog.

The Sinner - seizoen 3 (Netflix) ★★★1/2☆

The Sinner  Beeld rv
The SinnerBeeld rv

THRILLER Enkele maanden nadat seizoen twee op Netflix komt, maakt ook het derde seizoen van de misdaadreeks ‘The Sinner’ zijn opwachting. Rechercheur Harry Ambrose, zoals altijd zorgelijk kijkend, moet deze keer een auto-ongeval onderzoeken waarbij niets is wat het lijkt. Geen meesterwerk maar wie houdt van complexe mysteries en lang ontrafelende whodunits à la ‘Behind her eyes’ of ‘The Innocent’ zit bij ‘The Sinner’ steevast goed.

The Underground Railroad (Amazon Prime Video) ★★★★★ (lees hier de recensie)

The Underground Railroad Beeld Amazon Prime
The Underground RailroadBeeld Amazon Prime

DRAMA Barry Jenkins’ verfilming van Colson Whiteheads bekroonde roman is het absolute meesterwerk dat je mocht verwachten: de odyssee van slavin Cora door het Zuiden van Amerika op zoek naar een beter leven, of op zijn minst een vorm van menswaardig bestaan, biedt het raamwerk voor een magisch-realistische serie waarin Jenkins de horror van de slavernij vat in beelden die op je netvlies gebrand worden maar waarin ook altijd een glimpje hoop doorschijnt. Indrukwekkend en overrompelend: beter zult u dit jaar wellicht niet meer zien.

Vincenzo (Netflix) ★★★★☆ (lees hier de recensie)

Vincenzo Beeld Netflix
VincenzoBeeld Netflix

DRAMA Voor als u het, in alle betekenissen van het woord, liever eens wat exotischer hebt, is er dit drama uit Zuid-Korea over een jonge maffioso die een lading goudstaven die in een kelder verstopt ligt probeert te recupereren. ‘Vincenzo’ behoort niet echt tot een duidelijk genre, de hoofdrolspelers lopen het ene moment geweldig te overacteren en doen het volgende bloedserieus en op de soundtrack staat Italiaanse volksmuziek broederlijk naast speedmetal en opera. Het zal niet iedereens smaak zijn maar wie met een open geest en enig doorzettingsvermogen aan ‘Vincenzo’ begint, is vertrokken voor een bijzondere én lange trip.

We are who we are (MyLum.tv) ★★★1/2☆ (lees hier de recensie)

We are who we are Beeld rv
We are who we areBeeld rv

DRAMA Tv-debuut van Luca Guadagnino, cinefiele held sinds zijn prachtige, met een Oscar bekroonde film ‘Call Me by Your Name’ uit 2017. De 14-jarige Fraser woont samen met zijn moeder Sarah (Choë Sevigny) en haar vrouw Maggie op een - fictieve - Amerikaanse legerbasis in het Italiaanse Chioggia en leert via de vrijgevochten Britney (Francesca Scorsese, dochter van) een groepje andere tieners kennen. Een trage, poëtische reeks over opgroeien en worstelen met jezelf en - enkele personages zijn non-binair - je geslacht.

Years and Years (Netflix) ★★★★☆(lees hier de recensie)

DRAMA Eerder al te zien via Lumièreseries, nu ook op Netflix: ‘Years and Years’, een Britse miniserie uit 2019 waarin de schrijvers fantaseerden over hoe de volgende 15 jaar zouden verlopen. Dat Donald Trump herverkozen zou worden, hadden ze alvast verkeerd, maar er blijven nog genoeg geloofwaardige apocalyptische voorspellingen over - vooral dan met betrekking tot de opwarming van de aarde en de bijhorende stroom van klimaatvluchtelingen - om ervoor te zorgen dat de reeks relevant én verontrustend blijft.