De tien genomineerden van de 'Ha van Humo' Beeld Humo
De tien genomineerden van de 'Ha van Humo'Beeld Humo

genomineerdenHa! van Humo

Dit zijn de tien beste televisieprogramma’s van het afgelopen jaar

Even begeerd als de eerste dosis van het coronavaccin: de Ha! van Humo, waarmee dit blad het beste tv-programma van de afgelopen twaalf maanden bekroont. Na een lange virtuele vergadering die het uiterste van ons geduld en onze breedbandverbinding vergde, kon de redactie de oogst van 2020 terugbrengen tot een shortlist met tien titels. Proficiat aan de genomineerden! Voor de anderen geldt hetzelfde als voor de rest van de wereld: volgend jaar beter!

Welk programma ‘Terug naar Rwanda’ opvolgt, wordt op 21 december bekendgemaakt tijdens een uitreiking die helaas – Marc Van Ranst was echt niet te vermurwen – enkel online plaatsvindt. Bekijk in onderstaande video de tien genomineerden:

Voor het juryverslag gaan we vanzelfsprekend te rade bij wat Dwarskijker over de genomineerde programma’s heeft geschreven:

‘Albatros’ (Streamz/Canvas)

‘De oproerpolitie bevoegd voor de bestrijding van luizige woordspelingen mag me kraken, maar ‘Albatros’, dat een tragikomische reeks heette te zijn, lag me meermaals zwaar op het gemoed. Desondanks keek ik er niet graag van weg, want zowel acteerprestaties als cameravoering waren zichtbaar van bovengemiddeld allooi: zelfs lang na het eerste gezicht was het zoeken naar een acteur die zich al te vrijpostig buiten de grenzen van zijn of haar ruim bemeten rol begaf, naar daar waar geloofwaardigheid oplost als strandzand in zwemwater.’ Lees onze hele recensie

‘De Afspraak’ (Canvas)

‘Bart Kerremans schoof ook aan in ‘De afspraak’, naast Theo Francken, in het juiste licht blijkbaar ook Amerikakenner, en Mia Doornaert, die een wollen stars and stripes op de borst droeg; een dundoek dat onderhand wel genoeg heeft meegemaakt. Mocht Trumps graai onder de rokken van de democratie niet zo triest zijn, hij had er misschien nog mee kunnen lachen, sprak Kerremans. Voor de duidelijkheid lachte hij niet. Zijn ringbaard evenmin.’ Lees onze hele recensie

‘De Container Cup’ (VIER)

‘Ondanks een onmiskenbaar origineel idee, één van de weinige op tv in die gewraakte lente van 2020, nam ik me na de eerste aflevering toch voor om geen al te dure weddenschappen te maken betreffende mijn verdere dagelijkse aanwezigheid bij ‘De container cup’. Dat het anders is uitgedraaid en ik aanzienlijk meer heb gezien van die hapsnap op poten gezette mobiele krachtmeting dan aanvankelijk gedacht, pleit dan ook ontegensprekelijk in het voordeel ervan.’ Lees onze hele recensie

‘De Onfatsoenlijken’ (Canvas)

‘De boodschap van deze reportagereeks is eenvoudig: het gebrek aan fatsoen ligt niet bij diegenen die aan het woord komen en over hun ervaringen praten, maar bij diegenen die hen al zo lang negeren of van hen profiteren, en bij de politici die enkel interesse tonen wanneer er verkiezingen in aantocht zijn. ‘De onfatsoenlijken’ geeft een stem aan mensen die vaak alleen maar een stem zijn.’ Lees onze hele recensie

‘Durf te vragen’ (Eén)

‘De mooiste uitspraak kwam van Ojaimi, de tennisleraar die vijf jaar geleden door IS uit Irak was weggejaagd. Op de vraag ‘Wanneer gaan jullie nu eindelijk eens terug naar jullie eigen land?’ antwoordde hij: ‘Ik ben niet geboren met wortels, maar met twee voeten. Ik ga waar ik wil. Dat zou één van de eerste mensenrechten moeten zijn.’ ‘Durf te vragen’ is tegelijk ontroerend, ontluisterend, hoopgevend én grappig. Soms hoeft goede tv niet meer te zijn dan kijken en luisteren naar mensen op een stoel. Straffe kost. Durf te zeggen.’ Lees onze hele recensie

‘Filip van België’ (Canvas)

‘Het is een misvatting dat pittige onderwerpen garant staan voor pittig vertier, en dat slappe figuren onverenigbaar zijn met sterke verhalen. Hoe verklaart u anders dat de gemiddelde muziekbiopic – zie: Freddie Mercury, Jim Morrison, Rocco Granata – om van in slaap te vallen is, maar dat een secuur in beeld gebrachte, nooit op enige lichtzinnigheid te betrappen documentaire over de stijfste aller harken – u herkent onze van elke spriet rock-’n-roll verstoken, nog het best door het antoniem van ‘onnavolgbaar’ getypeerde koning Filip – wél van begin tot eind kan boeien?’ Lees onze hele recensie

‘Gentbrugge’ (Canvas)

‘Met zijn nieuwe programma heeft Joris Hessels een alchemisch wondertje gemaakt dat metaal in goud verandert, of toch minstens cynisme in poëzie, in een bruisende joie de vivre. Zo heb ik al meteen plezier in het vermoeden dat tijdens de hele eerste aflevering als een kwistige fles cava bleef opborrelen: als er Vlaams Belangers naar ‘Gentbrugge’ kijken, dan zijn ze na afloop geen Vlaams Belangers meer.’ Lees onze hele recensie

‘Kinderen van de Holocaust’ (Canvas)

‘Zeker, men heeft de tweede wereldbrand nooit horen klagen over een gebrek aan aandacht in het schema van Canvas: de map ’40-’45 wordt er met bewonderenswaardige regelmaat uit de archiefkast van de 20ste eeuw getrokken. Maar als dat reeksen als ‘Kinderen van de Holocaust’ oplevert – eerder werden al het verzet en de collaboratie uitgelicht – mag de zender mijn hele avond volstorten met de Tweede Wereldoorlog. Het zijn historische programma’s.’ Lees onze hele recensie

‘Ooit Vrij’ (VIER)

‘Kinderen komen in ‘Ooit vrij’ wel vaker naar voren als penitentiaire restschade. Een jonge moeder maakte zich op voor het bezoek van haar jongste. ‘Vandaag is het knutselen’, klonk het. ‘Maskers maken.’ Bankovervallers hadden dus een voetje voor. De twee andere kinderen van de vrouw waren geplaatst: ma had de neiging zichzelf te verwonden, wat een weinig stichtende aanblik biedt tijdens de opvoeding. Als ze daarvoor niet zo gauw een mes in de buurt had, vertelde de vrouw, dan wierp ze zich wel uit een rijdende vrachtwagen. Wat zou zo’n achterliggende chauffeur op de E40 eigenlijk denken als hij iemand uit een snellende trekker ziet springen? ‘De transmigranten vallen vroeg dit jaar’? Zoals wel vaker wanneer geconfronteerd met doffe ellende, bracht ik mezelf maar aan het lachen. Noem je zoiets een talent of een afwijking?’ Lees onze hele recensie

‘Undercover Seizoen 2' (Eén)

‘De makers van ‘Undercover’ kunnen met een minimum aan schermtijd en dialogen personages introduceren die er meteen staan en geloofwaardig zijn. In het tweede seizoen waren dat vooral wapenhandelaars Laurent en JP Berger, die de niet benijdenswaardige taak hadden om als booswichten en targets de fakkel over te nemen van de memorabele Ferry Bouman. De twee broers met de meest verknipte relatie sinds Kaïn en Abel straalden meteen de juiste dosis dreiging uit, niet alleen tegenover de agenten die hen probeerden te klissen, maar ook tegenover elkaar: dat ze uiteindelijk het onderspit dolven, had evenveel te maken met de concurrentiestrijd tussen de naar erkenning snakkende Laurent en zijn koele, door de gevangenis geharde broer – een waarlijk geweldige Sebastien Dewaele – als met het undercoverwerk van Bob.’ Lees onze hele recensie

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234