SERIEBlack Monday

Don Cheadle: 'Het lijkt wel alsof iedereen tijdens de opnames écht aan de coke zit'

Nu een zelden geziene economische crisis de wereld in haar greep heeft, lijkt het misschien raar om een serie te bekijken over één van de grote recessies uit het verleden. 'Black Monday', over de beurscrash van 19 oktober 1987 en nu aan zijn tweede seizoen toe op Play, is echter geen deprimerende maar een swingende, kleurrijke en demonisch grappige serie over de excessen van de jaren 1980, het financieel systeem en vooral hebzucht. Bonus: het acteerspel van Don Cheadle, die de show steelt als de zelfdestructieve, cokeverslaafde aandelenhandelaar Mo Monroe, die over lijken gaat om geld te verdienen.

DON CHEADLE «Mo doet gekke dingen, maar hij doet gekke dingen op een moment dat iederéén gekke dingen doet. Er waren toen geen regels. Ik heb vrienden die in die periode op Wall Street werkten, en die zeggen nu: 'Waar was ik eigenlijk mee bezig?' Het volstond niet om succes te hebben in je job, je moest ook je concurrenten verpletteren. Dat hoorde erbij. En door die enorme druk werden alle excessen gewoon. Eén van mijn vrienden, die met overgewicht en gezondheidsproblemen kampte, besefte dat hij zou sterven als hij niet uit die wereld ontsnapte. Nu zegt hij: 'Ik was gek.’»

'Black Monday' is een heel vinnige, snelle serie: merk je dat ook tijdens de opnames?

CHEADLE «Absoluut. Ik had op voorhand niet kunnen inschatten hoe lastig het zou zijn om telkens in vijf dagen tijd een aflevering op te nemen. Zeker met al die snelle dialogen, de manier waarop het gefilmd wordt, de actie... Er wordt stevig gezweet op de set, het voelt alsof iedereen ook écht aan de coke zit (lacht).»

Een onderliggende boodschap in de reeks is dat dit soort excessen en bubbels die plotseling knappen, om de zoveel jaar terugkomen. Ben je het daarmee eens?

CHEADLE «Ja, ik heb ter voorbereiding heel wat boeken gelezen over die periode en over Wall Street in het algemeen, en dat was daarin ook vaak de boodschap. Beurscrashes komen altijd terug omdat de onderliggende problemen nooit opgelost worden. Er worden wel regels ingesteld, maar die zijn nooit streng genoeg en wie wil profiteren, vindt altijd wel een achterdeurtje. Je kunt de hebzucht van mensen niet aan banden leggen. 'Black Monday' mag dan opgevat zijn als een waarschuwing, ik heb ook mensen ontmoet die de reeks beschouwen als een soort handleiding 'Hoe snel rijk te worden'. Die hebben het dan toch niet echt goed begrepen (lacht).»

Black Monday - seizoen 2, vanaf 1 augustus op Play

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234