Televisie★½☆☆☆

'Dracula' op Netflix: 'Een lul met scherpe tanden'

Dracula werd nog maar eens uit zijn grafkist gesleurd en voor de camera gezet. Ditmaal waagden Mark Gatiss en Steven Moffat, de mannen achter de moderne ‘Sherlock’, zich aan het iconische verhaal van Bram Stoker. Ze hadden de arme stakker beter laten slapen.

Hoe kan íémand het in Bram Stokers naam een waardevol idee vinden om Dracula op Tinder te laten zitten? In de derde en laatste aflevering van de zoveelste adaptatie van het klassieke boek maakt het verhaal een tijdssprong: Dracula zuigt er niet langer bloed in het Transsylvanië van de 18de eeuw, maar jaagt er op zijn slachtoffers via Tinder in het hedendaagse Londen. Hij loopt er ongemerkt rond nadat een advocaat, met wie Dracula eens heeft geskypet vanuit zijn cel in een medisch onderzoekscentrum, hem met gemak vrij heeft gekregen. Zit je ook in je haar te krabben? De vampier kon videobellen met een tablet nadat hij het wifiwachtwoord van dat zwaarbeveiligde onderzoekscentrum had geraden: het was ‘Dracula’. Hoe kon Dracula, na een dutje van zo’n honderd jaar, überhaupt weten wat een wifiwachtwoord is? En waarom kwam die advocaat opdagen en waarom dient hij Dracula vervolgens als een welwillend slaafje? Zever, gezever!

Dracula wordt de rest van die aflevering neergezet als een onuitstaanbaar oppervlakkige playboy. Jawel, het angstaanjagende monster van de nacht blijkt gewoon een lul met scherpe tanden te zijn. Dat Dracula na vijfhonderd jaar moorden (met zelfs baby’s als slachtoffer!) dan tóch een hart blijkt te hebben op het absolute einde van de reeks, kwam al helemaal uit het niets. De finale van ‘Game Of Thrones’ was, vergeleken met dit misbaksel van een seizoensafsluiter, een meesterwerk.

Niet dat de eerste twee afleveringen zoveel sterker waren. Sommige plottwists sloegen op niets, zoals toen de uiterst goedhartige John Harker opeens Dracula’s kant koos en hem toegang verleende in het klooster waar tientallen nonnen en zijn verloofde schuilen. De horror – afvallende vingernagels, gecremeerde ondoden, vampierbaby’s, een vlieg die achter een oogbal kruipt – kwam eerder kitscherig dan angstaanjagend over. De reeks wil griezelig én grappig én spannend én clever zijn en is uiteindelijk geen van allen.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234