controverse'the idol'
Een beroerde 9% op Rotten Tomatoes: de ‘martelporno’ in ‘The Idol’ krijgt bakken kritiek
Het zat er al een beetje aan te komen: nog voor ‘The Idol’ op het filmfestival in Cannes in première zou gaan, werd de reeks geplaagd door de ene na de andere controverse. Het nieuwe paradepaardje van HBO mocht gisteren op een bescheiden staande ovatie rekenen, maar de critici waren onverbiddelijk.
Een saaie boel is het niet op het filmfestival in Cannes. Zien we geen verontrustende beelden van Johnny Depp met rottende tanden, dan schreeuwt de fashion police moord en brand bij het zien van de teenslippers van Jennifer Lawrence. Maar tanden en teenslippers zijn niks vergeleken met de teloorgang van een reeks die de nieuwe ‘Euphoria’ zou moeten worden.
Sam Levinson, het brein achter voornoemde hyperpopulaire tienerreeks vol drugs en bloot, zat namelijk ook bij ‘The Idol’ in de regisseursstoel. Hij mocht gisteren in Cannes zijn nieuwe baby voorstellen. ‘The Idol’ volgt de jonge Jocelyn die het wil maken als popster en een relatie begint met nachtclubeigenaar én sekteleider Tedros. De hoofdrollen zijn weggelegd voor Lily-Rose Depp en Abel ‘The Weeknd’ Tesfaye, die niet langer The Weeknd genoemd wil worden, in zijn tv-debuut. U raadt het wellicht al: als we één les konden trekken uit zijn vorige project is dat regisseur Sam Levinson synoniem staat met onfunctioneel naakt. Dus blijft ook ‘The Idol’ niet gespaard van expliciete naakt- en seksscènes en wordt er weinig aan de verbeelding overgelaten.
Nog voor de première in Cannes gooide Rolling Stone al met woorden als ‘martelporno’ en ‘zieke geesten’. Een van de medewerkers van de reeks had het zelfs over een ‘shitshow’. Meneer Tesfaye, tevens producer van ‘The Idol’, vond het niet kunnen dat de reeks ‘zo hard vertrok vanuit een ‘vrouwelijk perspectief’’. Depps personage kreeg te veel aandacht, en alles moest om hem draaien. Het plotse vertrek van de oorspronkelijke regisseur Amy Seimetz, later vervangen door Levinson, zal daar ongetwijfeld mee te maken hebben. De exit van Seimetz betekende ook dat de deur naar meer naakt en seks openstond, en Levinson het shockgehalte naar een hoger niveau kon tillen. Hoger zelfs dan ‘Euphoria’, dat met een vuurgevecht tijdens een pijpbeurt en een introductieles in de edele kunst der dickpics de lat toch al op een zeker niveau legde.
Lees ook:
Prestigieuze nieuwe HBO-serie met The Weeknd en Lily Rose Depp zwaar onder vuur: ‘Regisseur maakt er misselijkmakende martelporno van’
Levinson zelf lachte de kritiek weg en verwachtte in Cannes vooral schouderklopjes en dikke cheques, van mening dat hij ‘de meest succesvolle reeks van het jaar zou hebben’. Slechte publiciteit is óók publiciteit, en controverse hoort nu eenmaal bij de job als softcore pornograaf. De vijf minuten lange staande ovatie voor ‘The Idol’ in Cannes zou hem nog gelijk geven ook, ware het niet dat staande ovaties vaste kost zijn bij de Fransen. Dan is een applaus van een schamelijke vijf minuten een daad uit pure beleefdheid en licht medelijden. Ter vergelijking: vorig jaar kreeg Baz Luhrmanns ‘Elvis’, toch ook niet van enige controverse bespaard, een staande ovatie van twaalf minuten.
Gisteren kon ook de gewone man - al wie niet moest klappen in Cannes - via Twitter live meevolgen hoe de reeks percent na percent zakte op de recensiewebsite Rotten Tomatoes. ‘The Idol’ strandde uiteindelijk op een beroerde 9%. Voor u uitgelegd: dat betekent dat 9 op 100 critici een positieve review achterlieten. De andere 91%, minder enthousiast over het concept, vonden ‘The Idol’ vooral vies, vulgair en ‘gewoonweg vreselijk’.
‘The Idol’ verschijnt bij ons op 5 juni op Streamz. Oordeel vooral zelf.
Lees ook:
Johnny Depp doorbreekt stilte na proces tegen Amber Heard: ‘Plots besefte ik: ‘Hé, ik denk dat ik gecanceld word!’’
De 10 beste series op Netflix van 2023
De liveactionbewerking van ‘The Little Mermaid’ loopt nergens op de klippen ★★★☆☆