'Goodnight Mommy' Beeld rv
'Goodnight Mommy'Beeld rv

film★★½☆☆

Een uitstekende Naomi Watts vertolkt in ‘Goodnight Mommy’ een van onze diepgewortelde angsten: wat als ons moeke niet langer ons moeke is

Mammie! In een ideale wereld is zij degene die ons elke avond weer onderstopt, die voor ons een wiegenliedje zingt en een kruisje op onsvoorhoofd maakt; zij is de engel in wier levensnoodzakelijke warme gloed we ons voor eeuwig en altijd willen koesteren. Of zo zou het toch móeten zijn.

Erik Stockman

De nieuwe horrorfilm ‘Goodnight Mommy’ op Amazon Prime speelt in op één van onze diepstgewortelde angsten: namelijk het schrikbeeld dat ons moeke niet langer ons moeke is, maar dat ze werd vervangen door een boosaardig wezen dat uiterlijk alleen maar op ons moesje líjkt. In het begin van de film trekken de jonge tweelingbroers Lucas en Elias in bij hun moeder (Naomi Watts), een schijnbaar gefortuneerde dame die op het platteland een landhuis betrekt dat zó gigantisch groot is dat het een fortuin aan pellets moet kosten om het te verwarmen.

Maar hun moeder is niet in haar gewone doen: rond haar hoofd zit een strak windsel dat alleen haar lippen, neusgaten en ogen vrijlaat. Vrijwel onmiddellijk begint het tot de jongens, én tot ons, door te dringen dat er met de moeder iets (drie omineuze zwarte puntjes)... vreemds aan de hand is. De kinderen mogen geen kabaal maken, de jaloezieën zijn altijd dicht, haar slaapkamer en de schuur zijn verboden terrein, en bij het slapengaan ontdekken de jongens tot hun afgrijzen dat ze het vertrouwde wiegenliedje niet meer kent. En het ergste van allemaal:het moedergevoel, die veilige gloed waarin elk kind zich zou moeten kunnen koesteren, lijkt foetsie. Wie of wat schuilt er onder dat windsel? Is hun mama getransformeerd in een vampier, een zombie, of een ander monsterlijk wezen? Heeft een kwaadaardige buitenaardse bodysnatcher bezit genomen van haar lichaam? Als in een spannend jongensboek beginnen Lucas en Elias hun eigen moeder af te luisteren en te bespioneren.

In een verontrustende scène staat Elias vanachter een gordijn in de slaapkamer zijn moeder te begluren terwijl ze, het verband nog steeds rond haar hoofd, voor de spiegel halfontkleed een wulps dansje doet op het bezwerende ritme van ‘A Girl Like You’ van Edwyn Collins. Een beetje zoals Jeffrey (KyleMacLachlan) in ‘Blue Velvet’ vanuit de kleerkast de halfnaakte zangeres Dorothy Valens (IsabellaRossellini) gadeslaat. Een zoontje dat ontdekt dat zijn moeder - als het al zijn moeder ís! - een sensueel wezen is: schokkend! Traumatiserend! Onrustbarend! Wat ons betreft mocht die voyeuristische slaapkamerscène zelfs nog wat wulpser zijn, wat meer kinky. Klonk dit laatste ziekelijk? Dan heeft u ‘Blue Velvet’ nog niet gezien! In ieder geval: wat een demon moet die vrouw in hun ogen zijn!

Waarbij wij de nadruk leggen op: in hún ogen. In de horrorfilmgeschiedenis lopen er wel meer moeders-uit-de-hel rond: wij denken nu spontaan aan het kreng uit ‘Mommie Dearest’, aan de feeks uit ‘Carrie’, aan Mrs. Voorhees uit ‘Friday the 13th’ en aan - de gruwelijkste moederfiguur van allemaal - de alien queen uit ‘Aliens’. Wat ‘Goodnight Mommy’ in vergelijking met die horrorfilms lichtelijk anders maakt, is dat de makers heel lang de mogelijkheid openlaten dat de gruwel alleen maar in de hoofden van die tweeling zit. Nuchter bekeken gebeurt er in dat landhuis immers niets angstwekkends: er vloeit geen bloed, er vallen geen lijken uit de kast, de makers vallen zelfs nauwelijks te betrappen op het gebruik van boe!-effecten. Het enige wat Lucas en Elias op stang jaagt, en wat ons doet huiveren, is de onbestemde angst dat hun moeder niet langer hun moeder is. Het beste aan ‘Goodnight Mommy’ is Watts: lang geleden dat we de Australische actrice zo goed zagen spelen. De manier waarop ze met een glas rode wijn in de hand een klein beetje tipsy de slaapkamer binnenwandelt en de kinderen verwijten begint te maken: het is beklemmend, verkillend, en sterk geacteerd.

Spoiler: diegenen onder u die ‘Ich seh, Ich seh’ hebben gezien, de uit 2014 daterende Oostenrijke thriller waarvan ‘Goodnight Mommy’ een naar verluidt trouwe remake is, zullen wellicht niet opkijken van de afwikkeling van het verhaal. Persoonlijk hadden wij bij de ultieme twist - hoewel die ergens wel hout snijdt - wel een diep teleurstellend’Pfffffff!’-gevoel. De verhaaltruc in kwestie is de laatste jaren al zó vaak gehanteerd - hij komt ook voor in het momenteel in de bioscopenlopende ‘Fall’ - dat het een beetje cheap en voor de hand liggend begint te worden. Een beetje zoals een scholier die zijn opstel laat eindigen met het zinnetje ‘Het was maar een droom!’. ‘Goodnight Mommy’ is anders wel een leuk filmpje om op Moederdag te bekijken.

‘Goodnight Mommy’ is nu te zien op Amazon Prime

Lees ook:

Dit zijn de 100 beste series aller tijden (met een nieuwe nummer 1!)

Beste Jambers, het is niet omdat ‘boer Charel’ bekend is als schertsfiguur dat je hem de laatste waardigheid op zijn sterfbed moet ontnemen

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234