null Beeld Netflix
Beeld Netflix

tv-tips'Downfall'

Een vliegtuigramp die niet uit de lucht kwam vallen: ‘De piloten trainen kostte te veel geld’

Redactie

Toen eind oktober 2018 een Boeing 737 Max meteen na het vertrek neerstortte voor de kust van Jakarta, dacht men eerst aan terrorisme en daarna aan een menselijke fout van de piloot, maar wees niemand naar het toestel. Pas toen er zich enkele maanden later een soortgelijke ramp voltrok met hetzelfde type vliegtuig, ditmaal van Ethiopian Airlines, rezen de vragen. Was de 737 Max gevaarlijk? Had Boeing het nieuwe type te snel op de markt gebracht? En in hoeverre wist de vliegtuigbouwer van de risico’s? De nieuwe Netflix-documentaire ‘Downfall: The Case Against Boeing’ zoekt én vindt antwoorden, en die zijn nog erger dan gevreesd.

RORY KENNEDY (regisseur) «Het probleem met de 737 Max lag bij het MCAS-computersysteem. Op het nieuwe vliegtuig zaten de motoren op een andere plek dan bij eerdere modellen, maar het computersysteem moest ervoor zorgen dat de 737 Max op dezelfde manier vloog. Alleen kregen de piloten niet de kans om dat nieuwe systeem te leren kennen: omdat Boeing vond dat trainingen te veel geld en tijd kostten.»

- Dus toen het een eerste keer misging en de computer data verkeerd interpreteerde en daardoor de neus van het vliegtuig in volle vlucht naar beneden duwde, wisten de piloten niet wat er gebeurde?

KENNEDY «Neen, zij hadden geen idee en ze wisten ook niet hoe ze met zo’n situatie moesten omgaan. Maar ook bij de tweede crash was dat het geval: toen had Boeing wel een memo rondgestuurd, maar er was nog steeds geen extra training gegeven. Laat staan dat men de enige juiste beslissing nam, namelijk alle vliegtuigen van dat type aan de grond houden.»

- Eigenlijk hadden ze ook nooit in de lucht mogen gaan.

KENNEDY «Klopt, Boeing was al sinds 2013 op de hoogte dat het MCAS-systeem tot problemen kon leiden. Ze wisten ook dat de piloten in dat geval maar 4 à 10 seconden de tijd zouden hebben om een catastrofe te vermijden. Toch hield men alles stil. Dan dobbel je met mensenlevens, met het bekende gevolg (bij de crashes kwamen in totaal 346 mensen om, red.).

»Kijk, iedereen vliegt weleens. Als ik op een vliegtuig stap, wil ik erop kunnen vertrouwen dat de luchtvaartmaatschappijen of de vliegtuigbouwers het beste met mij voorhebben. En dat degenen die de veiligheid controleren, hun job goed doen. Maar hier hebben zowat alle partijen tekortgeschoten.»

- Jullie spraken ook met de weduwe van de piloot van het eerste gecrashte vliegtuig. Boeing probeerde eerst de schuld nog in zijn schoenen te schuiven.

KENNEDY «Ja, het is onmenselijk wat zij heeft moeten meemaken. Stel je voor dat je te horen krijgt dat je man een ramp met tientallen doden heeft veroorzaakt. Terwijl Boeing goed wist waar het probleem lag en even voordien de piloten van Lion Airlines (de maatschappij van het eerste vliegtuig, red.) in een e-mail nog ‘idioten’ had genoemd, net omdat ze een extra opleiding hadden gevraagd! Het is choquerend om te zien hoe lang Boeing al op de hoogte was van de kwetsbaarheid van de 737 Max en hoe men er bewust voor gekozen heeft om die vliegtuigen de lucht in te sturen. En voor wat? Voor meer winst, zo simpel is het. Ik begrijp niet hoe al die verantwoordelijken ’s nachts nog kunnen slapen.»

Downfall: The Case against Boeing
Vanaf 18 februari op Netflix

Dankzij Humo steekt er geen andere onzin in je broekzak. Download nu de app van Humo en ontdek de interessantste verhalen, grappigste cartoons en scherpste meningen. Klik hier.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234