El inocente Beeld Netflix
El inocenteBeeld Netflix

Televisie★★★½☆

‘El inocente’ op Netflix is mysterieus en ingenieus genoeg om zijn zwakke punten te verdoezelen

Na ‘Safe’, ‘The Stranger’ en ‘The Woods’ is ‘El inocente’ de vierde Netflixserie in drie jaar tijd naar een boek van de Amerikaanse auteur Harlan Coben. En al lijdt de Spaanse reeks soms aan dezelfde gebreken als de vorige titels, ze is ingenieus genoeg om de zwakke punten te verdoezelen.

Harlan Coben is als misdaadauteur geen less is more-type: dat kan iedereen die de verfilmingen die al op Netflix zijn verschenen heeft gezien wel beamen. De verhalen van de man – die een deal heeft om niet minder dan veertien van zijn boeken in een reeks te gieten – beginnen altijd wel eenvoudig, met een mysterieuze verdwijning of een bizar, schijnbaar willekeurig gesprek, maar al snel wordt het een ingewikkeld kluwen van duistere en lang verborgen gehouden geheimen, personages waarvan de één nog verdachter is dan de ander en plotwendingen waarbij er al eens letterlijk een lijk uit de muur kan vallen. ‘El inocente’, een voor de gelegenheid Spaanstalige reeks, is op dat vlak geen buitenbeentje.

De onschuldige uit de titel is Mateo, een man die enkele jaren in de gevangenis zat nadat hij tijdens een knokpartij aan een discotheek per ongeluk iemand heeft gedood. Net wanneer hij zijn leven weer op de rails lijkt te krijgen – hij heeft een eigen bedrijfje, zijn vrouw is zwanger, ze kijken samen uit naar een huis – gebeurt er iets vreemds. Of beter: er gebeuren meerdere vreemde dingen in korte tijd. Tijdens de bezichtiging van een woning wordt zijn echtgenote gebeld, waarna ze plotseling op zakenreis moet. Even later krijgt hij een filmpje binnen van een man die in zijn blote flieter naast een bed staat waar zijn vrouw – in lingerie en met een blonde pruik op – ligt te slapen. En wanneer hij vlak daarna de straat oversteekt, wordt Mateo omvergereden en stapt er iemand uit die een pistool op zijn hoofd zet en de trekker overhaalt. Bij veel series hadden we nu al een groot deel van het verhaal verklapt, maar hier begint het dan nog maar. Een non die graag een stapje in de wereld zet, pleegt zelfmoord. Er is een link met de wereld van de prostitutie en de vrouwenhandel. De cel zware misdaad van de politie blijkt ook erg geïnteresseerd in de hele zaak. En iedereen is op zoek naar een mysterieus doosje met cassettebandjes. Kortom: we hebben ze niet gelezen maar de pandemiewet die de regering in zeven haasten heeft laten stemmen, is misschien nog minder ingewikkeld dan deze reeks.

Net zoals bij de vorige verfilmingen van Coben wordt de logica af en toe met de voeten getreden en blijkt tegen het einde, nadat je wending na wending over je heen hebt gekregen, de verklaring voor een groot deel van Mateo’s problemen toch veel eenvoudiger te zijn dan je zou denken. Toch is ‘El inocente’ beter en meeslepender dan bijvoorbeeld ‘The Stranger’ of ‘The Woods’, die gaandeweg steeds ongeloofwaardiger werden. Dat is te danken aan de ingenieuze structuur, waarbij er in elke aflevering één personage centraal staat. Het begint natuurlijk bij Mateo, maar al in de tweede aflevering verschuift de focus naar een politieagente die onderzoek doet naar een non die uit het raam is gesprongen, zodat het lijkt alsof je naar een compleet andere serie aan het kijken bent. Daarna komen de non, Mateo’s vrouw, een flik van de speciale brigade en nog een hoop andere personages aan bod en wordt de puzzel langzaam gelegd. En al is die puzzel ingewikkeld en past hij niet op alle plekken perfect in elkaar, het blijft zo wel verrassend genoeg om je tot het einde mee te slepen. ‘El inocente’ is dan ook de beste Coben-verfilming tot nu toe, en een aanrader voor iedereen die fan is van ‘Casa de papel’, ‘Sky Rojo’ of ‘¿Quién mató a Sara?’.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234