SE7EN Beeld humo
SE7ENBeeld humo

Film'Mank'

Elf films van David Fincher: van de meest potsierlijke tot de allerbeste

David Finchers ‘Mank’ wordt nu al genoemd als dé te kloppen favoriet in de Oscarrace. Yep, Fincher (58) heeft het ver geschopt sinds die hilarische videoclip bij Rick Springfields ‘Bop ’Til You Drop’ begin jaren 80. We zetten zijn elf films in een handzaam lijstje, van de meest potsierlijke tot de allerbeste.

11. ‘THE CURIOUS CASE OF BENJAMIN BUTTON’ (2008)

‘Potsierlijk’ is een woord dat we niet graag gebruiken bij een film van Fincher, maar het past wel bij ‘The Curious Case of Benjamin Button’, waarin Brad Pitt er met bakken schmink en een flinke schep computertechnologie achtereenvolgens uitziet als een stokoude baby, de dwergversie van Robert Redford, en de gouden Brad zoals we hem leerden kennen in ‘Thelma & Louise’. ‘Benjamin Button’ is één van de redenen waarom Fincher (onterecht!) de reputatie heeft van een kille cineast die meer geïnteresseerd is in visuele kunstjes dan in waarachtige emoties.

Te zien op Google Play en iTunes.

10. ‘THE GIRL WITH THE DRAGON TATTOO’ (2011)

Wat bezielde één van ’s werelds meest virtuoze cineasten om een niets aan het origineel toevoegende en – voor zijn doen – bloedeloze remake te maken van de Zweedse misdaadfilm ‘Mannen die vrouwen haten’? Aan ‘The Girl with the Dragon Tattoo’ zit níéts memorabels. Maar misschien zat Fincher in die tijd met zijn hoofd meer bij de productie van ‘House of Cards’, de televisiereeks waarmee hij Kevin Spacey de rol van zijn leven bezorgde én Netflix op de kaart zette.

The Girl With the Dragon Tattoo. 2011, op 18/10/2013 bij 2BE. Op de foto: Rooney Mara (Lisbeth Salander).
David Fincher Beeld Humo
The Girl With the Dragon Tattoo. 2011, op 18/10/2013 bij 2BE. Op de foto: Rooney Mara (Lisbeth Salander).David FincherBeeld Humo

9. ‘GONE GIRL’ (2014)

‘Ik heb een hartsgrondige hekel aan sympathieke personages,’ zei Fincher ooit. ‘Die zijn gewoon strontvervelend.’ Misschien is het daarom dat Fincher zich engageerde voor de verfilming van Gillian Flynns ‘Gone Girl’, waarin de hoofdrol is weggelegd voor een kwal van een man (Ben Affleck is perfect gecast) die na de mysterieuze verdwijning van zijn echtgenote in een steeds hilarischer wordende mediastorm belandt. Het feilloos ingeblikte ‘Gone Girl’ haalt nergens topniveau, maar de vraag of de hoofdpersoon soms zélf niet achter de verdwijning zit, weet – in de eerste helft – tenminste een béétje te boeien.

gone girl Beeld humo
gone girlBeeld humo

8. ‘ALIEN 3' (1992)

Een film waar Fincher niets meer mee te maken wil hebben. Hij was 30 toen hij, na faam te hebben gemaakt als videoclipfilmer voor Madonna en Paula Abdul, in Hollywood werd ingehaald als de messias die de ‘Alien’-franchise nieuw leven zou inblazen. Om vervolgens te worden geconfronteerd met bemoeizieke producenten, een tegenwerkende crew en een zwak script dat tijdens de opnamen elke dag werd herschreven. In zekere zin heeft Fincher die slechte ervaringen van zich af gefilmd in ‘Mank’, een prent die niet bepaald een glamoureus beeld ophangt van Hollywood. De ironie is dat de gevangenisscènes in de eerste helft van ‘Alien 3’ lang zo slecht niet zijn, al luidde deze film wel definitief de neergang van de franchise in.

7. ‘ZODIAC’ (2007)

Je moet het maar durven: twaalf jaar nadat hij zich onsterfelijk had gemaakt met wat door velen wordt beschouwd als dé definitieve flikken-jagen-op-serial-killer-film, kwam Fincher opnieuw aanzetten met een thriller over een seriemoordenaar. Dat ‘Zodiac’ een totaal ander beestje is dan ‘Se7en’, is een bewijs van Finchers veelzijdigheid. Zoals we in ‘All the President’s Men’ meeliepen met de twee reporters die het Watergate-schandaal uitspitten, zo reconstrueert de cineast in het iets te lang gerokken ‘Zodiac’ met een journalistiek oog voor detail (én voor seventies-punthemden) de jarenlange zoektocht naar de zogeheten Zodiac-killer. Fincher diepte zijn obsessie met seriemoordenaars recentelijk nog wat verder uit in zijn fascinerende televisieserie ‘Mindhunter’.

6. ‘FIGHT CLUB’ (1999)

Voor de één een overdonderende filmervaring die perfect het onbehagen vat van een té diep in het materialisme weggezonken generatie; voor de ander een afstompende verheerlijking van brutaal geweld waarin de van testosteron uiteenspattende machopersonages niet verder komen dan vage wijsheden als ‘Just let go’. Maar of je nu voor of tegen bent, regel nummer één van ‘Fight Club’ luidt dat het een verdomd knap gemaakte cultklassieker betreft. O ja: in ruil voor dat onmetelijk coole leren jasje van Tyler Durden (Brad Pitt) willen wij onze rechterhand best met loog bestrooien.

Fight Club - Brad Pitt - Edward norton 
David Fincher Beeld Humo
Fight Club - Brad Pitt - Edward norton David FincherBeeld Humo

5. ‘PANIC ROOM’ (2002)

Een vrouw (Jodie Foster) en haar dochter (de piepjonge Kristen Stewart) krijgen in hun woonst in Manhattan het bezoek van homejackers en barricaderen zich in hun paniekkamer. Laat het aan Fincher om rond dat poepsimpele vertrekpunt een bloedstollende thriller te bouwen, met camerabewegingen waar je kaken van openklappen. Weetje: Fincher, perfectionist tot in de kist, had na drie ingewikkelde producties zin om eens een kleine film op één locatie te draaien, maar omdat hij die locatie er zo realistisch mogelijk wilde laten uitzien en zonder CGI wilde werken, sleepten de opnamen maar liefst 120 dagen aan.

4. ‘MANK’ (2020)

Wie zich geen moer interesseert voor Orson Welles, Herman J. Mankiewicz en voor het Hollywood van de jaren 30 en 40, zal Finchers nieuwste maar weinig begeesterend vinden. Wie zich daarentegen wil laten onderdompelen in het droomstof van Tinseltowns golden age, zal kunnen zwelgen in deze oogverblindend mooi gefotografeerde film die het midden houdt tussen een liefdevolle hommage én een door persoonlijke ervaringen ingegeven fuck you aan de filmindustrie.

Mank - David Fincher Beeld Humo
Mank - David FincherBeeld Humo

3. ‘THE GAME’ (1997)

Zelf kijkt Fincher met bitterheid terug op de meningsverschillen die hij had met de studio, maar wij vinden ‘The Game’ een mateloos entertainende thriller, over een steenrijke bankier (Michael Douglas) die van zijn broer een wel héél bizar verjaardagscadeau ontvangt. Met een diabolisch genoegen zien we hoe hij gaandeweg de controle over zijn leven kwijtraakt: zijn pen begint te lekken, zijn bankrekeningen worden geplunderd, de muren van zijn huis vol graffiti gespoten, en in de meest hilarische scène wordt hij tot zijn verbijstering wakker in een Mexicaanse graftombe. Fun in het Fincher-kwadraat!

SE7EN
David Fincher Beeld Humo
SE7ENDavid FincherBeeld Humo

2. ‘SE7EN’ (1995)

Die vaak geïmiteerde maar nooit geëvenaarde begingeneriek! Die dystopische atmosfeer! Dat gedurfde einde! Drie jaar na het ‘Alien 3’-trauma liet Fincher met ‘Se7en’, één van de grimmigste Hollywoodfilms ooit, dan tóch zien tot wat voor grootse dingen hij in staat is. Als een ware meester speelt hij met camera, decors en muziek; met lichtbundels die de donkerte doorboren; én zelfs met een klassiek stijlmiddeltje als regen. Weetje: Fincher wilde R.E.M.-frontman Michael Stipe voor de rol van de killer, maar die had het te druk met de ‘Monster’-tour.

1. ‘THE SOCIAL NETWORK’ (2010)

‘Zonder enige twijfel de allerbeste film van het decennium,’ aldus Quentin Tarantino. Zelf houden we het op: de allerbeste van Fincher. Je moet het maar doen: over de begindagen van Facebook een meeslepende film maken die zelfs de digibeten onder ons aan hun stoeltje vastklikt; nooit gedacht dat het overschrijven van data van de ene harde schijf naar de andere zulke opwindende cinema zou kunnen opleveren! Los van alle technische virtuositeit die Fincher hier tentoonspreidt, zit je in wezen te kijken naar een schitterend geschreven shakespeareaans drama over twee vrienden (Mark Zuckerberg en Eduardo Saverin) die mekaar een dolk in de rug planten – met dank aan de zichzelf overtreffende scenarist Aaron Sorkin, volgens Tarantino ‘de grootste levende dialoogschrijver’. En wat Fincher betreft: een cineast om te liken!

Jesse Eisenberg, left, and Joseph Mazzello in Columbia Pictures'
Jesse Eisenberg, left, and Joseph Mazzello in Columbia Pictures' "The Social Network."David FincherBeeld Humo
Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234