Enola HolmesBeeld Netflix

film★★½☆☆

‘Enola Holmes’: Elementaire saaiheid, mijn beste Watson

Van Harry Bradbeer, met Millie Bobby Brown, Henry Cavill, Helena Bonham Carter en Sam Claflin.

Woonde hij vroeger gewoon in zijn appartement te Baker Street 221B, dan heeft de leefwereld van Sherlock Holmes door de decennia heen de vorm aangenomen van een gigantisch, steeds uitdijend universum. De meesterdetective maakte zijn opwachting in films, televisieseries, toneelstukken, musicals, bordspellen, balletvoorstellingen, en nu en dan zelfs op de Enterprise - Data en Geordi kruipen op het holodeck immers graag in de outfits van Holmes en Watson, al blijkt geen enkel raadsel echt opgewassen tegen Data’s razendsnel conclusies trekkende robotbrein. 

In ‘Enola Holmes’, de nieuwste, op de boeken van Nancy Springer gebaseerde spin-off van de Holmes-mythologie, maken we kennis met het zusje van Sherlock, een 16-jarige rebelse tiener (Millie Bobby Brown uit ‘Stranger Things’ laat het scherm sprankelen) die van haar vrijgevochten moeder (Helena Bonham Carter) een uitgesproken feministische opvoeding heeft gekregen. Na de mysterieuze verdwijning van die mama maken Enola’s oudere broers, Sherlock (Cavill) en Mycroft (Claflin), plannen om Enola naar de kostschool te sturen, ten einde die wildebras enige beschaving bij te brengen, maar Enola kiest fluks het hazenpad naar London, alwaar ze niet alleen in het onvermijdelijke moordcomplot maar ook in het brandpunt van de politieke strijd voor méér gelijkheid en vooruitgang belandt.

 In een tijd waarin de roep om méér diversiteit en méér sterke vrouwenrollen in de filmindustrie luider dan ooit klinkt, zou je kunnen stellen dat het van grote symbolische waarde is dat er een revisionistische spin-off verschijnt waarin die ouwe Sherlock naar de zijlijn wordt verdrongen door de op de barricades springende dames. Men kan die vervrouwelijking van de Holmes-mythologie toejuichen, maar anderzijds riekt die overnadrukkelijke feministische insteek in talloze scènes zó hard naar een door marketeers bedachte gimmick dat we van de weeromstuit begonnen terug te verlangen naar onze eigen favoriete Sherlock – die uit ‘The Seven-Per-Cent Solution’ uit 1976. Enola, die van haar vooruitstrevende moeder heeft geleerd dat vrouwen méér kunnen dan borduren, moet volgens haar conservatieve broers worden ‘gebroken en opnieuw opgebouwd’, en wanneer Mycroft op het salontafeltje een feministisch boekwerk ziet liggen, reageert hij met een hooghartig ‘Wie dit leest is gek, of seniel!’ 

En zo gaat dat maar door: als we een shilling per naar de huidige ‘Yeah, feminism!’-tijdsgeest knipogende oneliner zouden krijgen, we zouden een flat in Baker Street kunnen huren. Of er dan werkelijk geen fun valt te beleven? Welja: de ene keer springt Enola met de lenigheid van Lara Croft van een voortrazende stoomtrein, een andere keer smijt ze een tegenstander in een knappe jiujitsu-move over haar frêle schouder, en tussen de vleugjes tienerromantiek door wendt Enola zich in pure Phoebe Waller-Bridge-stijl rechtstreeks tot de camera. 

Regisseur Harry Bradbeer had duidelijk de intentie om iets van de energie en de charme van het door hem ingeblikte ‘Fleabag’ naar ‘Enola Holmes’ over te planten, maar hij is geëindigd met een veel te lange, doelloos voortjakkerende film die kreunt onder een vermoeiende overdaad aan subplotjes, nevenfiguren, en anachronistische tong-in-wang-humor, waarbij het tipje van die tong pijnlijk door het vel heenschiet. Mrs. Hudson, Sherlocks hospita, schudt zuchtend het hoofd.

Vanaf 23 september op Netflix.

Bekijk hier de trailer:

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234