Big Brother 2021 - Theo Beeld VIER
Big Brother 2021 - TheoBeeld VIER

TELEVISIE★★½☆☆

Er is veel veranderd en er is niets veranderd in ‘Big Brother’

‘2021 is pas vier dagen oud maar het is nu al een legendarisch jaar,’ zei presentatrice Geraldine Kemper bij de start van ‘Big Brother’, een boude uitspraak die laat vermoeden dat zij het áfgelopen jaar heeft doorgebracht in een huis dat hermetisch van de buitenwereld was afgesloten. Ook Big Brother zelf was optimistisch: ‘Heb je mij gemist?’ vroeg de typische zware stem nadat de intro was uitgestorven, alsof er in de bijna veertien jaar sinds Walter Grootaers voor het laatst een tiental Vlamingen opsloot allerlei campagnes zijn geweest die smeekten om zijn terugkeer.

Maar goed, aangezien ‘Big Brother’ aan de wieg van de reality-tv in Vlaanderen stond, is de comeback op zijn minst opmerkelijk te noemen. Twintig jaar nadat het voor het eerst bij ons op tv te zien was, mocht het format nog eens van stal, op een andere zender dan toen en als coproductie met de Nederlanders van RTL: de budgetten in tv-land zijn de afgelopen decennia blijkbaar even hard gekrompen als ons aller idee van wat privacy inhoudt. Het was ook een Nederlander die anno 2021 als eerste zijn intrek mocht nemen in het Big Brother-huis: de 25-jarige Jowi, die zich had voorbereid door de Amerikaanse en Australische versies van het programma te bekijken en zichzelf daarom ‘heel veelzijdig’ noemde. De meest kleurrijke kandidaat kwam eveneens van boven de Moerdijk: Theo, het soort Hollander dat je normaal gezien vooral ontmoet en ontwijkt op campings langs de Ardèche. Hij liet zijn intrede gepaard gaan met een luidkeels geschreeuwd ‘Assholes!’, vroeg meteen ‘of er wat te zuipen’ viel en zorgde in de eerste uren en dagen veruit voor de meeste decibels. ‘Hij is veel, hè?’ vatte presentator Peter Van de Veire, die toch ook niet bekendstaat om zijn ingetogenheid, het samen.

Toen alle kandidaten goed en wel geïnstalleerd waren, deelde Van de Veire mee dat voor hen het hele experiment niet zopas van start was gegaan, maar wel ‘op de dag dat ze geboren zijn’. Even dacht ik dat er een of ander groot ‘Truman Show’-achtig masterplan onthuld zou worden – dat had meteen ook de noodzaak van die coproductie verklaard – maar uiteindelijk bleek het allemaal iets minder ingrijpend te zijn. De producers hebben de afgelopen maanden het internet en de sociale media van de deelnemers afgeschuimd, en zullen op gezette tijden een controversiële tweet of een gênant Tiktok-dansje laten zien aan de medebewoners, om voor wat animo in het huis te zorgen. ‘Dit is nog maar het begin,’ zei Van de Veire’, nadat er voor de eerste keer iets getoond was. ‘We confronteren ze met alles wat ze ooit met de wereld hebben gedeeld.’ 2021 is pas vier dagen oud maar het jaar kan alvast niet meer ironischer worden.

Het gebruik van de sociale media van de kandidaten is niet de enige vernieuwing waarmee de makers willen verdoezelen dat het concept van ‘Big Brother’ uit de vorige eeuw dateert. Er hangen in het huis veel meer camera’s dan vroeger (115, zoals een paar keer werd gezegd, en ze kwamen tijdens de kick-off bijna vaker in beeld dan de deelnemers), de kijkers mogen voortaan bepalen wie elke week ‘de huismeester’ wordt en Kemper beloofde ook dat de opdrachten voor de bewoners spannender en inventiever zullen zijn dan vroeger, toen de kandidaten de verveling bij henzelf en het publiek moesten verdrijven door te gaan zaklopen of met wasknijpers bouwsels in elkaar te steken. Al moet gezegd dat de eerste proef in de speciale game room, waarbij iedereen een puzzel moest maken en de winnaar immuniteit voor de eerste stemronde kon verdienen, eerder leek op iets wat nog over was van de brainstorm voor het laatste seizoen van ‘Expeditie Robinson’.

Wel nog zoals voorheen: de pogingen om ‘Big Brother’ een wetenschappelijk glanslaagje mee te geven. Kas Stuyf, een Nederlandse psycholoog die duiding kwam geven bij de eerste beelden, was zelfs erg enthousiast over alles wat er te gebeuren stond. ‘Voor ons is dit smullen, want wij kunnen dit soort experimenten al lang niet meer doen,’ zei hij en ik meende enige spijt in zijn stem te horen. Seksuologe Lotte Vanwezemael verwonderde er zich dan weer over dat de kandidaten zoveel schroom aan de dag legden tijdens hun eerste uren: vooral de vrouwen bleken nogal terughoudend om zomaar naakt onder de douche te gaan staan, in het zicht van een van de 115 camera’s. Gelukkig was ook Betty Owczarek, de befaamde piekeraarster uit het eerste seizoen van ‘Big Brother’, aanwezig om haar meteen gerust te stellen: zelfs zij had indertijd enkele dagen nodig gehad om haar schaamte en haar topje overboord te gooien, vertelde ze, waarop de beelden van de halfnaakte jongedame nog eens passeerden. Er is veel veranderd en er is niets veranderd, is dan ook de eerste voorzichtige conclusie over ‘Big Brother’, een programma waarvan ik niet verwacht dat ik het hondstrouw ga volgen.

You are watching ‘Big Brother’

De eerste aflevering van het realityprogramma op VIER haalde net iets meer dan 500.000 kijkers, een cijfer dat de zender buiten het ‘Slimste mens’-seizoen maar zelden kan laten optekenen om half tien ’s avonds. Opmerkelijk is ook dat ‘Over de oceaan’, dat vlak voor ‘Big Brother’ op VIER werd uitgezonden, plotseling eveneens boven het half miljoen ging, terwijl de eerste aflevering vorige week maar net iets meer dan 300.000 kijkers had. Misschien dachten veel mensen gewoon dat een reeks over zes bekende Vlamingen op een boot de ideale opwarmer was voor een realityshow rond tien mensen in een huis.

Op Eén ging, ongeveer tegelijk met ‘Big Brother, ‘We moeten eens praten’ van start, de eerste van vier minireeksen die opgenomen zijn tijdens de lockdown: aflevering één kon een respectabele 651.000 kijkers boeien. Joris Hessels begon op Canvas aan een tweede seizoen van ‘De weekenden’, en deed dat voor 264.000 mensen, ‘Cupido ofzo’ (VTM) sloot zijn eerste seizoen dan weer af met 521.000 kijkers.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234