null Beeld

FILM★★★1/2☆

Everest

Entertainment op het hoogste niveau.

Erik Stockman

De Mount Everest! Hoewel er geen alpinist aan ons verloren is gegaan – wij worden al draaierig wanneer we op onze eigen tenen gaan staan – hebben we voor ’s werelds hoogste aardpuist altijd al een groot ontzag gevoeld. Alleen al het fluisteren van de naam ‘Everest’ roept bij ons beelden en visioenen op van mythische klimexpedities, spoorloos verdwenen bergbeklimmers, verschrikkelijke sneeuwmannen en apocalyptische mens-versus-natuurduels.

Met ‘het Beest’, zoals de berg ergens in de heerlijke spektakelfilm ‘Everest’ wordt genoemd, is het een beetje zoals met de diepten van de oceaan, of met de donkere kant van de maan, of met de ziel van de vrouw: ’t is een geheimzinnige, angstaanjagende, moeilijk begaanbare plek die een bijna magische aantrekkingskracht uitoefent. En ofschoon ‘Everest’ heel goed laat zien hoe die plek de laatste jaren is verworden tot een soort toeristische attractie, waar de klimmers elkaar letterlijk staan te verdringen op de top, blijft de beklimming van de Everest een levensgevaarlijk avontuur. De berg heeft altijd het laatste woord, zoals de fatale klimexpedities van Scott Fischer (Jake Gyllenhaal) en Rob Hall (Jason Clarke) in mei 1996 aan den lijve mochten ondervinden toen ze op de flanken van de Everest werden verrast door een gruwelijke storm.

Het beste aan ‘Everest’ is dat het de IJslandse cineast Baltasar Kormákur (‘101 Reykjavík’, ‘2 Guns’) is gelukt om de Everest effectief neer te zetten als een oeroude, dreigende, bijna fabelachtige aanwezigheid – alleen al het gekraak van het ijs in de nacht zorgde bij ons voor ijskoud kippenvel. Voor één keer werd ook goed gebruikgemaakt van de 3D-technologie: op het moment dat de klimmers via een wel héél wankele ladder een kloof overbruggen die recht naar de vergetelheid lijkt te voeren, begon het ons even te duizelen. By the way: dit is echt het soort cinema dat u op het grote witte doek moet bekijken, en niet op uw flatscreen of laptop; de Everest verdíént het om een ten minste 40 meter breed bioscoopscherm te vullen.

Een andere bron van plezier is dat ‘Everest’, een beetje zoals in de Amerikaanse rampenfilms uit de jaren 70, niet zozeer wordt gedragen door één hoofdacteur, maar door een all-star cast van bekende gezichten. Onder meer Gyllenhaal, Clarke, Sam Worthington en Josh Brolin hangen in de touwen, terwijl Keira Knightley en Robin Wright op het thuisfront zenuwachtig op een telefoontje wachten – alleen Shelley Winters, vaste klant in het rampengenre uit de seventies, ontbreekt. Een tot grinniken aanzettend detail is dat de personages, zelfs wanneer ze zich op de hoogste flanken of in het guurste stormweer bevinden, op tijd en stond hun sneeuwbrillen en zuurstofmaskers afnemen en hun gezichten ostentatief naar de lens draaien, opdat we toch maar goed zouden zien dat het wel degelijk Jake Gyllenhaal en Josh Brolin zijn die daar naar adem liggen te happen, en niet één of andere stunt double.

Ja, men kan argumenteren dat de individuele karakters van de expeditieleden nooit echt goed uit de verf komen, maar wij maalden daar niet om: ‘Everest’ is bedoeld als avonturenfilm, niet als een karakterstudie die ons een inkijk wil bieden in de drijfveren van de bergbeklimmers. En aan hen die van oordeel zijn dat die ultieme satelliettelefoongesprekken tussen de hoogzwangere Knightley en haar diep in de pekel zittende echtgenoot (Clarke) over de kleffe top gaan: weet dat het hier niet gaat om een goedkoop scenaristenverzinsel, maar om een waarheidsgetrouwe reconstructie.

Hou de klimijzers klaar, breng een pikhouweel mee en let op voor bevroren tenen.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234