Ferry Beeld NyklyN
FerryBeeld NyklyN

Film★★★☆☆

‘Ferry’ op Netflix is een ware traktatie voor alle ‘Undercover’-fans

In het echte leven lopen we liever met een boogje heen rond iemand die op de kermis met zijn eigen hoofd tegen de boksautomaat staat te bonken, maar op televisie krijgen we niet genoeg van hem: we hebben het natuurlijk over Ferry Bouman, de meest memorabele crimineel van de Lage Landen sinds Crimi Clown Ronny Tersago de omgeving van Brasschaat onveilig maakte.

In het eerste seizoen van ‘Undercover’ leerden we Ferry kennen als de zich in een Limburgse camping ophoudende Nederlandse drugslord die het target vormde van het onderzoek van undercoveragenten Bob Lemmens en Kim de Rooij. En wát voor een target: een tegelijk volkse gezelligheid en onvoorspelbaar gevaar uitstralende loebas van wie je nooit goed weet of hij tijdens een etentje bij de Chinees zijn chopsticks zal gebruiken om een scampi uit zijn bord of om een oogbal uit iemands oogkas te vissen. In ieder geval: best niet besodemieteren, die gast. Dat Ferry nu op Netflix zijn eigen solofilm heeft gekregen, is dan ook perfect gerechtvaardigd: Ferry was – sorry, Tom Waes – vanaf het prille begin de peper en het zout op de serie, de gozer die met elke scène aan de haal ging, the man you love to hate.

Ofschoon het verhaal van ‘Ferry’ zich zo’n vijftien jaar vóór seizoen 1 afspeelt, vinden we in deze spin-off zóveel gekende ‘Undercover’-ingrediënten terug dat we mogen spreken van een ware traktatie voor de fans: de lekker vette accenten; de rauwe opstoten van geweld; de op een twijfelachtige esthetische smaak wijzende armbandjes en kettinkjes; de spuuglelijke, strak rond Ferry’s romp zittende Hawaiiaanse hemden. En uiteraard hebben we weer wat scheldnamen bijgeleerd – hysterische blafkut! Verrekte braakbal! Wanneer hij in de kroeg niet staat mee te zingen met een smartlap van Wim Sonneveld, zien we hoe Ferry in Amsterdam aan de bak komt als de ‘probleemoplosser’ van drugslord Brink (Huub Stapel), wat er concreet op neerkomt dat hij in opdracht van Brink af en toe een hoofdkussen in iemands gezicht drukt en een kogel door het dons jaagt. Na een dramatisch afgelopen overval op één van Brinks drugshuizen zien hoe de met een wraakmissie belaste Ferry via een ommetje langs Tilburg op de welbekende Limburgse camping verzeilt, hoe tussen de caravans de liefde met Daniëlle ontvonkt, hoe hij de confrontatie aangaat met enkele demonen uit het verleden, en hoe hij uitgroeit tot de zelfstandige drugsbaas die we kennen van ‘Undercover’.

Ferry Beeld NyklyN
FerryBeeld NyklyN

Erg interessant allemaal, maar het leukste aan deze film is natuurlijk dat we Ferry vooral Ferry zien wezen: het ene moment een koelbloedige moordenaar, de volgende seconde een fidele kadee die ons helemaal voor hem inneemt. Niet lang nadat hij iemand van zó dichtbij door het hoofd heeft geknald dat het bloed van z’n slachtoffer in z’n eigen gezicht spat, zien we hoe Ferry op z’n Ferry’s – gezellig blazend, puffend en snuivend – met zijn krent in de sofa volmaakt tevreden naar een aflevering van ‘Dieren in nesten’ zit te kijken, ’n pilsje in de ene hand en het bakje van de afstandsbediening in de andere, terwijl zijn hartenlapje in het keukentje een boterham voor hem staat te smeren. Die Ferry!

Het vergeldingsverhaaltje staat niet op de hoogte van de intrige van ‘Undercover’ – veel moeite hoeft Ferry zich niet te getroosten om de schurken te pakken te krijgen – en de spanningsboog had ook wat strakker mogen staan, maar er is altijd Frank Lammers in de rol van z’n leven. Wie er nog aan mocht twijfelen wat voor een dijk van een acteur Lammers is, moet maar eens nauwlettend kijken naar de geweldig goed gespeelde scène waarin Ferry op de kermis een gesprekje probeert aan te knopen met Daniëlle: de manier waarop hij tijdens de conversatie zijn kin altijd weer op zijn borst laat zinken en zijn ogen bedremmeld van links naar rechts laat schieten verraadt een diepgewortelde schuwheid, maar eens hij eindelijk de moed vindt om haar van onder zijn dikke wenkbrauwen recht in de ogen te kijken, laat zijn blik haar niet meer los. Of hoe er in de killer ook een geweldige charmeur schuilgaat, die ons allemaal moeiteloos inpalmt.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234