Filip van BelgiëBeeld VRT

TELEVISIE★★★★☆

‘Filip van België’ op Canvas ging over de stijfste aller harken, maar kon van begin tot eind boeien

Een misvatting in narratieve media allerhande is dat pittige onderwerpen garant staan voor pittig vertier, en dat slappe figuren onverenigbaar zijn met sterke verhalen. Lariekoek! Hoe verklaart u anders dat de gemiddelde muziekbiopic - zie: Freddie Mercury, Jim Morrison, Rocco Granata - om van in slaap te vallen is, zo saai... maar dat een secuur in beeld gebrachte, nooit op enige lichtzinnigheid te betrappen Canvas-documentaire over de stijfste aller harken - u herkent onze van elke spriet rock-’n-roll verstoken, nog het best door het antoniem van ‘onnavolgbaar’ getypeerde koning Filip - wél van begin tot eind kan boeien?

‘Filip van België. De lange weg naar de troon’ komt uit de koker van mensen die eerder met ‘Boudewijn. Naar het hart van de koning’ al bewezen kennis van zaken te hebben: over de gangen in het Kasteel van Laken, over journalistieke nuance en zin voor kritiek, over vreemde interpunctie in tv-titels. Met de hulp van respectabele, gretig vertellende lui als Jan Van den Berghe en Mario Danneels hercontextualiseren ze de figuur Filip in deze eerste aflevering (van vier) van een man die het ledenbestand van Kraftwerk op gracieuze ijsdansers doet lijken naar een lijdzame ziel wiens gehoorzaamheid nooit heeft geleid tot enig persoonlijk geluk. De tragiek van een koningshuis: Laurent, de gezellige Don Quichotte van Laken, kwam met zijn chaotische rebellie geen stap verder.

Het koningshuis is nu een dooie boel, maar dat was anno 1960 - de tijd van Brigitte Bardot, toen er in Brussel net een stalen gevaarte met nog indrukwekkender bollen was neergepoot - wel even anders. Toen de geboorte van Filip gevierd werd met honderd-en-één kanonschoten, waren de Brusselse gevels, volgens de BRT-stem van toen, ‘reeds feestelijk bevlagd’. Een jaar eerder waren er voor het huwelijk van Albert en Paola honderdduizenden mensen op straat gekomen. (De twee hadden elkaar leren kennen op de intronisatie van paus Johannes XXIII: een coup de foudre met het soort knetterende seksuele vonken die je op de wildere intronisaties altijd in het rond ziet schieten.) Ze werden zo opgejaagd dat Albert ooit de camera van een Italiaanse paparazzo in zee wierp. De beroepsijver van die kerels werd vooral geïnspireerd door de bloedmooie Paola: een glamour girl met sigaret en minirok, in één adem genoemd met Grace Kelly, ook wel de Meghan Markle van haar tijd, die de conservatieve paleisbewoners met haar achteloze karakter de gordijnen injoeg. Volgens persmuskieten ‘het mooiste geschenk dat Italië ooit aan België schonk’; Spanje was tezelfdertijd, toen Boudewijn huwde met Fabiola, iets gieriger.

Het huwelijk van Albert en Paola desintegreerde pijlsnel door hun beider affaires; weinigen weten dat de stad Laken zo werd genoemd omwille van wat die twee er tussen de bedsprei uitstaken. Hun aparte paleisvleugels werden aparte koninkrijken, met de verbindende trappenhal als slagveld en de kinderen als collateral damage. Die zaten, vaak apart van elkaar, bij gastgezinnen, gouvernantes of leerkrachten, tot Boudewijn en Fabiola - na vijf miskramen tot kinderloosheid gedoemd - zich over hun oudste neefje ontfermden. Filip hield er een ersatzvader aan over, maar ook een leven van opgelegde ernst en sober isolement onder het alziende oog van God: in de koninklijke scoutstroep die speciaal voor hem werd opgericht, had hij geen vriendjes.

Wanneer Filip aan het einde van de aflevering voor het eerst zélf aan het woord komt - op zijn 18de verjaardag, maar huppelen doet-ie niet - zie je dat de kiemen voor zijn publieke optredens van de komende vier decennia al lang gezaaid zijn. Ik wil ze de komende weken graag tot bloei zien komen.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234